Odcinek korytarza transportowego E75 Rail Baltica, łączący granicę polsko - litewską z Kownem jest już gotowy. Prace zostały sfinansowane dzięki unijnemu wsparciu z perspektywy finansowej 2007-2013. W uroczystym otwarciu odcinka linii udział wzięli m. in. premier Litwy Algirdas Butkevičius oraz unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.
Wart 364,5 mln euro projekt obejmował m. in. wydłużenie o 123 km normalnotorowej trasy kolejowej z miejscowości Szostaków, przez Mariampol, aż do Kowna. Jednocześnie zmodernizowane zostało istniejące połączenie szerokotorowe.
Pociągi towarowe rozpoczną kursowanie po linii 1435 mm w ciągu kilku najbliższych miesięcy, natomiast PKP Intercity uruchomi pociągi na Litwę prawdopodobnie w grudniu tego roku, kiedy to ma zostać otwarty całkowicie nieprzejezdny w tej chwili odcinek Tłuszcz - Sadowne trasy Warszawa - Białystok.
Póki co nie ma pewności, czy zostaną uruchomione regionalne połączenia transgraniczne. Premier Litwy podkreśla, że wiele będzie zależało od tego, czy i kiedy ewentualnie Polska modernizuje trasę z Białegostoku do granicy. Na niektórych odcinkach tej trasy istnieją ograniczenia prędkości do 30 km/h. Unijna komisarz ds. transportu podkreśliła, że trwają w tej sprawie rozmowy z polskim Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju.
Otwarty odcinek będzie częścią międzynarodowego korytarza transportowego E75 Rail Baltica, łączącego Warszawę z Wilnem, Rygą i Tallinem. W 2014 roku Litwa, Łotwa i Estonia utworzyły joint venture odpowiedzialną za budowę linii na terytorium krajów bałtyckich. Otwarty odcinek Litwa realizowała jednak we własnym zakresie, ponieważ projekt rozpoczęto jeszcze przed porozumieniem trzech krajów w sprawie wspólnego aplikowania o środki na budowę Rail Baltiki.