Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Pasjonaci przywrócą ruch kolejowy do Karpacza?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Pasjonaci przywrócą ruch kolejowy do Karpacza?
Czy jest jakiś inny środek zaradczy, poza pieniądzem, który może uratować z pozoru niepotrzebne linie kolejowe? Pasja. Dzięki niej mają szanse wrócić połączenia kolejowe do Karpacza. By tego dokonać Stowarzyszenie Kolej Karkonoska prowadzi prace porządkujące oraz starania nad uruchomieniem połączenia turystycznego do Karpacza.

Karpacz wzbudził emocje

Poprzedni artykuł dotyczący linii kolejowych do Karpacza spotkał się z obszernym komentarzem ze strony PKP Polskich Linii Kolejowych. Przedstawiciel spółki Mirosław Siemieniec polemizował z tezą, że zarządca infrastruktury nie ma pomysłu na obecnie niefunkcjonujące linie kolejowe. Rzecznik PKP PLK zwrócił uwagę na kilka aspektów, które warunkują obecny stan sprawy związanej z koleją w Karpaczu.

– PKP Polskie Linie Kolejowe wg posiadanych środków na utrzymanie i modernizacje linii kolejowych dokładnie analizują potrzeby poszczególnych tras. W kontaktach z władzami samorządowymi staramy się uzgadniać priorytety. Decyzje dotyczące zawieszenia i zamknięcia tras, które są słabo eksploatowane, zawsze zgodnie z procedurą konsultowane są z przewoźnikami – sprawdzanie zainteresowania na kolejne lata oraz z samorządami – propozycje przejęcia linii – powiedział Mirosław Siemieniec.

Zdaniem PKP Polskich Linii Kolejowych powodem obecnego stanu infrastruktury do Karpacza jest malejące zainteresowanie trasą przez przewoźników w ubiegłych latach. To spowodowało, że dla zarządcy infrastruktury, linie kolejowe do Karpacza miały słabe znaczenie.

– Połączenie z Jeleniej Góry do Karpacza stopniowo miało coraz mniejsze zainteresowanie przewoźników i w efekcie przewozy pasażerskie zostały zawieszone. Odbywały się tylko ograniczone przewozy towarowe. Dla zarządcy infrastruktury priorytetem jest utrzymanie i poprawa parametrów technicznych linii kolejowych eksploatowanych, posiadających istotne znaczenie m.in.  w ruchu regionalnym.  Obecnie, po kilkunastu latach ograniczonego finansowania, z roku na rok środki na infrastrukturę kolejowa są wyższe. Pozwala to poprawiać stan linii ze środków budżetowych, UE i Funduszu Kolejowego – wskazuje Mirosław Siemieniec.

– Linie kolejowe Jelenia Góra – Mysłakowice i Mysłakowice – Karpacz zostały wyłączone z eksploatacji. W związku z brakiem zainteresowania przewozami i przejęciem linii przez samorząd wdrożona jest procedura przekazania linii do PKP S.A.  W sytuacji zakończenia tej procedury będą mogły być prowadzone dalsze działania. Są przypadki, że na terenie zamkniętych linii kolejowych powstają ścieżki rowerowe. Wartością jest już sam wydzielony pas terenu, który samorządy mogą wykorzystać na cele związane z infrastrukturą komunikacyjną – dodał Mirosław Siemieniec.

Przywracają krwioobieg regionu

Stowarzyszenie Kolej Karkonoska od kilku lat aktywnie działa na rzecz naprawy linii kolejowych do Karpacza. Hasło stowarzyszenia brzmi „Przywracamy krwioobieg regionu”. Celem obecnie prowadzonych prac jest przywrócenie właściwego stanu wizualnego i technicznego linii 308 Jelenia Góra - Mysłakowice, oraz linii 340 Mysłakowice - Karpacz. Realizowane prace prowadzone są za zgodą i pod nadzorem PKP PLK Jelenia Góra.

– Linię kolejową Jelenia Góra - Karpacz jesteśmy w stanie uruchomić we własnym zakresie, pracą członków naszego stowarzyszenia. Torowisko i obiekty inżynieryjne zachowane są w bardzo dobrym stanie. Musimy wykarczować roślinność, która porosła obszar linii, uprzątnąć perony, uzupełnić i odświeżyć oznakowanie na linii i przejazdach kolejowo-drogowych. Na całej trasie ubytki w torowisku w postaci braku szyn liczą łącznie poniżej 50-ciu metrów szyn szlakowych i 20 metrów szyn wspomagających. Jesteśmy w stanie je uzupełnić z pomocą sponsorów i firm wspierających nasze działania oraz wykorzystując szyny z częściowo rozkręconych i rozkradzionych bocznicowych. Zakładamy, iż przywrócenie pełnej funkcjonalności technicznej umożliwiającej eksploatację linii uda nam się zakończyć w maju br. – powiedział Dominik Górski, Prezes Stowarzyszenia Kolej Karkonoska.

Inwestycja wznowienia ruchu na tej trasie, według władz gmin przez które przebiega, została wyceniona na 120 mln złotych. – Przeprowadzenie reaktywacji wyłącznie ze środków własnych i z symbolicznym wsparciem sponsorów prywatnych, nie jest zadaniem łatwym, ale wbrew pozorom nie jest niemożliwe – mówi Dominik Górski.

Będzie przejazd promocyjny

W ciągu kilku miesięcy od przywrócenia odpowiedniego stanu szlaku, Kolej Karkonoska planuje zorganizowanie przejazdu pociągu turystycznego do Karpacza w ramach produktu turystycznego TurKol.pl. Będzie to możliwe dzięki ustaleniom z Instytutem Rozwoju i Promocji Kolei w Poznaniu.

–  Chcemy, by przejazd okolicznościowy, który zapewne odbędzie się już w przyszłe wakacje, był momentem uroczystej inauguracji ruchu po kilkunastu latach przerwy. Chcielibyśmy, aby Koleje Dolnośląskie wprowadziły regularny ruch szynobusów do Karpacza skomunikowanych z pociągiem KD, który w weekendy przyjeżdża rano z Wrocławia do Jeleniej Góry, a wieczorem wraca. Byłby świetnym rozwiązaniem dla turystów chcących spędzić jeden dzień w Karkonoszach, szczególnie dla chcących zabrać narty lub rower – mówi Dominik Górski.

– Liczymy na to iż Przewozy Regionalne, realizujące obecnie drugi rok z kolei przewozy zastępczą komunikacją autobusową na trasie Karpacz - Jelenia Góra, będą zainteresowane powrotem swoich pociągów do Karpacza. Karpacz jako kurort wyprzedził w ostatnim roku Szklarską Porębę pod względem ilości odwiedzających turystów, dlatego uważam, że logicznym następstwem powinno być wznowienie ruchu pociągów do Karpacza. Do Szklarskiej Poręby zrewitalizowano linię kolejową i zasadność tej inwestycji była dla wszystkich oczywista – tłumaczy Dominik Górski.

Mogą wystąpić problemy

Jak wspominaliśmy wcześniej, linia jest w trakcie formalnego przekazania z Polskich Linii Kolejowych do Działu Nieruchomości PKP S.A. Kiedy procedura dobiegnie końca, czyli prawdopodobnie wiosną, Dział Nieruchomości będzie decydował co dalej z linią zrobić.

– Władze gmin, przez które linia przebiega, nie są zainteresowane jej przejęciem, tłumacząc to brakiem środków na jej utrzymanie. Lu chcą linę przejąć ale by ją rozebrać i zrobić w jej miejscu ścieżkę rowerową. By wprowadzić regularny ruch na linii konieczne jest, aby podlegała pod jakiegoś zarządcę infrastruktury. Obecnie nie wiadomo kto mógłby nim być. Cały czas z uwagą śledzę rozwój proponowanych przez Urząd Transportu Kolejowego zmian prawnych w kwestii zarządców infrastruktury na liniach mało obciążonych. Dzięki tej nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, pojawia się szansa, aby takie podmioty jak Kolej Karkonoska obejmowały funkcję zarządcy infrastruktury kolejowej, którego obowiązki w wymiarze praktycznym i tak już realizujemy – kończy Dominik Górski.

Aktualne informacje na temat postępu prac można znaleźć na portalu Facebook -> „Pociągiem do Kowar, Mysłakowic i Karpacza” lub „Kolej Karkonoska”.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Karkonoska przeciwko likwidacji linii nr 336

Infrastruktura

Kolej Karkonoska przeciwko likwidacji linii nr 336

Stowarzyszenie Kolej Karkonoska 07 maja 2013

Zobacz również:

Kolej Karkonoska przeciwko likwidacji linii nr 336

Infrastruktura

Kolej Karkonoska przeciwko likwidacji linii nr 336

Stowarzyszenie Kolej Karkonoska 07 maja 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5