NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Pandemia poprawiła punktualność pociągów towarowych

| inf. pras 09.06.2021 1,6k

Pandemia poprawiła punktualność pociągów towarowych
fot. Jakub Sus, sm42.pl
Ponad połowa pociągów towarowych nie dojeżdża do miejsca przeznaczenia zgodnie z rozkładem jazdy. W 2020 r. punktualność pociągów towarowych wyniosła 46,1%. Opóźnienia pociągów towarowych w 2020 r. były jednak mniejsze w porównaniu do 2019 r., kiedy to punktualność osiągnęła poziom 41,6%. W ubiegłym roku najlepszymi miesiącami pod względem punktualności, podobnie jak w przewozach pasażerskich były kwiecień i maj. Najgorszy wynik odnotowano w sierpniu.
Pociągi towarowe w niewielkim stopniu wpływają na funkcjonowanie kolei pasażerskiej. W 2020 r. niecałe 3% czasu opóźnień pociągów pasażerskich były wywołanie przez przewoźników towarowych. Świadczy to o zdecydowanym priorytecie dla zachowania punktualności pociągów pasażerskich z perspektywy całego transportu kolejowego. W przeciwieństwie do pociągów pasażerskich, gdzie najwięcej jest opóźnień do kilku minut, w przypadku składów towarowych większość stanowią te, których opóźnienie na stacji końcowej wynosi powyżej 2 godzin. Punktualność jako wskaźnik jakości usług w przypadku pociągów towarowych jest jednym z czynników, które mogą zmniejszać atrakcyjność kolei dla klienta.

– Trwający Europejski Rok Kolei jest okazją do dyskusji, jak kolej może stać się środkiem transportu o jeszcze większym znaczeniu niż obecnie. W przypadku przewozu towarów jedną z najczęściej podnoszonych kwestii jest średnia prędkość pociągów oraz ich punktualność, znacząco odbiegające od transportu drogowego – komentuje kwestie punktualności pociągów towarowych dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Widocznym problemem jest zajętość torów, powstawanie opóźnień na styku sieci różnych zarządców, a także duża skala opóźnień wtórnych. Analiza UTK zwraca również uwagę na problem powstawania opóźnień w obszarach granicznych, który z uwagi na duży potencjał kolei w komunikacji międzynarodowej powinien zostać rozwiązany we współpracy z innymi zarządcami – dodaje Prezes UTK.

Najczęściej występującą przyczyną jest zajętość toru spowodowaną opóźnieniem innego pociągu – to 22,7% czasu wszystkich opóźnień. Niewiele mniej (22,6% czasu) opóźnień wynika ze zbyt późnego zgłoszenia gotowości do odjazdu.

Jeśli chodzi o winnych powstawania opóźnień, to 34,2% czasu wszystkich opóźnień przypisane zostało zagranicznemu zarządcy lub przewoźnikowi, od którego otrzymywana jest lub któremu przekazywana jest realizacja dalszego przejazdu. Problem ten wydaje się mieć kluczowe znaczenie dla zwiększania przewozów o charakterze międzynarodowym.

Wpływ na lepsze wyniki punktualności w 2020 r. miał bez wątpienia stan epidemii i wprowadzone w związku z nim ograniczenia, również w przewozach kolejowych: Można zauważyć, że mniej pociągów pasażerskich przełożyło się na lepszą większą przepustowość linii kolejowych.

Więcej danych o punktualności towarowej w Polsce można znaleźć w analizie przygotowanej przez UTK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45814)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45814)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5