Partnerzy serwisu:
Pasażer

Polski Flixbus znalazł swoją niszę przez słabość kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Polski Flixbus znalazł swoją niszę przez słabość kolei
Na gali z okazji 5-lecia obecności FlixBusa w Polsce udało nam się porozmawiać z Michałem Lemanem, dyrektorem zarządzającym FlixBusa w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich. Poruszyliśmy temat konkurencji z koleją, współpracy z mniejszymi operatorami, a także kwestii znacznie lepszej dostępności transportu autobusowego niż kolejowego.

MS: W Polsce wciąż jest bardzo wiele tras, gdzie autobusem można dojechać szybciej niż pociągiem. Z czego to wynika?

ML: Wydaje się, że w Polsce pewnym elementem cywilizacyjnym jest to, że szkieletową sieć dróg szybkiego ruchu mamy niemal gotową, a tempo oddawania do użytku tych dróg jest szybsze niż tempo modernizacji sieci kolejowej. Do tego nowych linii kolejowych w zasadzie się nie buduje. Doprowadziło to do tego, że często oferta dla aut i dla autobusów jest lepsza niż kolejowa. Rzeszów, podobnie jak Lublin, zbliżył się bardzo do Warszawy, bardzo dobrą ofertę autobusową możemy zaproponować mieszkańcom Białegostoku. Wkrótce duże zmiany wprowadzi na północy Polski budowa trasy kaszubskiej, tymczasem kolej jest tam w stagnacji, a duże modernizacje są odwlekane. Nowe drogi jesteśmy w stanie szybko wykorzystać, kwestia zezwoleń to zaledwie kilka miesięcy.

Innym ciekawym przykładem jest sytuacja na Warmii i Mazurach. Tam marszałek wydaje setki milionów na tory, po których jeździ kilka par pociągów dziennie. I zawsze może powiedzieć, że ma nowe tory, po których nic nie jeździ.

Kolej jest konkurencyjna na trasach z Warszawy do Krakowa, do Katowic i do Gdańska, bo tam jeździ Pendolino po niezłych torach. Gdziekolwiek indziej już niekoniecznie.

MS: Nie jest tak, że uruchamiacie autobusy tam, gdzie kolej nie daje sobie rady?

ML: Trochę tak jest, że wykorzystujemy szansę, której kolej nie jest w stanie zagospodarować. Chcę jednak podkreślić, że gramy do wspólnej bramki, a jest nią przekonanie pasażera do sprawnego, wygodnego transportu zbiorowego.

Jest kilka linii i obszarów, gdzie czujemy się pewnie. Połączenia międzynarodowe w polskim wydaniu kolejowym są bardzo słabe, również połączenia nocne są rzadkie i bardzo rzadko oferują możliwość wyspania się, a jeśli już - to za bardzo duże pieniądze.

Pamiętajmy, gdzie zbudował swój sukces Polski Bus. Stało się to na linii z Gdańska do Warszawy i dobrze było do czasu aż linia kolejowa została gruntownie zmodernizowana i pojechały nią pierwsze szybkie pociągi. Teraz też jeździmy do Gdańska, ale np. jedziemy przez Elbląg, czego nie robi kolej.

Ciekawym przykładem jest nasza linia 1212 do Ustki. Mimo że oferta kolei nad morze jest w sezonie wzmacniana np. Pociągiem Słonecznym, to i tak znajdują się chętni na podróż autobusem. Autobus ma taką zaletę, że przejeżdża przez miejscowości, gdzie kolei nie ma, w autobusie jest też gwarancja miejsca siedzącego, a do tego pojawiają się nowe możliwości – takie jak przewóz rowerów. Zaspokajamy trochę inne popyty.

Inny ciekawy przykład to linia do Krakowa, gdzie pomimo niezłej oferty kolei, cały czas notujemy bardzo dobre potoki pasażerskie. Częściowo dlatego, że łączymy takie miasta jak Radom i Kielce, gdzie szybkiej kolei nie ma i autobus jest dobrą alternatywą, częściowo dzięki wydłużeniu linii do Zakopanego, czy na przykład Budapesztu. Szukamy swoich miejsc.

Cała rozmowa dostępna jest na portalu Transport-Publiczny.pl
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5