Intensywna, kilkumiesięczna współpraca Kolei Czeskich (ČD) i Kolei Słowackich (ZSSK) zaowocowała. Firmy planują uruchomić kolejowe połączenie pomiędzy Pragą a Koszycami, które obsłużą pociągi Pendolino. Czas podróży udało się skrócić o godzinę w stosunku do dotychczas uruchomianych w tej relacji pociągów.
W tej chwili pociąg EuroCity kursujący w relacji Praga - Koszyce pokonuje dystans w 8 godzin i 21 minut. Nowe połączenie SuperCity Pendolino skróci czas podróży o blisko godzinę. Trasa zostanie pokonana w siedem i pół godziny, co będzie najszybszym połączeniem Pragi ze wschodnią Słowacją w historii połączeń pomiędzy krajami. W latach pięćdziesiątych XX wieku podróż zajmowała nawet 15 godzin. Prędkość handlowa pociągu utrzymywała się na poziomie około 50 km/h. 10 lat temu dystans pociągi pokonywały w około 9,5 godz., ze średnią prędkością 74 km/h. W aktualnym rozkładzie jazdy czas jest jeszcze lepszy, a średnia prędkość wynosi około 80 km/h. Jak informują Koleje Czeskie, teraz prędkość handlowa wyniesie około 95 km/h, co uczyni połączenie najszybszym połączeniem międzynarodowym w Europie Środkowej. Czas jazdy uda się skrócić głównie dzięki prowadzonym inwestycjom infrastrukturalnym oraz dzięki wykorzystaniu na trasie pociągów Pendolino.
- W naszej ofercie chcemy zaoferować pasażerom nie tylko szybkie połączenie kolejowe, lecz także dodatkowe atrakcyjne usługi na pokładzie pociągu - wyjaśnia Michal Štěpán, członek zarządu Kolei Czeskich, odpowiedzialny za przewozy pasażerskie. SuperCity Pendolino zaoferuje swoim pasażerom na pokładzie sieć wi-fi, a także pokładowy portal informacyjny, specjalne udogodnienia dla podróżujących z dziećmi oraz atrakcje dla dzieci oraz pokładowe bistro.
W nowym połączeniu nadzieje pokładają Koleje Słowackie. - Wybraliśmy pociągi Pendolino, ponieważ wierzymy, że jakość oraz zakres usługi ma ogromny potencjał, szczególnie w kontekście rozpoczęcia bezpośredniej konkurencji z prywatnymi podmiotami na torach Słowacji. Wierzę, że usługa o tak wysokim poziomie zmotywuje dużą grupę pasażerów podrózujących do Czech zachęci wiele osób do przesiadania się z autobusów i własnych pojazdów do samochodów - powiedział Jozef Schmidt, dyrektor ds. sprzedaży w ZSSK.
To nie debiut na Słowacji
Czeskie pociągi Pendolino już w przeszłości pojawiały się na słowackich torach. Pomiędzy rokiem 2006 a 2009, a także w rozkładzie 2010/2011, obsługiwały połączenie przy współpracy ČD oraz ZSSK w relacji Praga - Bratysława. Również przez krótki czas obsługiwały połączenie Praga - Ostrawa - Żylina.
Na nowy rozkład jazdy w relacji Praga - Koszyce zapowiada się ostra walka o pasażera. Poza pociągami Kolei Czeskich, podróżny będą mieli najprawdopodobniej okazję korzystać z połączeń oferowanych przez RegioJet oraz z pociągów Leo Expressu.