- Walczymy o zachowanie drzew na piastowskim dworcu - taką petycję wydało miasto Piastów położone przy linii nr 1 zaraz za granicą Warszawy. Mieszkańcy są oburzeni, bo PLK wycina zieleń i stawia szare ekrany. Burmistrz dodaje, że odmówił wydania zgody na wycinkę, co nie przeszkodziło kolejarzom w prowadzeniu prac.
- Przedwojenne akacje rosnące na peronie w stronę Warszawy mają trafić pod topór, aby PKP Polskie Linie Kolejowe mogły postawić tam ponad czterometrowe, betonowe ekrany dźwiękochłonne. Głęboko nie zgadzamy się z takim traktowaniem mieszkańców naszego miasta. Nie zgadzamy się z budowaniem getta otoczonego 4 metrowym murem. Nie zgadzamy się na wycinkę pięknych, przedwojennych drzew. Wolelibyśmy aby spółka kolejowa wyremontowała nam stację i zapewniła punktualne kursowanie pociągów - taką petycję można podpisać na stronie miasta Piastowa.
PKP PLK prowadzi prace w ramach modernizacji linii nr 1 na odcinku Warszawa - Skierniewice. Zabudowy ekranami uniknął tam w dużym stopniu Milanówek, co stało się dzięki protestom mieszkańców i pomocy konserwatora, któremu podlega dzięki założeniom urbanistycznym miasta-ogrodu. Stołeczne sypialnie, jak Piastów i Pruszków nie mają tyle szczęścia.
Piękne czy chore i niebezpieczne?
- Piękne drzewa przy dworcu są wycinane i zastępowane szarym murem ekranów. W sąsiednim Ursusie udało się zrobić dużo niższe bariery - mówi nam oburzony Mirosław Piwowarek, mieszkaniec Piastowa. Sprawę komentuje emocjonalnie także burmistrz, który zapewnia że PLK działa bezprawnie, bo odmówił on wydania zgody na wycinkę.
- Na przystanku kolejowym w Piastowie w obrębie pasa kolejowego są drzewa, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi i przejeżdżających pociągów. Zagrożenie potwierdził Urząd Transportu Kolejowego, który wnioskował by PKP Polskie Linie Kolejowe. usunęły drzewa w odległości 15 m od toru. Wycinka obejmuje 8 drzew ocenionych dodatkowo, jako chore - zapewnia "RK" rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Za plecami do starosty
Jak mówił na wczorajszej konferencji prasowej burmistrz po tym, jak odmówił wydaniazgody PLK obiecała poszukać kompromisu. W rzeczywistości zwróciła się o zgodę do starosty. Ten 5 sierpnia ją wydał i wykonawca modernizacji rozpoczął wycinkę. - Polskie Linie Kolejowe odpowiadają za bezpieczeństwo prowadzonego ruchu kolejowego, w tym usuwanie zagrożeń, jakie stwarzają drzewa i krzewy utrudniające widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych oraz stanowiących zagrożenie dla uczestników ruchu kolejowego. W takich przypadkach decyzję o usunięciu roślinności wydaje starosta na wniosek zarządcy linii kolejowej - mówi rzecznik.
- W miejsce wyciętych drzew PLK posadzi nowe drzewa. wykona tzw. nasadzenia kompensacyjne, które zostaną skonsultowane z władzami i mieszkańcami Piastowa. Proponowane miejsce to teren pomiędzy ekranami akustycznymi a zabudową mieszkaniową) - zapewnia rzecznik. - Wycinka drzew umożliwi również sprawne przeprowadzenie modernizacji infrastruktury kolejowej w Piastowie - dodaje.
Na prośbę PKP PLK, uzupełniamy stanowisko zarządcy infrastruktury o przesłane do Redakcji oświadczenie:
Sadzimy nowe drzewa - nie zastępujemy drzew ekranami.
Budowa ekranów odbywa się na podstawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz pozwoleń na budowę. Wielkość i lokalizacja obiektów zależy od wcześniej uzgodnionych projektów budowlanych, a realizacja musi dać założone, mierzalne efekty. PLK ustawiając ekrany na trasie Warszawa – Zachodnia – Skierniewice realizuje decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i Wojewody Mazowieckiego. Wycinka drzew i inne prace są ograniczane do niezbędnego minimum, po wcześniejszych wizjach lokalnych i opracowaniu dokumentacji przez specjalistów przyrodników. Modernizacje linii kolejowych i projekty oraz realizacja poprzedzone są konsultacjami społecznymi. W miejsce wyciętych drzew sadzone są nowe drzewa we wskazanym przez gospodarzy terenu miejscu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wszystkie działania związane z modernizacja linii oraz jej bieżącym utrzymaniem prowadzą zgodnie z wymaganymi przepisami, w tym dotyczącymi ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu. Wszystkie prace, w tym związane m.in. z wycinką drzew, odbywają się na podstawie prawomocnych dokumentów uzyskanych w instytucjach państwowych i samorządowych.
Mirosław Siemieniec, Rzecznik Prasowy
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
