Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwszy Elf2 dla SKM Warszawa z opóźnieniem, ale gotowy. Mamy pierwsze zdjęcia!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
04-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W maju 2018 roku Pesa podpisała z SKM Warszawa umowę na dostawę od 13 do 21 pociągów Elf. Realizacja dostaw miała rozpocząć się w lipcu 2019 roku, ale Pesa ma opóźnienia.

Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, gotowy jest już pierwszy Elf 2 dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Jako pierwsi prezentujemy jego zdjęcia. Pojazd właśnie rozpoczyna jazdy techniczne; jeszcze w tym miesiącu mają się rozpocząć badania potrzebne do uzyskania dopuszczenia do ruchu.

Według harmonogramu pierwszy Elf 2 miał dotrzeć do SKM Warszawa w lipcu tego roku. Producent nie ukrywa, że są opóźnienia, spowodowane m.in. omawianymi już przez prezesa Sędzikowskiego trudnościami z płynnością finansową, które uniemożliwiały zakup materiałów i podzespołów. – Cały czas rozmawiamy z SKM i informujemy klienta na bieżąco o naszej sytuacji – podkreśla Maciej Maciejewski, zastępca dyrektora sprzedaży rynku kolejowego w Pesie. – Złożyliśmy wniosek o zmianę terminów dostaw – dodaje. Potwierdza to rzecznik SKM Warszawa Kamil Migała. – Jesteśmy w trakcie rozmów z producentem na temat opóźnienia harmonogramu dostaw i analizujemy wszystkie możliwe warianty konsekwencji tego opóźnienia – przekazał “Rynkowi Kolejowemu”.

Co dalej z opóźnionym kontraktem?

Opcji właściwie nie ma wiele. Przewoźnik ma obowiązek naliczyć kary umowne, ale nie podaje ich obecnej wartości. Kary mogą zostać zmniejszone, jeśli strony zgodzą się na podpisanie aneksu zmieniającego terminy dostaw – to właśnie zrobił producent; zgodnie z podpisaną umową, muszą jednak wystąpić odpowiednie przesłanki za zmianą terminów, a producent musi zaproponować zadośćuczynienie; w przypadku kontraktów taborowych były to dotychczas dodatkowe elementy wyposażenia lub nawet dodatkowe pojazdy. Według informacji „RK” trwają analizy w tej sprawie.

Teoretycznie warszawski przewoźnik ma też obecnie możliwość zerwania umowy, ale obie strony nie chcą się wypowiadać na ten temat. Trudno się temu dziwić, jako że ewentualne rozpisanie nowego przetargu przez SKM byłoby ryzykowne – nie wiadomo, jak długo trwałoby jego rozstrzygnięcie i jakie oferty zostałyby złożone. Do tego w umowie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie przewoźnik ma zapisany termin zakończenia projektu upływający w 2020 roku. Dofinansowanie unijne to 202,7 miliona złotych przy wartości inwestycji, obejmującej też modernizację zaplecza na Szczęśliwicach, to 498,6 miliona złotych.

Nowe Elfy 2 przyjadą do Warszawy dopiero przyszłym roku

Nie wiadomo w tej chwili, kiedy pierwsze pociągi mogłyby dotrzeć do Warszawy. Biorąc jednak pod uwagę, że jednostki obu typów będą musiały przejść badania techniczne przed dopuszczeniem do ruchu, nie należy się tego spodziewać w 2019 roku. Według naszych informacji, proponowany przez Pesę harmonogram dostaw nie grozi utratą środków unijnych. Wbrew informacji części mediów, nie została podjęta decyzja w sprawie wykorzystania opcji, zatem na tę chwilę zamówienie obejmuje dostawę 13, a nie 21 pojazdów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

PESA. Pierwszy pociąg dla Rumunii prawie gotowy

Tabor i technika

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

PESA. Pierwszy pociąg dla Rumunii prawie gotowy

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij