NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

MIB: Zamiast 200 km/h pojedziemy 250 km/h. Jest projekt rozporządzenia

| Michał Szymajda 29.12.2017 379

MIB: Zamiast 200 km/h pojedziemy 250 km/h. Jest projekt rozporządzenia
Pendolino pojedzie z pasażerami 250 km/h?Fot. SM42, Jakub Kapka
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zaprezentowało projekt rozporządzenia, umożliwiającego podniesienie prędkości pociągów na głównych magistralach do 250 km/h.
Chodzi o zmianę Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10 września 1998 roku, w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Jak uzasadnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, potrzeba zmiany prawa wynika z konieczności umożliwienia prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością do 250 km/h, a obecne regulacje na to nie pozwalają.

– Brak przepisów określających warunki techniczne dla infrastruktury, na której możliwe jest prowadzenie ruchu kolejowego z prędkością powyżej 200 km/h, powoduje niemożność wykorzystania w pełni potencjału nowoczesnego taboru – czytamy w uzasadnieniu proponowanej zmiany. Celem zmiany rozporządzenia jest także zapewnienie spójności prawa polskiego z przepisami TSI.

Zdaniem MIB nic nie stoi na przeszkodzie, by przy obecnym stanie wiedzy technicznej w budownictwie kolejowym, korzystać z infrastruktury kolejowej dostosowanej do jazdy z prędkością 200 km/h, do przejazdu z prędkością 250 km/h, o ile nie przeszkadza w tym geometria linii, bądź inne czynniki techniczne (jak np. zasilanie, czy wadliwa współpraca urządzeń ETCS/ERTMS). Istotą zmiany jest korekta w „warunkach klasyfikacji torów kolejowych”, w parametrach magistralnych linii kolejowych, gdzie dopuszczalną prędkość pociągów zmienia się z 200 km/h (tyle jeżdżą obecnie pociągi na fragmentach Centralnej Magistrali Kolejowej) na 250 km/h. Propozycja nowelizacji zakłada także, że peronów nie będzie się lokalizować w miejscach gdzie pociągi pojadą szybciej niż 200 km/h.

Projekt ukazał się na stronach ministerstwa 28 grudnia. Po zakończonych uzgodnieniach międzyresortowych teraz czas na konsultacje publiczne. Poinformowano o nich 23 podmioty – od przewoźników po organizacje kolejowe takie jak Railway Business Forum, czy Fundacja Prokolej.

Obecnie jedynie PKP Intercity posiada tabor, zdolny poruszać się z pasażerami z prędkością do 250 km/h. To pociągi Pendolino, których przewoźnik posiada 20. Podczas przejazdów testowych w 2014 pociągi te pojechały z prędkością 293 km/h.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41449)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (41449)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS