NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Miliard euro na tabor regionalny w KPO. Połowa w formie pożyczek

| Jakub Madrjas 30.04.2021 208

Miliard euro na tabor regionalny w KPO. Połowa w formie pożyczek
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
W nowej wersji Krajowego Programu Odbudowy pojawiły się środki na pasażerski tabor dla kolei regionalnych. Będzie to 500 mln euro do podziału w ramach mechanizmu pożyczkowego i 482,5 mln euro w trybie grantowym. Wzrosły też pieniądze przeznaczone na infrastrukturę liniową, do 2,4 mld złotych.
Rządowy projekt Krajowego Planu Odbudowy i Budowania Odporności (KPO) opublikowany pod koniec lutego przewidywał, że jedynym beneficjentem wśród przewoźników pasażerskich będzie PKP Intercity. Brak udziału w podziale środków kolei regionalnych i miejskich, przewożących często większa liczbę pasażerów niż PKP Intercity, skrytykowały zarówno samorządy, jak i sami przewoźnicy. W marcu Waldemar Buda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, zapowiedział że dla kolei regionalnych ma zostać przeprowadzony konkurs na środki z KPO.

2,4 mld euro na linie kolejowe

Dziś rząd zaprezentował nową wersję dokumentu po przeprowadzonych od 26 lutego do 2 kwietnia konsultacjach. Kolejowa część programu w części grantowej, obejmuje działania inwestycyjne w zakresie modernizacji linii kolejowych obejmują prowadzenie prac w ramach projektów indywidualnych na ok. 478 km linii kolejowych o znaczeniu krajowym i regionalnym w okresie do sierpnia 2026 r., w tym ponad 300 km na sieci TEN-T (z czego 200 km na sieci bazowej). Przenaczono na to 2 mld 392 mln euro (w tym 100 mln euro w zakresie zadań wdrażanych przez spółkę CPK). To wzrost o 300 mln euro, czyli znacznie ponad miliard złotych.

W części pn. cyfryzacja transportu zapisano kolejne projekty: wdrożenie kompleksowego systemu zakupu biletów w kolejowym transporcie pasażerskim, zakup i instalację 180 urządzeń pokładowych ETCS, wdrożenie zdalnego sterowania na 35 kolejowych posterunków ruchu , modernizację kolejowych systemów przejazdowych w 45 lokalizacjach, budowę i remont lokalnych centrów sterowania oraz inwestycje w zakresie zarządzania ruchem, zabudowę systemów SDIP (System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej) w 27 lokalizacjach.

1,5 mld euro na tabor

Dużo więcej pieniędzy jest też na inwestycje taborowe, na które pierwotnie planowano przeznaczyć 400 mln euro. W ramach inwestycji na poziomie ponadregionalnym planowane jest wsparcie finansowe PKP Intercity w celu zakupu taboru - 38 pociągów push-pull tzn. 7-wagonowych składów piętrowych wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, a także wsparcie dla taboru do przewozów regionalnych (około 70 pociągów) zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego równy udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria.

Łącznie na granty taborowe przeznaczono 965 mln euro (z czego 482,5 mln euro – dla PKP Intercity, 482,5 mln euro – kwota do wydatkowania w ramach procedury konkursowej na tabor regionalny). Na podstawie dotychczasowych inwestycji taborowych realizowanych przez PKP Intercity rząd zakłada koszt 115 mln zł za jeden skład push-pull. Jeśli chodzi o tabor do przewozów regionalnych, to zakłąda się średnio od 18,1 do 32,9 mln zł za skład elektrycznego zespołu trakcyjnego.

Oprócz tego, umożliwiono zakup taboru w zakresie inwestycji dotyczących transportu intermodalnego. Przeznaczono na to 175 mln euro.

Oprócz tego w części pożyczkowej programu znalazło się kolejne 500 mln euro dla projektu "dostawa pociągów w ramach pasażerskiego taboru kolei regionalnej". Są to pieniądze do podziału w trybie konkursowym. Na podobnych zasadach dodano do programu 200 mln euro na zakup tramwajów, o czym piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45492)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45492)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5