Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Piętrusy dla PKP Intercity: Nie prototyp, a najlepsza usługa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

– Nie możemy sobie pozwolić na kupno prototypu. Chcemy oferować pasażerom jak najlepszą usługę i potrzebujemy efektywnego kosztowo taboru, który pozwoli nam konkurować w przetargach – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Podkreśla, że polscy producenci nie oprotestowali postępowania i nie mają doświadczenia w budowie piętrowych zespołów trakcyjnych.

PKP Intercity ogłosiły w październiku przetarg na dostawy 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich utrzymania. Postępowanie zawiera w sobie również prawo opcji dotyczące zamówienia maksymalnie 30 kolejnych „piętrusów”.

Szacowana wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto.

Dlaczego PKP Intercity kupuje piętrowe zespoły trakcyjne?

– Postępowanie na pociągi piętrowe było unieważniane dwa razy w poprzednich latach za poprzedniego rządu. W końcu podjęto decyzję, że dla poprawy konkurencyjności trzeba kupić elektryczne zespoły trakcyjne, więc obecne postępowanie to nie jest nowy pomysł – tłumaczy Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.

– PKP Intercity zdecydowało się na pozyskanie piętrowych pociągów z kilku powodów. Przede wszystkim, jeśli ich nie kupi, to nie zdobędzie nowych pasażerów i zwiększy się wykluczenie komunikacyjne – już teraz nasze pociągi nie mogą się zatrzymywać na niektórych przystankach, gdyż ich długość znacząco przekracza długość peronów i tego nie zmienimy – podkreśla Malinowski.

Zaznacza przy tym, że w przypadku składów 14-wagonowych, a więc mogących zabrać ok. 700-770 pasażerów i składów liczących blisko 400 metrów, aż 59% peronów jest zbyt krótka. – W piętrowym elektrycznym zespole trakcyjnym będziemy mogli zabrać na pokład 550 osób lub 1100 przy trakcji podwójnej i zmieścimy się na peronie trzystumetrowym – tłumaczy Malinowski.

Efektywność ułatwi konkurencję

Niezwykle istotną kwestią jest także efektywność ekonomiczna takiego rozwiązania. – Te pociągi będą się cechowały znacznie niższymi kosztami operacyjnymi. Po pierwsze będą lżejsze w porównaniu z swoimi odpowiednikami wagonowymi i będą potrzebowały mniej energii. Niższe będą nie tylko stawki dostępowe i „rachunki za prąd”, ale także PKP Intercity nie będzie ponosiła kosztów związanych z prowadzeniem manewrów na stacjach zwrotnych – dodaje Malinowski.

Ten czynnik nabierze jeszcze większego znaczenia w przyszłości, gdyż od roku 2030 PKP Intercity będą musiały się zmierzyć z konkurencją i startować w przetargach. – Niższe koszty operacyjne będą oznaczały możliwość tworzenia lepszych i bardziej konkurencyjnych ofert – podkreśla Malinowski.

Rozstrzygnięcie w trzecim kwartale 2025 r.

Prezes narodowego przewoźnika przypomina także, że ostateczna specyfikacja nowych pojazdów nie została jeszcze ustalona. Trwają prekwalifikacje, do których dopuszczone zostały trzy firmy (Siemens, Stadler i Alstom). Wkrótce ma zostać podane do publicznej informacji, czy ze wszystkimi będą kontynuowane rozmowy.

– Po etapie dialogu technicznego przygotowana zostanie ostateczna specyfikacja oraz zapisy umowne w zakresie nabycia i serwisowania pojazdów. To wszystko zostanie przekazane potencjalnym wykonawcom i dopiero wtedy złożą oni ostateczne oferty cenowe – tłumaczy Malinowski.

Odnosi się także do głosów, jakie pojawiały się w mediach, że nowe składy zostaną kupione od Niemców. – Nikt nie został jeszcze wybrany, tak nie można mówić. W postępowaniu jest trzech konkurentów, to firmy z różnych państw. Rozstrzygnięcie postępowania nastąpi zapewne w trzecim kwartale 2025 r. – wyjaśnia prezes PKP Intercity. – Nie tylko nie wiemy, kto je wygra, ale nawet nie wiemy, czy ostatecznie wszyscy zainteresowani złożą wiążące oferty – zaznacza.

Malinowski dodaje także, że żaden z polskich producentów nie złożył wniosku o udział w postępowaniu. Newag złożył wprawdzie odwołanie od warunków, ale zostało ono szybko wycofane. – Polscy producenci są uznanymi firmami na rynku europejskim, tyle że specjalizują się zupełnie w innym typie taboru i nie mają żadnego doświadczenia w przypadku budowy elektrycznych zespołów piętrowych. My z punktu widzenia pasażera nie możemy sobie pozwolić na kupno prototypu, tylko chcemy oferować pasażerom jak najlepszą usługę – podkreśla Malinowski. To specjalnie nie dziwi, bo spółka ma pewne doświadczenie z prototypowymi konstrukcjami i nie były one dotąd najlepsze.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Pasażer

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Kasper Fiszer 23 maja 2025

PKP Intercity pojedzie do Chorwacji. Znamy szczegóły! Będzie wakacyjny hit?

Pasażer

PKP Intercity pojedzie do Chorwacji. Znamy szczegóły! Będzie wakacyjny hit?

Łukasz Malinowski, współ. Roman Czubiński, Jakub Rosler 21 maja 2025

Białystok: Będzie więcej Sprinterów

Pasażer

Białystok: Będzie więcej Sprinterów

Roman Czubiński 20 maja 2025

Zobacz również:

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Pasażer

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Kasper Fiszer 23 maja 2025

PKP Intercity pojedzie do Chorwacji. Znamy szczegóły! Będzie wakacyjny hit?

Pasażer

PKP Intercity pojedzie do Chorwacji. Znamy szczegóły! Będzie wakacyjny hit?

Łukasz Malinowski, współ. Roman Czubiński, Jakub Rosler 21 maja 2025

Białystok: Będzie więcej Sprinterów

Pasażer

Białystok: Będzie więcej Sprinterów

Roman Czubiński 20 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5