NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pierwszy Elf2 dla SKM Warszawa z opóźnieniem, ale gotowy. Mamy pierwsze zdjęcia!

| Jakub Madrjas 04.10.2019 11,7k

Pierwszy Elf2 dla SKM Warszawa z opóźnieniem, ale gotowy. Mamy pierwsze zdjęcia!
Fot. Pesa
Pierwszy Elf2 dla SKM Warszawa z opóźnieniem, ale gotowy. Mamy pierwsze zdjęcia!
Pierwszy Elf2 dla SKM Warszawa z opóźnieniem, ale gotowy. Mamy pierwsze zdjęcia!
Pierwszy Elf2 dla SKM Warszawa z opóźnieniem, ale gotowy. Mamy pierwsze zdjęcia!
W maju 2018 roku Pesa podpisała z SKM Warszawa umowę na dostawę od 13 do 21 pociągów Elf. Realizacja dostaw miała rozpocząć się w lipcu 2019 roku, ale Pesa ma opóźnienia.
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, gotowy jest już pierwszy Elf 2 dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Jako pierwsi prezentujemy jego zdjęcia. Pojazd właśnie rozpoczyna jazdy techniczne; jeszcze w tym miesiącu mają się rozpocząć badania potrzebne do uzyskania dopuszczenia do ruchu.

Według harmonogramu pierwszy Elf 2 miał dotrzeć do SKM Warszawa w lipcu tego roku. Producent nie ukrywa, że są opóźnienia, spowodowane m.in. omawianymi już przez prezesa Sędzikowskiego trudnościami z płynnością finansową, które uniemożliwiały zakup materiałów i podzespołów. – Cały czas rozmawiamy z SKM i informujemy klienta na bieżąco o naszej sytuacji – podkreśla Maciej Maciejewski, zastępca dyrektora sprzedaży rynku kolejowego w Pesie. – Złożyliśmy wniosek o zmianę terminów dostaw – dodaje. Potwierdza to rzecznik SKM Warszawa Kamil Migała. – Jesteśmy w trakcie rozmów z producentem na temat opóźnienia harmonogramu dostaw i analizujemy wszystkie możliwe warianty konsekwencji tego opóźnienia – przekazał “Rynkowi Kolejowemu”.

Co dalej z opóźnionym kontraktem?

Opcji właściwie nie ma wiele. Przewoźnik ma obowiązek naliczyć kary umowne, ale nie podaje ich obecnej wartości. Kary mogą zostać zmniejszone, jeśli strony zgodzą się na podpisanie aneksu zmieniającego terminy dostaw – to właśnie zrobił producent; zgodnie z podpisaną umową, muszą jednak wystąpić odpowiednie przesłanki za zmianą terminów, a producent musi zaproponować zadośćuczynienie; w przypadku kontraktów taborowych były to dotychczas dodatkowe elementy wyposażenia lub nawet dodatkowe pojazdy. Według informacji „RK” trwają analizy w tej sprawie.

Teoretycznie warszawski przewoźnik ma też obecnie możliwość zerwania umowy, ale obie strony nie chcą się wypowiadać na ten temat. Trudno się temu dziwić, jako że ewentualne rozpisanie nowego przetargu przez SKM byłoby ryzykowne – nie wiadomo, jak długo trwałoby jego rozstrzygnięcie i jakie oferty zostałyby złożone. Do tego w umowie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie przewoźnik ma zapisany termin zakończenia projektu upływający w 2020 roku. Dofinansowanie unijne to 202,7 miliona złotych przy wartości inwestycji, obejmującej też modernizację zaplecza na Szczęśliwicach, to 498,6 miliona złotych.

Nowe Elfy 2 przyjadą do Warszawy dopiero przyszłym roku

Nie wiadomo w tej chwili, kiedy pierwsze pociągi mogłyby dotrzeć do Warszawy. Biorąc jednak pod uwagę, że jednostki obu typów będą musiały przejść badania techniczne przed dopuszczeniem do ruchu, nie należy się tego spodziewać w 2019 roku. Według naszych informacji, proponowany przez Pesę harmonogram dostaw nie grozi utratą środków unijnych. Wbrew informacji części mediów, nie została podjęta decyzja w sprawie wykorzystania opcji, zatem na tę chwilę zamówienie obejmuje dostawę 13, a nie 21 pojazdów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5