Partnerzy serwisu:
Biznes

Partnerstwo Innowacyjne PKP IC: Badania za 100-200 milionów, zamówienia za miliardy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Partnerstwo Innowacyjne PKP IC: Badania za 100-200 milionów, zamówienia za miliardy
rys. archiwumWczesna wizualizacja malatury Pendolino
Wczoraj po raz pierwszy padła kwota zakupów, jakie ma zrobić PKP Intercity nową metodą Partnerstwa Innowacyjnego – aż 3,7 miliarda złotych. Same prace badawcze przed udzieleniem zamówień mają pochłonąć od 100 do 200 milionów złotych.

O nowym mechanizmie zamówień, w których producenci opracują nowe pojazdy z gwarancją zamówień długich serii, "Rynek Kolejowy" informował jako pierwszy. We wrześniu udało nam się ustalić, że w projekcie weźmie udział PKP Intercity. Natomiast w grudniu PKP Intercity poinformowało, jakie będą to zamówienia: 25 innowacyjnych, szybkich lokomotyw elektrycznych, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych zdolnych pojechać do 230 km/h i 2 zestawy push&pull. Do 2030 roku PKP IC chce posiadać odpowiednio 38 takich nowoczesnych ezt, 52 lokomotywy oraz 15 składów push&pull. Wszystkie wymienione pojazdy ma cechować rozwijanie prędkości do 230 km/h, zgodność z TSI i dopuszczenie do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Czechach i Austrii.

Jak podkreślał wczoraj prezes PKP SA Krzysztof Mamiński, polscy producenci nie są w stanie na razie produkować pociągów dopuszczonych do eksploatacji z prędkością do 230 km/h. Minister Andrzej Bittel dodawał, że dopiero teraz prowadzone są prace nad rozporządzeniem, umożliwiającym przekroczenie na polskich torach prędkości 200 km/h. Zapewnił jednak, że infrastruktura będzie gotowa przed realizacją zamówienia. Krzysztof Mamiński dodawał, że prędkość 200 km/h i więcej będzie można osiągnąć na kilku tysiącach kilometrów linii. Jak poinformował Krzysztof Mamiński, już rozważane jest zamówienie ponad dwudziestu, zamiast kilkunastu składów push-pull.

Dialog producenta z klientem i gwarancja dostaw

Prezes Mamiński przypomniał, że przed eksploatacją pojazdy zamawiane przez PKP Intercity mają przejść co najmniej roczną eksploatację nadzorowaną. – Darty prosto z deski kreślarskiej trafiały do produkcji a potem do eksploatacji. W obsłudze ruchu pracował więc prototyp – przypominał. Uczestniczący w konferencji wiceminister przedsiębiorczości i technologii odpowiedzialny m.in. za walkę ze smogiem Piotr Woźny dodawał, że stworzenie perspektywy interakcji z zamawiającym dla przedsiębiorców, gdzie podczas wspólnych rozmów dopracowuje się produkt, to jedna z największych zalet nowej metody zakupów. – Każdy instrument, który powoduje, że do gospodarki trafiają środki na badania i rozwój, a jeszcze gwarantuje wdrożenie, jest dobry – stwierdził.

Jak stwierdził dyrektor NCBiR Maciej Chorowski, w trybie Partnerstwa Innowacyjnego trzeba przeprowadzić dialog konkurencyjny i udowodnić, że rozwiązania, które chce się zamówić nie ma jeszcze na rynku. Nie można oczywiście zamówić produktów o cechach, zaprzeczających podstawowym prawom fizyki. – Nowa formuła opiera się na zaufaniu do producenta, że wykorzysta środki na rozwój i zaufaniu do NCBiR, że sprawdzimy, że nie dostanie czegoś, co można bez innowacji zamówić albo nie wprowadzimy go w niepotrzebne ryzyka – wyjaśniał.

Od 100 do 200 milionów na badania

Program badawczy, który ma doprowadzić do wartych 3,7 mld złotych zamówień jest szacowany na 100-200 milionów złotych. – Mamy nadzieję, że zgłosi się jak najwięcej zespołów, konsorcjów, przedsiębiorstw, które będą chciały rozwiązać ten problem. Premią dla tych, którzy dojdą do finału – poza tym, że prace będą finansowane – będzie rynek. Seria będzie na tyle duża, że mając uzyskane referencje, można przystąpić do zdobywania rynku globalnego – powiedział dziennikarzom Maciej Chorowski.

Co ciekawe, NCBiR ma być odpowiednio zabezpieczone na wypadek rezygnacji producenta z wdrożenia opracowanych rozwiązań. – Jeśli producent uchyli się od wdrożenia projektu, to IP (własność intelektualna) zostaje w NCBiR i będzie można spróbować wdrożyć technologię za pomocą innego podmiotu – zapowiedział Chorowski.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

NCBR: Przecieramy szlaki dla partnerstwa innowacyjnego

Infrastruktura

NCBR: Przecieramy szlaki dla partnerstwa innowacyjnego

Łukasz Malinowski, Roman Czubiński 25 września 2019

Dlaczego najwięksi producenci odpuścili konkurs NCBR

Tabor i technika

NCBR otworzył oferty. Elektrobus dla rządu zbudują akademicy?

Tabor i technika

Rusza dialog techniczny NCBR i PKP IC na nowe pociągi o prędkości 250 km/h

Tabor i technika

Zobacz również:

NCBR: Przecieramy szlaki dla partnerstwa innowacyjnego

Infrastruktura

NCBR: Przecieramy szlaki dla partnerstwa innowacyjnego

Łukasz Malinowski, Roman Czubiński 25 września 2019

Dlaczego najwięksi producenci odpuścili konkurs NCBR

Tabor i technika

NCBR otworzył oferty. Elektrobus dla rządu zbudują akademicy?

Tabor i technika

Rusza dialog techniczny NCBR i PKP IC na nowe pociągi o prędkości 250 km/h

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5