PKP PLK postawiła sobie trzy cele w związku z przygotowaniami do Euro 2012: sprawne przeprowadzenie kluczowych inwestycji przy utrzymanym ruchu pociągów, przygotowanie czytelnych informacji o ofercie oraz przyjazny sposób przyjęcia pasażerów. Czy założenia te udało się zrealizować?
Jak wyjaśniał podczas konferencji podsumowującej przygotowania do Euro 2012 Kazimierz Peryt, dyrektor projektu ds. Euro 2012 PKP PLK, głównym efektem, jaki został według niego osiągnięty było „dostrzeganie innego wizerunku kolei”.
Peryt przypomniał, że już w 2007 roku pojawiły się konkretne plany inwestycyjne, które ograniczyły się głównie do tras między miastami-gospodarzami oraz wewnątrz tych miastach. Zrealizowano 73 projekty za łączną kwotę około 10,2 mld zł. W sumie dało to 1050 km linii kolejowych.
Jedną z inwestycji w Warszawie, która była istotnym elementem dla kibiców z Warszawy i okolic była modernizacja linii obwodowej Warszawa Gdańska – Józefinów. – Pozwoliło to wjeżdżać do Warszawy nie tylko z wykorzystaniem linii średnicowej, ale dało możliwość dojazdu do stacji metra przy stacji Warszawa Gdańska i przemieszczać się do strefy kibica pod Pałacem Kultury – wyjaśniał Peryt.
– Kolejna kluczowa inwestycja dla organizacji dojazdu kibiców do stadionu warszawskiego to stacja Warszawa Stadion i estetyzacja Warszawy Wschodniej. W krótkim czasie doprowadziliśmy do poprawy wizerunku stacji Warszawa Wschodnia – oznajmił dyrektor projektu ds. Euro 2012 PKP PLK.
Rozpoczęto również budowę połączenia kolejowego z lotniskiem Chopina w Warszawie. Jak mówił Peryt, pierwszym zadaniem była modernizacja linii od Warszawy Zachodniej do Okęcia. Powstały również dodatkowe przystanki kolejowe, rozbudowano układ torowy, co pozwoliło na rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i pociągów podmiejskich. – To daje nam możliwość wprowadzenia większej liczby pociągów do portu lotniczego – tłumaczył Peryt.
Kazimierz Peryt wspomniał również o zmianach w organizacji turnieju, polegających na zmianie par miast. W 2008 roku założono, że w parach znajdzie się Warszawa z Gdańskiem oraz Wrocław z Poznaniem. Wówczas wszystkie plany inwestycyjne w zakresie przygotowania transportu były projektowane w tych parach. Jednak w październiku 2010 roku zmieniono pary, co, jak powiedział Peryt, „totalnie przewróciło organizację”.
Mimo wprowadzonych zmian, PKP PLK mogła spokojnie kontynuować inwestycje, lecz z drogiej strony musiała wykonać pewne działania organizacyjne. – Musieliśmy zorganizować w bardzo krótkim czasie cały proces inwestycyjny polegający na rewitalizacji linii, ponieważ niestety nie było żadnych porządnych alternatywnych rozwiązań, które połączyłyby Gdańsk z Poznaniem. Podjęliśmy tę rękawicę, wystąpiliśmy o 200 mln zł i na przestrzeni 6-7 miesięcy zrealizowaliśmy zadanie, podnosząc prędkość z dużych ograniczeń sięgających nawet 40 km na godzinę do 120 na całej linii, skracając czas przejazdu o praktycznie 2,5 godziny – mówił Peryt.
Przedstawiciel PKP PLK powiedział, że praktycznie wszystkie stadiony w Polsce, na których rozgrywały się mecze Euro 2012 miały bardzo poprawną komunikację kolejową. Przy wrocławskim stadionie powstał przystanek kolejowy, podobnie stało się w Gdańsku. – Bardzo szybkie decyzje podjęte u nas w firmie, duża determinacja ludzi po stronie zakładu w Gdyni, jak również oddziału realizacji inwestycji w Gdańsku umożliwiły praktycznie w ciągu 4 miesięcy wybudowanie nowego przystanku przy stadionie – wyjaśnił Peryt.
– To, co zrobiliśmy w zakresie twardych inwestycji to jest efekt organizacji. PKP PLK opracowała cały program przygotowań Euro 2012 dla całej kolei w Polsce i plany operacyjne, które pozwoliły w sposób efektywny przeprowadzić całą organizację w czasie Euro 2012 – zaznaczył Kazimierz Peryt.