Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pendolino zwolniło do 160 km/h. Przyczyną oblodzenie wózków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
17-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pendolino zwolniło do 160 km/h. Przyczyną oblodzenie wózków
fot. Tadeusz Rudzki CC BY-SA 3.0
Przed tygodniem PKP Intercity ograniczyło prędkość kilku pociągów Pendolino do 160 km/h. Przyczyną było oblodzenie wózków. Przewoźnik ma nadzieję, ze zapobiegnie to powtórnemu "ostrzelaniu" składów tłuczniem wybitym z torowiska przez oderwane bryły.

Informację o ograniczeniu prędkości pociągów otrzymaliśmy tydzień temu. Teraz PKP Intercity ją potwierdziło. – 11 stycznia br. PKP Intercity wprowadziło ograniczenie prędkości kilku składów ED250 do 160 km/h z powodu oblodzenia wózków. Spowolnienie pociągów Pendolino przyczyniło się do co najwyżej czterominutowych opóźnień w trasie, które nie skutkowały jednak opóźnieniem składów Express InterCity Premium na ostatniej stacji – zapewniła Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity. Świadczy to o dużych rezerwach rozkładowych, zakładanych przez PKP PLK.

Wdrożenie procedur, czyli zwolnienie

Jak tłumaczy, ograniczanie prędkości pociągów w warunkach gromadzenia się śniegu i powstawania oblodzenia "jest praktykowane przez przewoźników kolejowych w wielu europejskich krajach, w tym m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwajcarii i Szwecji. Ma to zapobiec uszkodzeniom, których ryzyko powstania w takich warunkach zwiększa się przy prędkościach, z jakimi poruszają się pociągi EIP". Chodzi o zjawisko "latającej podsypki", które przed rokiem wyłączyło z ruchu połowę składów. Jak wskazywał "Rynek Kolejowy", ministerstwo i PKP Intercity wyjątkowo ogólnie zapowiedziały "podjęcie działań i wdrożenie procedur", by nie dopuścić do powtórki.

Jak się okazuje, tą procedurą jest właśnie obniżenie prędkości pociągów. Dlaczego akurat do 160 km/h? – Przykłady przewoźników m.in. brytyjskich i niemieckich pokazują, że zasadne jest ograniczenie prędkości właśnie do 160 km/h. Doświadczenia PKP Intercity również wskazują na zasadność wprowadzania czasowo takiego właśnie ograniczenia w przypadku zgromadzenia się lodu na wózkach pojazdu – informuje Anna Zakrzewska.

Czy to pomoże? Niekoniecznie

Jeden z ekspertów, z którym rozmawialiśmy o wprowadzonym rozwiązaniu pozostaje sceptyczny. Jego zdaniem, problem może się powtórzyć, bo Pendolino ma nisko zawieszone podwozie, dlatego oderwanie bryły lodu z wózka pojazdu powoduje dostanie się jej w małą przestrzeń między torem i podwoziem, co musi powodować uszkodzenia. – Ograniczenie prędkości może tylko nieznacznie zmniejszyć ilość uszkodzeń tego podwozia. Pęd powietrza będzie mniejszy, co ograniczy prawdopodobieństwo oderwania się brył. Bryły nadal jednak będą się odrywać głównie na nieciągłościach toków szynowych, czyli rozjazdach i stykach torowych, gdzie występuje zwiększone oddziaływanie dynamiczne – uważa ekspert.

Nie oznacza to, że problemy wystąpią – w końcu ujawniły się dopiero po kilku zimach od wprowadzenia pojazdu do ruchu. Wymaga to zatem wystąpienia specyficznych warunków. Alternatywą byłoby częstsze smarowanie składów glikolem, niedopuszczającym do powstania brył lodu lub odladzanie składów. Przewoźnik stwierdza, że obecnie nie jest to możliwe. – Proces odladzania wymaga ogrzewanej hali i czasu na przeprowadzenie czynności pomiędzy odprawieniem kolejnych pociągów. Obecnie możliwe jest to jedynie na największej stacji postojowej w Polsce – Warszawie Grochowie. Niezależnie od tego, na tej stacji całą zimę działa urządzenie rozprowadzające specjalny preparat zapobiegający nadmiernemu oblodzeniu podwozi pojazdów kolejowych – wyjaśnia Zakrzewska.

Według informacji "RK" pociągi ED250 obiegowane są tak, że smarowanie można wykonać w Warszawie co ok. 5 dni. Powinno się to robić co dwa dni. – W planach inwestycyjnych spółki są kolejne lokalizacje: Kraków, Wrocław, Przemyśl, Gdynia i Szczecin, gdzie możliwe będą podobne działania – podsumowuje przedstawicielka PKP IC.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5