Partnerzy serwisu:
Innowacje

Nowy program taborowy NCBiR. Publiczne spółki zamówią innowacyjne pojazdy

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
29-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Nowy program taborowy NCBiR. Publiczne spółki zamówią innowacyjne pojazdy
Fot. JM
Wiceminister Jadwiga Emilewicz zapowiedziała w sejmie nowy program wsparcia polskich producentów taboru. Dzięki zmianom w zamówieniach publicznych spółki mają zamawiać opracowanie innowacyjnego taboru już od III kwartału tego roku.

Posłowie Prawa i Sprawiedliwości Andrzej Gawron, Dariusz Starzycki i Jarosław Gonciarz podczas czwartkowych obrad Sejmu zadali pytanie Ministerstwu Rozwoju „w sprawie programów Ministerstwa Rozwoju wsparcia dla polskich firm oferujących pojazdy szynowe”. Chodziło głównie o kontekst rezygnacji z zamówienia przez PKP Intercity kolejnych dziesięciu pociągów Pesa Dart. Odpowiedź wiceminister Jadwigi Emilewicz opublikowaliśmy tutaj.

Podczas obrad poseł PiS Dariusz Starzycki spytał również, czy Ministerstwo Rozwoju planuje podjąć działania wspierające współpracę nauki z producentami taboru kolejowego. W odpowiedzi minister Emilewicz przypomniała o trwającym programie Innotabor wartym 1,2 mld złotych. Jak zapewniła, w trzecim kwartale tego roku zostaną podpisane umowy z beneficjentami wybranymi w ramach ostatniego konkursu (więcej na ten temat tutaj).

Nowy konkurs NCBiR na innowacje w taborze

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju ogłosiła następnie nowy program wsparcia producentów taboru, który ma wystartować w III kwartale tego roku. Jego podstawą ma być nowy tryb zamówień publicznych, który umożliwia ubiegłoroczna nowelizacja PZP – Partnerstwo Innowacyjne. W tym trybie publiczne spółki mogą zamawiać produkty, których nie produkuje na rynku nikt, a Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansowuje stworzenie prototypu innowacji. Dzięki wykorzystaniu tego trybu ma zostać zamówionych 450 autobusów elektrycznych.

– O ile Innotabor jest konkursem otwartym, o tyle ten jest konkursem szytym na miarę spółek przewozowych. Został opracowany wspólnie z nimi – zapewniła Emilewicz. Jak dodała, w ramach uczestnictwa w programie spółki zadeklarują od razu większe zamówienie na nowy produkt – o ile pilotażowy egzemplarz spełni wszystkie wymagania techniczne i założenia.

Na torach w latach 2021–2026

Konkurs ma zostać ogłoszony w trzecim kwartale tego roku. – Szacujemy, że potrzeba około 30 miesięcy na wdrożenie produktu tak, by pojawił się na torach. Istotna modernizacja taboru w wyniku konkursów NCBiR będzie widoczna na torach w latach 2021–2026 – zapowiedziała wiceminister rozwoju.

Jadwiga Emilewicz zapewniła w sejmie że sektor produkcji taboru kolejowego w Polsce to istotna gałąź gospodarki, z obrotami na poziomie 8 miliardów złotych i zatrudnieniem na poziomie 11 tysięcy osób. Przypomniała również o trzech filarach Luxtorpedy – innowacjach, zakupie nowych pojazdów i modernizacji taboru przez spółki państwowe (więcej o trzech filarach programu pisaliśmy tutaj).

– Wiemy, jaki jest średni wiek taboru w Polsce i jak on wygląda, więc modernizacja i zakup taboru przez wszystkie spółki kolejowe w Polsce nie jest wyborem, a koniecznością – mówiła wiceminister, dodając, że kluczowym efektem, jakie ministerstwo chce osiągnąć w ramach realizacji Luxtorpedy jest stworzenie konkurencyjnego produktu – nowych wagonów osobowych, lokomotyw czy „pojazdów zintegrowanych” które pozwolą konkurować polskim producentom na rynku krajowym i zagranicznym.

W Ministerstwie Rozwoju zapytaliśmy, jaki jest przewidziany budżet programu i które spółki mają wziąć w nim udział. – Niestety na obecnym etapie, nie mamy więcej szczegółów – poinformowało "RK" biuro prasowe ministerstwa. Warto jednak przypomnieć, że w październiku 2016 roku PKP Intercity podpisało z Pesą Bydgoszcz list intencyjny w sprawie budowy i przetestowania dwutrakcyjnej lokomotywy elektryczno–spalinowej.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5