Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pendolino do Wrocławia w tempie Flixbusa, na Pomorzu autobusy zamiast pociągów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-08-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pendolino do Wrocławia w tempie Flixbusa, na Pomorzu autobusy zamiast pociągów
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
4 września 2022 roku wejdą w życie zmiany w rocznym rozkładzie jazdy pociągów, które będą obowiązywać przez dwa miesiące, do 5 listopada. - PKP Intercity zapewnia, że korekta rozkładu zapewni optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na liniach kolejowych, na których będą prowadzone prace inwestycyjne. Optymalne, nie oznacza jednak, że będzie dobre dla pasażerów. Rozkład jazdy na wielu popularnych trasach będzie najgorszy od lat.

W czasie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2021/2022, który wszedł w życie w grudniu ubiegłego roku, zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Remonty mają na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania.

Prace na CMK położą pociągi do Wrocławia i Krakowa

Prowadzone przez zarządcę infrastruktury prace modernizacyjne wymuszają przedłużenie zamknięcia jednego z torów na bardzo obciążonych ruchem odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej (linia nr 4) i linii kolejowej nr 8. Na pierwszej z nich ruch jednotorowy będzie prowadzony na odcinku Olszamowice – Włoszczowa Północ do 7 października, a następnie od 8 października do 5 listopada na odcinku Pilichowice – Olszamowice. W drugim przypadku jeden z torów na odcinku Niedźwiedź – Kraków będzie wyłączony z ruchu do 10 października.
Prowadzone prace inwestycyjne i ruch jednotorowy na części trasy będą skutkować odcinkowymi ograniczeniami prędkości. To wszystko wydłuży czas jazdy pociągów.

Te tymczasowe zmiany obejmą połączenia kategorii EIP pomiędzy Warszawą a Krakowem, dla których czas przejazdu będzie około kilkanaście minut dłuższy niż obecnie. Zbliży się do 3 godzin (w jednym przypadku nawet ten czas przekroczy) i będzie historycznie najgorszym od dziesięciolecia. 

Fatalnie będzie wyglądać rozkład jazdy pociągów Pendolino na trasie Warszawa – Wrocław. Kolej na tej trasie przez kilka następnych miesięcy nie będzie żadną alternatywą ani dla auta, ani nawet dla autobusu Flixbusa, który kursuje do Wrocławia w takim samym czasie (4 godziny i 20 minut). Takiej sytuacji można by uniknąć, gdyby PKP Polskie Linie Kolejowe terminowo prowadziły swoje prace. Tymczasem kilka poważnych robót nałożyło się teraz na siebie. Obszernie pisaliśmy o tym tutaj.

Zmiany w ruchu w północnej Polsce

W związku z pracami inwestycyjnymi prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury czasowo będzie wstrzymywany ruch na kilku liniach w północnej części kraju.

Od 5 do 23 września zamknięta zostanie linia nr 405 na odcinku Jastrowie – Okonek. Na odcinku Piła Główna – Szczecinek autobusy komunikacji zastępczej pojadą za pociągi:

• IC Przemyślanin relacji Przemyśl – Wrocław – Ustka – Wrocław – Przemyśl;
• IC Bosman relacji Wrocław – Kołobrzeg – Wrocław;
• IC Gwarek relacji Katowice – Słupsk – Katowice;
• IC Malczewski relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków;
• IC Szyndzielnia relacji Bielsko-Biała – Ustka – Bielsko-Biała;
• IC Zefir relacji Kraków/Lublin – Kołobrzeg – Kraków/Lublin;
• IC Szkuner relacji Wrocław – Ustka – Wrocław.

Od 24 września do 7 października nieczynna będzie linia nr 404 na odcinku Podborsko – Białogard. Wszystkie pociągi kursujące na tej linii będą mieć skróconą trasę do Szczecinka, a do pomijanych stacji dojazd zapewni zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA). Zmiana dotyczy składów:

• IC Przemyślanin relacji Przemyśl – Wrocław – Ustka – Wrocław – Przemyśl;
• IC Gwarek relacji Katowice – Słupsk – Katowice;
• IC Szyndzielnia relacji Bielsko-Biała – Ustka – Bielsko-Biała;
• IC Szkuner relacji Wrocław – Słupsk – Wrocław;
• IC Bosman relacji Wrocław – Kołobrzeg – Wrocław;
• IC Malczewski relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków;
• IC Bosman relacji Wrocław – Kołobrzeg – Wrocław;
• IC Malczewski relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków.

Skład IC Zefir będzie zastępowany ZKA na odcinku Piła – Kołobrzeg.

Od 23 do 28 października zamknięta zostanie linia nr 202 na odcinku Sławno – Karwice. Pociągi do i z Kołobrzegu będą mieć skróconą trasę do Słupska, a pomiędzy Słupskiem i Kołobrzegiem będzie kursować ZKA. Zmiana obejmuje pociągi:

• TLK Ustronie relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków (w kierunku Kołobrzegu w terminie 24-28 października, w kierunku Krakowa w terminie 24-27 października);
• EIP 3801/8300 relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków (23-27 października);
• EIP 3841/0 relacji Kraków – Kołobrzeg (28 października);
• TLK Pobrzeże relacji Łódź – Kołobrzeg – Łódź (24-28 października).

Pociągi jeżdżące pomiędzy Szczecinkiem a Słupskiem i Ustką będą dojeżdżać do Koszalina. Na odcinku Koszalin – Słupsk/Ustka – Koszalin kursować będą autobusy komunikacji zastępczej. Zmiana dotyczy składów:

• IC Przemyślanin relacji Przemyśl – Wrocław – Ustka – Wrocław – Przemyśl (24-28 października);
• IC Szyndzielnia relacji Bielsko-Biała – Ustka – Bielsko-Biała (24-28 października);
• IC Gwarek relacji Katowice – Słupsk – Katowice (24-28 października);
• IC Szkuner relacji Wrocław – Słupsk – Wrocław (w kierunku Słupska w terminie 23-27 października, w kierunku Wrocławia w terminie 24-28 października).

Pociągi kursujące na trasie Szczecin – Gdynia – Olsztyn – Gdynia – Koszalin w okresie 24-28 października będą jeździć wahadłowo w relacjach Szczecin – Koszalin - Szczecin i Sławno – Gdynia/Olsztyn/Białystok – Sławno, a na odcinku Koszalin – Sławno – Koszalin transport zapewni ZKA. Zmiana obejmuje pociągi:

• IC Żuławy relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn;
• IC Bryza relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn;
• IC Gryf relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn;
• IC Stańczyk relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn;
• IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;
• IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk (w kierunku Gdańska w okresie 24-27 października).

Zmiany w innych częściach Polski

W związku z pracami modernizacyjnymi kontynuowany będzie ruch jednotorowy na dwóch odcinkach linii kolejowej nr 91 od Rzeszowa do Sędziszowa Małopolskiego. Ograniczenia w ruchu mogą wpływać na planowy rozkład jazdy. To zapewne jeszcze pogorszy punktualność pociągów na magistrali E30 od Przemyśla do Wrocławia. Od miesięcy jest tu z resztą fatalna.

Od 1 października zostanie wstrzymany ruch na jednotorowej linii łączącej Tarnów i Stróże. Pociągi jeżdżące na co dzień w Bieszczady na tym odcinku będą kursować trasą alternatywną przez Rzeszów i Dębicę.

Składy IC Skarbek relacji Olsztyn – Bielsko-Biała oraz IC Hutnik relacji Gdynia – Bielsko-Biała – Gdynia okresowo pojadą w skróconej relacji do i z Pszczyny. Dojazd do pomijanych stacji Czechowice-Dziedzice i Bielsko-Biała Główna zapewnią autobusy komunikacji zastępczej.

Ze względu na prace modernizacyjne w rejonie stacji Łódź Kaliska, łączący na co dzień Trójmiasto i Łódź pociąg TLK Kociewie będzie kursować w skróconej relacji Gdynia – Włocławek – Gdynia.

Zmiany w kursowaniu pociągów przez Warszawę do 3 września

Cały czas trwają prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. Zmiany w systemie sterowania ruchem kolejowym zostały wprowadzone jeszcze w trakcie obowiązywania obecnej korekty rozkładu jazdy i potrwają do 3 września. Ze względu na zapewnienie pełnego bezpieczeństwa ruchu pociągów wydłużony został czas jazdy składów jadących z kierunku zachodniego, co tym samym ograniczy przepustowość linii. W związku z tym kilkadziesiąt pociągów kursuje przez stację Warszawa Gdańska:

• TLK 18170 Uznam relacji Warszawa Gdańska – Świnoujście (od 28 sierpnia);
• IC 71105 Warta relacji Poznań Główny – Warszawa Gdańska;
• TLK 61173 Karkonosze relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia (od 21 sierpnia);
• IC 71100 Dionizos relacji Zielona Góra Główna – Warszawa Gdańska;
• IC 1410/4111 Wysocki relacji Warszawa Wschodnia – Katowice – Warszawa Wschodnia;
• IC 91109 Łodzianin relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;
• IC 4121 Daszyński relacji Bielsko-Biała Główna – Warszawa Gdańska;
• IC 81101 Gałczyński relacji Szczecin Główny – Warszawa Gdańska;
• IC 1205 Rubinstein relacji Łódź Fabryczna – Lublin Główny;
• IC 31101 Malinowski relacji Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska;
• IC 5333 Kochanowski relacji Bydgoszcz Główna – Rzeszów Główny;
• TLK 61101 Orzeszkowa relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Gdańska;
• TLK 31103 Hańcza Kraków Główny – Suwałki;
• IC 4523 Skarbek relacji Koluszki – Olsztyn Główny;
• IC 28104 Zamoyski relacji Lublin Główny – Gorzów Wielkopolski;
• IC 71103 Zielonogórzanin relacji Zielona Góra Główna – Warszawa Gdańska;
• IC 6221 Konopnicka relacji Wrocław Główny – Lublin Główny;
• IC 4123 Pilecki relacji Racibórz – Białystok;
• IC 81107 Mewa relacji Świnoujście – Warszawa Gdańska;
• IC 6125 Fredro relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
• EIC 45 Spree relacji Berlin (Franfurt nad Odrą) – Warszawa Gdańska;
• IC 82105 Zamoyski relacji Gorzów Wielkopolski – Lublin Główny;
• TLK 81114 Pobrzeże relacji Kołobrzeg – Łódź Fabryczna;
• IC 6521 Słowacki relacji Wrocław Główny – Ełk;
• EIC 49 Odra/Oder relacji Berlin (Franfurt nad Odrą) – Warszawa Gdańska;
• IC 6123 Baczyński relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
• EIC 41 Varsovia relacji Berlin (Franfurt nad Odrą) – Warszawa Gdańska;
• IC 6127 Łużyce relacji Zgorzelec – Warszawa Gdańska;
• EIP 3105 relacji Kraków Główny – Warszawa Gdańska;
• EIP 3103 relacji Kraków Główny – Warszawa Gdańska;
• EIP 4101 relacji Gliwice – Warszawa Gdańska;
• IC 18151 Słupia relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg (26 sierpnia i 2 września);
• IC 4161 Beskidy relacji Zwardoń – Warszawa Gdańska (27-28 sierpnia i 3 września);
• IC 61151 Śnieżka relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Gdańska (27-28 sierpnia i 3 września);
• IC 18155 Lazur relacji Łodź Fabryczna – Ustka (27 sierpnia);
• EIC 4851 Fregata relacji Katowice – Kołobrzeg (27 sierpnia);
• IC 9105 Rubinstein relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska (27 sierpnia i 3 września);
• IC 81141 Gałczyński relacji Świnoujście – Warszawa Gdańska (27-28 sierpnia);
• IC 18153 Parsęta relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg (3 września);
• EIC 4551 Klimczok relacji Katowice – Gdynia Główna (3 września).

Od 4 września znaczna część (z wymienionych powyżej) pociągów wróci na trasę przez stację Warszawa Centralna.

W związku z przeprowadzanymi pracami na Warszawskim Węźle Kolejowym do 3 września odwołane w całej relacji zostały pociągi:

• EIP 1300 relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny;
• EIP 1600/1650 relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny;
• EIP 6100 relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia;
• EIP 1304 relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny;
• EIP 3100 relacji Kraków Główny – Warszawa Wschodnia;
• IC 13110/31110 Marszałek Piłsudski relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny – Warszawa Wschodnia.

Ponadto część pociągów będzie kursowała w skróconych relacjach:
• EIP 4506 relacji Gliwice – Gdynia Główna został odwołany na odcinku Gliwice – Warszawa;
• EIP 3506 relacji Kraków Główna – Gdynia Główna został odwołany na odcinku Kraków – Warszawa;
• EIP 4500 relacji Gliwice – Gdynia Główna został odwołany na odcinku Gliwice – Warszawa;
• EIP 5404 relacji Gdynia Główna – Gliwice został odwołany na odcinku Warszawa – Gliwice;
• EIP 5400 relacji Gdynia Główna – Gliwice został odwołany na odcinku Warszawa – Gliwice.

Wszystkie z odwołanych pociągów oraz te jeżdżące w skróconej relacji wrócą do normalnego kursowania po zakończeniu prac związanych z wymianą urządzeń sterowania ruchem kolejowym, tj. od 4 września.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

10 lotnisk w Polsce w siatce połączeń Flixbusa

Pasażer

10 lotnisk w Polsce w siatce połączeń Flixbusa

Michał Szymajda 25 maja 2023

Polski Flixbus znalazł swoją niszę przez słabość kolei

Pasażer

Zielony krytyk Kolei Niemieckich

Biznes

Zielony krytyk Kolei Niemieckich

Artur Bogdanowicz 20 czerwca 2021

Zobacz również:

10 lotnisk w Polsce w siatce połączeń Flixbusa

Pasażer

10 lotnisk w Polsce w siatce połączeń Flixbusa

Michał Szymajda 25 maja 2023

Polski Flixbus znalazł swoją niszę przez słabość kolei

Pasażer

Zielony krytyk Kolei Niemieckich

Biznes

Zielony krytyk Kolei Niemieckich

Artur Bogdanowicz 20 czerwca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5