Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Panama. Bananowa granica na wąskim torze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
12-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Jedną z niewielu pamiątek po prężnie działających niegdyś sieci linii wąskotorowych w Ameryce Środkowej był stalowy most Sixaola Bridge na granicy Panamy i Kostaryki. Po upadku wąskotorówek most z zachowanymi torami stał się atrakcją dla turystów, przekraczających w tym miejscu granicę obu państw. Obiekt nie doczekał planowanej rozbiórki, zawalił się w 2017 roku.

Most Sixaola Bridge na rzece Sixaola zlokalizowany był w żyjącej z turystyki prowincji Bocas del Toro nad morzem Karaibskim. Znajduje się tam jedno z dwóch lądowych przejść granicznych między Panamą a Kostaryką.

Cały ruch tranzytowy i wszystkie połączenia autobusowe realizowane są Autostradą Panamerykańską na południu kraju, a granica w Sixaola ma charakter lokalny. Ten punkt graniczny chętnie przekraczają „plecakowicze”, dla których Sixaola Bridge był jednym z ważnych punktów w czasie podróży.

Stalowy most został zbudowany na początku lat czterdziestych XX wieku.

Był to bananowy okres w dziejach transportu szynowego Ameryki Środkowej. W tym czasie powstawały linie wąskotorowe, które służyły właśnie do transportu bananów. Podstawową trasą była linia z portu w Almirante do punktu granicznego Panamy i Kostaryki, miasta Gubaito.

W latach trzydziestych XX wieku w Bocas del Toro wybuchła zaraza zwana „chorobą panamską” powodująca usychanie bananowców i tym samym utratę plonów. Plantatorzy w pośpiechu przenieśli się na drugą stronę granicy, konieczna stała się budowa wąskotorówek na terytorium Kostaryki.

Wtedy powstało kilkadziesiąt kilometrów nowych linii i słynny most Sixaola Bridge.

Czarne chmury nad wąskimi torami zaczęły zbierać się pod koniec XX wieku, kiedy to nastąpił gwałtowny rozwój motoryzacji w tej części świata, a pociągi zaczęły przegrywać z ciężarówkami. Ostatni pociąg przejechał przez Sixaola Bridge w 1998 roku.
Dziesięć lat później w ekspresowym tempie zlikwidowano całą infrastrukturę wąskotorówek. Po dawnych torach nie pozostał nawet ślad, ocalał jedynie stalowy most graniczny wraz z torowiskiem, który szybko stał się atrakcją turystyczną.

Jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku most służył jako przeprawa dla pieszych i samochodów. Na wąską skrajnię wiekowej konstrukcji wjeżdżały nie tylko samochody osobowe, ale też wielotonowe ciężarówki. Piesi musieli ustępować miejsca olbrzymom, pod kołami których uginała się nadszarpnięta zębem czasu stalowa konstrukcja mostu.

Stan obiektu uległ pogorszeniu na tyle, że trzeba było wyłączyć go z ruchu kołowego. W 2014 r. tuż obok zbudowano most tymczasowy i tam przerzucono ruch samochodów osobowych i ciężarowych. Sixaola Bridge jeszcze przez rok służył pieszym, jednak stan nawierzchni był tak zły, że pod nogami turystów rozsypywały się drewniane podkłady. Ostatecznie w 2015 r. most całkowicie zamknięto, przerzucając ruch pieszy na sąsiednią tymczasową przeprawę. Po stronie Kostaryki połowę długości mostu wyłożono płytami z blachy, umożliwiając częściowe wejście na obiekt i zrobienie pamiątkowych zdjęć.

W marcu 2016 r. rządy Panamy i Kostaryki ogłosiły rychłą budowę nowej przeprawy, która zastąpi tymczasową konstrukcję i jednocześnie przypieczętuje los starego mostu wąskotorowego.

Prace budowlane rozpoczęto kilka lat później. Nowy most na rzece Sixaola o długości 260 i szerokości 17 metrów został wybudowany za kwotę 25 mln USD.

Obiekt wzniesiono w miejscu dawnej przeprawy, jednak zabytkowy Sixaola Bridge nie doczekał planowanej rozbiórki, zawalając się w 2017 roku.

Tym samym z mapy pogranicza Panamy i Kostaryki zniknęła ostatnia pamiątka po dawnej sieci kolejek wąskotorowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy most kolejowy w Czechach. Pojadą po nim RegioFoxy [zdjęcia]

Infrastruktura

Nowy most kolejowy w Czechach. Pojadą po nim RegioFoxy [zdjęcia]

Michał Szymajda 23 listopada 2024

Zakończyła się budowa mostu kolejowego na Regalicy

Infrastruktura

Zakończyła się budowa mostu kolejowego na Regalicy

inf. pras PKP PLK 07 stycznia 2024

Zaczęła się budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu

Infrastruktura

Niemcy zbudują most kolejowy na Odrze pomiędzy Kostrzynem a Kietz

Infrastruktura

Nowy most kolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim [zdjęcia] [film]

Fotorelacje

Zobacz również:

Nowy most kolejowy w Czechach. Pojadą po nim RegioFoxy [zdjęcia]

Infrastruktura

Nowy most kolejowy w Czechach. Pojadą po nim RegioFoxy [zdjęcia]

Michał Szymajda 23 listopada 2024

Zakończyła się budowa mostu kolejowego na Regalicy

Infrastruktura

Zakończyła się budowa mostu kolejowego na Regalicy

inf. pras PKP PLK 07 stycznia 2024

Zaczęła się budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu

Infrastruktura

Niemcy zbudują most kolejowy na Odrze pomiędzy Kostrzynem a Kietz

Infrastruktura

Nowy most kolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim [zdjęcia] [film]

Fotorelacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij