Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Miliard euro na tabor regionalny w KPO. Połowa w formie pożyczek

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
30-04-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Miliard euro na tabor regionalny w KPO. Połowa w formie pożyczek
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
W nowej wersji Krajowego Programu Odbudowy pojawiły się środki na pasażerski tabor dla kolei regionalnych. Będzie to 500 mln euro do podziału w ramach mechanizmu pożyczkowego i 482,5 mln euro w trybie grantowym. Wzrosły też pieniądze przeznaczone na infrastrukturę liniową, do 2,4 mld złotych.

Rządowy projekt Krajowego Planu Odbudowy i Budowania Odporności (KPO) opublikowany pod koniec lutego przewidywał, że jedynym beneficjentem wśród przewoźników pasażerskich będzie PKP Intercity. Brak udziału w podziale środków kolei regionalnych i miejskich, przewożących często większa liczbę pasażerów niż PKP Intercity, skrytykowały zarówno samorządy, jak i sami przewoźnicy. W marcu Waldemar Buda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, zapowiedział że dla kolei regionalnych ma zostać przeprowadzony konkurs na środki z KPO.

2,4 mld euro na linie kolejowe

Dziś rząd zaprezentował nową wersję dokumentu po przeprowadzonych od 26 lutego do 2 kwietnia konsultacjach. Kolejowa część programu w części grantowej, obejmuje działania inwestycyjne w zakresie modernizacji linii kolejowych obejmują prowadzenie prac w ramach projektów indywidualnych na ok. 478 km linii kolejowych o znaczeniu krajowym i regionalnym w okresie do sierpnia 2026 r., w tym ponad 300 km na sieci TEN-T (z czego 200 km na sieci bazowej). Przenaczono na to 2 mld 392 mln euro (w tym 100 mln euro w zakresie zadań wdrażanych przez spółkę CPK). To wzrost o 300 mln euro, czyli znacznie ponad miliard złotych.

W części pn. cyfryzacja transportu zapisano kolejne projekty: wdrożenie kompleksowego systemu zakupu biletów w kolejowym transporcie pasażerskim, zakup i instalację 180 urządzeń pokładowych ETCS, wdrożenie zdalnego sterowania na 35 kolejowych posterunków ruchu , modernizację kolejowych systemów przejazdowych w 45 lokalizacjach, budowę i remont lokalnych centrów sterowania oraz inwestycje w zakresie zarządzania ruchem, zabudowę systemów SDIP (System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej) w 27 lokalizacjach.

1,5 mld euro na tabor

Dużo więcej pieniędzy jest też na inwestycje taborowe, na które pierwotnie planowano przeznaczyć 400 mln euro. W ramach inwestycji na poziomie ponadregionalnym planowane jest wsparcie finansowe PKP Intercity w celu zakupu taboru - 38 pociągów push-pull tzn. 7-wagonowych składów piętrowych wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, a także wsparcie dla taboru do przewozów regionalnych (około 70 pociągów) zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego równy udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria.

Łącznie na granty taborowe przeznaczono 965 mln euro (z czego 482,5 mln euro – dla PKP Intercity, 482,5 mln euro – kwota do wydatkowania w ramach procedury konkursowej na tabor regionalny). Na podstawie dotychczasowych inwestycji taborowych realizowanych przez PKP Intercity rząd zakłada koszt 115 mln zł za jeden skład push-pull. Jeśli chodzi o tabor do przewozów regionalnych, to zakłąda się średnio od 18,1 do 32,9 mln zł za skład elektrycznego zespołu trakcyjnego.

Oprócz tego, umożliwiono zakup taboru w zakresie inwestycji dotyczących transportu intermodalnego. Przeznaczono na to 175 mln euro.

Oprócz tego w części pożyczkowej programu znalazło się kolejne 500 mln euro dla projektu "dostawa pociągów w ramach pasażerskiego taboru kolei regionalnej". Są to pieniądze do podziału w trybie konkursowym. Na podobnych zasadach dodano do programu 200 mln euro na zakup tramwajów, o czym piszemy tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Biznes

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Biznes

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5