Pesa Mińsk Mazowiecki podpisała z Kolejami Mazowieckimi umowę na wykonanie napraw w poziomie utrzymania P4 dla 33. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57AKM. Jej wartość przekracza 40 mln zł netto i obejmuje m. in. system GSM-R.
Umowa została zawarta na okres do 31 grudnia 2023 r. Jak podkreśla w komunikacie prezes Kolei Mazowieckich Robert Stępień kwestia zapewnienia właściwego stanu technicznego pojazdów eksploatowanych przez przewoźnika jest istotnym elementem polityki taborowej. – Jesteśmy praktycznie na finiszu realizacji rekordowego kontraktu na dostawę 61 szt. pięcioczłonowych pojazdów Flirt. Ale oprócz inwestycji związanych z zakupem nowoczesnych ezt sukcesywnie modernizujemy pojazdy starszego typu, które po naprawie ponownie wyjadą na mazowieckie szlaki. Dla nas, jako przewoźnika priorytetem jest bezpieczeństwo i wysoka jakość świadczonych usług – powiedział prezes Robert Stępień.
Naprawa po pięciu latachNaprawa okresowa obejmuje przegląd podzespołów i zespołów połączony z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawą lub wymianą elementów zużytych bądź uszkodzonych. Jest to już kolejna naprawa w poziomie utrzymania P4. Poprzednie naprawy pojazdy serii EN57AKM przeszły w latach 2012-2013 – naprawa w poziomie utrzymania P5 z modernizacją, a później w latach 2017-2018 – naprawa w poziomie utrzymania P4, która wykonana była właśnie przez ZNTK MM (obecnie Pesa MM).
– Wykonanie napraw w poziomie utrzymania P4 odbywa się po przejechaniu przez pojazd 500 tys. km lub co 5 lat. Ich celem jest zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa w trakcie eksploatacji. Kolejny raz będziemy współpracować z mińskim zakładem naprawczym taboru. Mamy nadzieję, że i tym razem naprawy zostaną wykonane solidnie i terminowo – powiedział Czesław Sulima.
O ponownym nawiązaniu współpracy ze spółką KM pozytywnie wypowiedział się także Jacek Bilski, prezes Pesy Mińsk Mazowiecki. – Cieszymy się, że jako firma z 70-letnim doświadczeniem podpisujemy już kolejną dużą umowęze spółką KM na naprawy elektrycznych zespołów trakcyjnych i dziękujemy naszym partnerom za zaufanie jakim nas obdarzają. Pojazdy eksploatowane na torach Mazowsza trafią do zakładu mającego również swoją siedzibę w tym regionie.– powiedział Jacek Bilski.
Umowa po bojach w KIO
Dodatkowo Jacek Grabarczyk członek zarządu Pesa Mińsk Mazowiecki wspomniał o historii bieżącego przetargu. – Podpisanie umowy poprzedziła procedura odwołania w KIO przez konsorcjum firm uczestniczących w przetargu, co przesunęło realizację napraw w czasie. Krajowa Izba Odwoławcza potwierdziła zgodność złożonej oferty z warunkami przetargu, dzięki czemu w dniu dzisiejszym możemy zawrzeć kontrakt. Deklarujemy wykonanie usług zgodnie z wysokimi standardami jakościowymi – podkreślił Jacek Grabarczyk.
W trakcie naprawy wykonywane są taki czynności, jak:
- weryfikacja i naprawa konstrukcji pojazdu oraz jego poszycia,
- szczegółowa weryfikacja i pomiary wózków, w szczególności ram – po ich demontażu,
- remonty kapitalne urządzeń sprzęgowych – czołowych, jak i między wagonowych,
- remonty kapitalne silników i przekładni głównych,
- szczegółowa weryfikacja i naprawa systemu sterowania oraz układu zasilania,
- wymiana i naprawa komponentów układu pneumatycznego,
- wymiana komponentów klimatyzacji i wentylacji przedziałów pasażerskich.
Ponadto wykonana zostanie modyfikacja systemu radiołączności, dzięki której radiotelefony będą dostosowane do pracy w systemie GSM-R - podsumowuje przewoźnik.