NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

MIB: Zamiast 200 km/h pojedziemy 250 km/h. Jest projekt rozporządzenia

| Michał Szymajda 29.12.2017 379

MIB: Zamiast 200 km/h pojedziemy 250 km/h. Jest projekt rozporządzenia
Pendolino pojedzie z pasażerami 250 km/h?Fot. SM42, Jakub Kapka
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zaprezentowało projekt rozporządzenia, umożliwiającego podniesienie prędkości pociągów na głównych magistralach do 250 km/h.
Chodzi o zmianę Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10 września 1998 roku, w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Jak uzasadnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, potrzeba zmiany prawa wynika z konieczności umożliwienia prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością do 250 km/h, a obecne regulacje na to nie pozwalają.

– Brak przepisów określających warunki techniczne dla infrastruktury, na której możliwe jest prowadzenie ruchu kolejowego z prędkością powyżej 200 km/h, powoduje niemożność wykorzystania w pełni potencjału nowoczesnego taboru – czytamy w uzasadnieniu proponowanej zmiany. Celem zmiany rozporządzenia jest także zapewnienie spójności prawa polskiego z przepisami TSI.

Zdaniem MIB nic nie stoi na przeszkodzie, by przy obecnym stanie wiedzy technicznej w budownictwie kolejowym, korzystać z infrastruktury kolejowej dostosowanej do jazdy z prędkością 200 km/h, do przejazdu z prędkością 250 km/h, o ile nie przeszkadza w tym geometria linii, bądź inne czynniki techniczne (jak np. zasilanie, czy wadliwa współpraca urządzeń ETCS/ERTMS). Istotą zmiany jest korekta w „warunkach klasyfikacji torów kolejowych”, w parametrach magistralnych linii kolejowych, gdzie dopuszczalną prędkość pociągów zmienia się z 200 km/h (tyle jeżdżą obecnie pociągi na fragmentach Centralnej Magistrali Kolejowej) na 250 km/h. Propozycja nowelizacji zakłada także, że peronów nie będzie się lokalizować w miejscach gdzie pociągi pojadą szybciej niż 200 km/h.

Projekt ukazał się na stronach ministerstwa 28 grudnia. Po zakończonych uzgodnieniach międzyresortowych teraz czas na konsultacje publiczne. Poinformowano o nich 23 podmioty – od przewoźników po organizacje kolejowe takie jak Railway Business Forum, czy Fundacja Prokolej.

Obecnie jedynie PKP Intercity posiada tabor, zdolny poruszać się z pasażerami z prędkością do 250 km/h. To pociągi Pendolino, których przewoźnik posiada 20. Podczas przejazdów testowych w 2014 pociągi te pojechały z prędkością 293 km/h.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS