Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK: Poprawił się stan taboru pasażerskiego w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK: Poprawił się stan taboru pasażerskiego w Polsce
fot. iStock
Ponad 60% wagonów i niemal 70% elektrycznych zespołów trakcyjnych jest wyposażonych w klimatyzację. Ponad połowa dysponuje też gniazdkami elektrycznymi. Przewoźnicy pasażerscy w Polsce na koniec 2022 r. dysponowali ponad 2,2 tys. wagonów i niemal 1,5 tys. zespołów trakcyjnych. Zmniejsza się też średni wiek taboru przewoźników pasażerskich - podsumowuje Urząd Transportu Kolejowego. Do zadowolenia jest jednak daleko - szczególnie jeśli chodzi o tabor spalinowy.

Jak czytamy w komunikacie UTK, wraz z zamawianiem przez przewoźników nowych pojazdów poprawiają się współczynniki dla dodatkowego wyposażenia podnoszącego jakość podróży. Szczególnie korzystnie wygląda to w przypadku dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wszystkie 23 pojazdy tego rodzaju posiadają klimatyzację, dostęp do sieci WiFi, gniazdka elektryczne dla pasażerów, nowoczesne toalety ze zbiornikami, miejsca na rowery oraz miejsca dla osób z niepełnosprawnością. 21,7% tych pojazdów posiada automaty biletowe. Pełne wyposażenie w klimatyzację, toaletę ze zbiornikiem, miejsca na rowery oraz miejsca dla osób niepełnosprawnością posiadają również elektryczne wagony silnikowe.

Wyposażenie dodatkowe pojazdów trakcyjnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich w 2022 r.




Wyposażenie dodatkowe pojazdów doczepnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich w 2022 r.




Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w przypadku wagonów pasażerskich, w klimatyzację wyposażonych jest 1 221 z 1 982 wagonów z miejscami do siedzenia (61,6%) oraz 72 z 81 wagonów gastronomicznych (88,9%). W przypadku wagonów z miejscami do leżenia (kuszetki oraz wagony sypialne) klimatyzację posiada tylko 47 z 171 wagonów.

Osoby o ograniczonej mobilności oraz rowerzyści korzystając z usług przewoźników posiadających tabor trakcyjny mogą spokojniej planować swoją podróż, ponieważ coraz więcej składów wagonowych zawiera wagon przystosowany do przewozu rowerów oraz osób z niepełnosprawnościami. Miejsca do przewozu rowerów posiada już 291 wagonów z miejscami do siedzenia. 170 sztuk tych pojazdów ma natomiast wyposażenie dla osób o ograniczonej mobilności.

Inwestycje w nowoczesny tabor kolejowy zahamowały wzrost średniego wieku pojazdów kolejowych eksploatowanych na polskiej sieci kolejowej. W przypadku lokomotyw elektrycznych i spalinowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz wagonów pasażerskich zaobserwować można spadek średniego wieku pojazdów. Dla lokomotyw elektrycznych średni wiek w 2022 r. zmniejszył się względem 2021 r. z 33,76 lat do 32,16 lat. W przypadku lokomotyw spalinowych z 43,81 lat do 41,94 lat. W przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych z 25,79 lat 24,43 lat. W przypadku wagonów pasażerskich z 32,52 lat do 32,26 lat.

Lokomotywy spalinowe średnio są najstarszymi pojazdami w dyspozycji przewoźników pasażerskich – 41,94 lat, natomiast średnio najmłodszymi pojazdami są dwunapędowe zespoły trakcyjne – 0,82 lat. Stały wzrost średniej wieku zaobserwowano na przestrzeni 5 ostatnich lat wyłącznie w spalinowych zespołach trakcyjnych – informuje UTK.

Szczegółowe dane dostępne są na stronie dane.utk.gov.pl oraz w „Sprawozdaniu z funkcjonowania rynku transportu kolejowego. 2022”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stacja Muzeum zdigitalizuje dokumentację techniczną parowozu Ty23

Tabor i technika

Czy polski rynek jest gotowy na sprzęgi cyfrowe?

Innowacje

Czy polski rynek jest gotowy na sprzęgi cyfrowe?

inf. pras UTK 25 sierpnia 2023

W czerwcu znacznie spadła punktualność pociągów

Biznes

Znacznie wzrosła średnia odległość przewozu węgla

Biznes

Zobacz również:

Stacja Muzeum zdigitalizuje dokumentację techniczną parowozu Ty23

Tabor i technika

Czy polski rynek jest gotowy na sprzęgi cyfrowe?

Innowacje

Czy polski rynek jest gotowy na sprzęgi cyfrowe?

inf. pras UTK 25 sierpnia 2023

W czerwcu znacznie spadła punktualność pociągów

Biznes

Znacznie wzrosła średnia odległość przewozu węgla

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5