W rok po rozpoczęciu kursów na pierwszej trasie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – z Łodzi do Sieradza – spółka otworzyła ruch na ostatniej z zaplanowanych dotychczas linii biegnącej z Łodzi do Kutna. Darmowe przejazdy przyciągnęły tłumy łodzian, a marszałek województwa zapowiedział, że jeśli powiodą się wszystkie plany, wkrótce na podstawie biletu aglomeracyjnego będzie można podróżować po całym regionie.
Dziś mija rok od rozpoczęcia działalności przewozowej przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. 15 czerwca 2014 ŁKA uruchomiła pierwszych kilka par pociągów na trasie Łódź – Sieradz. Później wojewódzka spółka otworzyła ruch na odcinku Łódź Widzew – Zgierz i wprowadziła do rozkładu kilka wewnątrzmiejskich kursów Łódź Kaliska – Łódź Widzew, a w grudniu przejęła od Przewozów Regionalnych obsługę linii Łódź – Łowicz i część ruchu pomiędzy stolicą województwa a Koluszkami.
Huczne obchody „urodzin” ŁKA odbyły się wczoraj przy okazji premiery ostatniej z zaplanowanych w pierwszym etapie budowy kolei aglomeracyjnej tras – łączącej Łódź Kaliską z Kutnem przez Zgierz i Łęczycę. Spółka częstowała swoich pasażerów tortem i, podobnie jak przed rokiem, zaoferowała darmowy przejazd na nowo uruchamianej linii. Jeden z pociągów do Kutna – wyjeżdżający o 12:36 – pojechał w bardzo wzmocnionym zestawieniu trzech jednostek Flirt, które szczelnie wypełniły się pasażerami.
WBA będzie biletem całego województwa?
– To pierwsze urodziny ŁKA, ale jej projekt to prawie pięcioletnia historia – mówił na towarzyszącej obchodom konferencji prasowej Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. – Wszystko zaczęło się od telefonu od ówczesnego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, że do wydania na transport kolejowy w naszym województwie będzie 100 mln euro – wspominał. – Powstała wtedy koncepcja kolei aglomeracyjnej wraz z tzw. koleją obwodową, rozpoczęliśmy procedury. To było żmudne działanie, za które dziękuję całemu zespołowi, który nad tą koncepcją pracował – dodał.
Marszałek potwierdził plany rozwoju siatki połączeń ŁKA do południowej i wschodniej części województwa. Wspomniał też, że w najbliższym czasie duży nacisk położony ma zostać na pogłębianie integracji taryfowej. – Chciałbym, aby Wspólny Bilet Aglomeracyjny był czymś, co pozwala włożyć go do kieszeni, wyjść z domu i zacząć korzystać z całej sieci transportu publicznego w województwie. Mamy szansę, by w ciągu siedmiu lat obecnej perspektywy budżetowej UE taka perspektywa się spełniła – stwierdził.
Niskie opóźnienia i wysoki komfort jazdy
– Przez ten rok przewieźliśmy już ponad milion pasażerów, którzy chętnie do nas wracają, a opóźnienia naszych pociągów były bardzo małe i wynikały ze skomunikowań z innymi przewoźnikami albo z wypadków losowych – cieszył się prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Andrzej Wasilewski. – Myślę, że otwarcie linii do Kutna pomoże promować nasz region w skali kraju – stwierdził.
Spółka podkreśla, że zmiana przewoźnika na kolejnej trasie regionu łódzkiego wiąże się ze znacznym podniesieniem komfortu podróży. – Również do Kutna podróżni dojadą teraz nowymi i nowoczesnymi pociągami Flirt 3. ŁKA zadbała o komfort jazdy wszystkich swoich pasażerów, oferując udogodnienia m.in. dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, dla rodziców z wózkami dziecięcymi, dla rowerzystów czy dla pracujących w podróży – wskazuje w krótkim komunikacie dla mediów Monika Bąk, dyrektor projektu budowy systemu ŁKA z ramienia spółki.