NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Państwowy egzamin maszynistów. Bezpieczniej, ale bez ułatwień dla Ukraińców

| Kasper Fiszer 25.11.2022 4,2k

Państwowy egzamin maszynistów. Bezpieczniej, ale bez ułatwień dla Ukraińców
fot. Sebastian Mackiewicz, lic. CC BY 2.5
Już niebawem starający się o uprawnienia maszynisty będą egzaminowani przez Urząd Transportu Kolejowego. Nowoczesne testy z użyciem symulatorów mają podnieść jakość szkolenia. Kadry polskich przewoźników nie będą natomiast raczej uzupełniane maszynistami szkolonymi na Ukrainie.
1 stycznia przyszłego roku znacznie zmienią się zasady zdobywania uprawnień zawodowych przez maszynistów, bo Urząd Transportu Kolejowego zacznie przeprowadzać egzaminy państwowe. Kandydaci będą więc musieli przejść sprawdzian w instytucji niezależnej od przewoźników. – Będziemy egzaminować bardzo innowacyjnie, bo z wykorzystaniem symulatorów. To pozwala przetestować egzaminowanego również w sytuacjach trudnych, które zdarzają się rzadko – mówił podczas Kongresu Kolejowego Ignacy Góra, prezes UTK.

Jego zdaniem spełnione będą więc wszystkie warunki, by w rzetelny sposób zweryfikować wiedzę starających się o uprawnienia. Stwierdził jednocześnie bardzo wyraźnie, że proces szkolenia jest dziś zbyt długi i istnieje potrzeba wypracowania nowej ścieżki, która umożliwiałaby szybsze wchodzenie do zawodu. Sugerował, by również podczas nauki szeroko stosować symulatory. – To daje rękojmię, że pozytywnie zweryfikowani kandydaci zapewnią bezpieczeństwo – ocenił.

Najprawdopodobniej adeptów zawodu będzie jednak mniej niż wakatów u polskich przewoźników. Ci nie będą przy tym mogli w szerszym zakresie uzupełniać swoich kadr maszynistami z Ukrainy. – Sytuacja jest tu bardzo skomplikowana – tłumaczył prezes UTK. Wskazywał, że o ile unijne przepisy przedstawiają klarowną drogę do zatrudnienia osób szkolonych w innych państwach wspólnoty, nie zakładają możliwości łatwego honorowania uprawnień zdobytych w państwie pozostającym poza strukturami UE.

– Ukraiński maszynista musi więc przejść cały cykl szkolenia na licencję i na świadectwo oraz zdać egzaminy przy odpowiedniej znajomości języka – opisywał prelegent. Podkreślił jednocześnie, że choć wielu polskich pracodawców branży kolejowej chętnie zatrudniłoby obywateli Ukrainy, ci często nie są zainteresowani podjęciem pracy na wykwalifikowanym stanowisku. – To często uchodźcy, a nie imigranci zarobkowi – przekonywał.

– Dopuszczanie osób spoza UE spotkałoby się z bardzo dużym oporem – prognozował natomiast prawnik prof. Marek Wierzbowski. Podkreślał wagę kwestii znajomości języka, która jego zdaniem bywa niedostrzegana. – Bywały w lotnictwie przypadki, gdy ktoś nie zrozumiał komunikatów z wieży kontrolnej, i doszło do katastrofy – argumentował.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5