Partnerzy serwisu:
Biznes

OŚwiadczenie RBF ws. zamykania linii kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Autor:

RBF

Data publikacji:
14-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RBF

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
OŚwiadczenie RBF ws. zamykania linii kolejowych
Przewodniczący Forum Kolejowego - Railway Business Forum Henryk Klimkiewicz wydał oświadczenie w sprawie planowanego ograniczenia utrzymania niektórych linii kolejowych przez PKP PLK. Poniżej publikujemy jego treść:

Oświadczenie

Prezesa Zarządu  Forum Kolejowego – Railway Business Forum (RBF)

w sprawie  planowanego ograniczenia   utrzymania  niektórych linii kolejowych przez PKP PLK SA

 

Od  połowy lat 90. ubiegłego wieku toczy się  dyskusja o  optymalnej  wielkości zasobów  polskiej sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK SA.  Ma ona związek z racjonalizacją kosztów  zarządcy infrastruktury,  od której zależy  w dużym stopniu  konkurencyjność, a w ślad za nią rozwój przewozów kolejowych. Jednym ale - co z naciskiem trzeba podkreślić – nie jedynym sposobem optymalizacji kosztów PKP PLK SA jest kwestia utrzymania tych linii kolejowych, które nie są  wykorzystywane lub wykorzystywane w minimalnym stopniu. Zdaniem przedsiębiorców poza dyskusją  jest potrzeba obniżki kosztów ponoszonych przez PKP PLK SA. Poprawa efektywności pracy zarządcy infrastruktury i redukcja kosztów, na równi  z zaangażowaniem państwa w finansowanie infrastruktury kolejowej, jest koniecznym warunkiem poprawy konkurencyjności kolei. Optymalizacja sieci kolejowej i propozycja eliminacji obsługi odcinków, których utrzymanie generuje koszty znacznie przewyższające przychody z ich udostępniania i z dotacji budżetowych nie może być jednak oderwana od całokształtu problematyki kosztów. Wprowadzenia rozsądnej transparencji finansów i kosztów PKP PLK SA, jako instytucji nie zagrożonej bezpośrednią konkurencją na rynku, za to czerpiącej zbyt niskie, ale jednak realne wsparcie ze środków publicznych, jest warunkiem koniecznym do rzeczowej dyskusji o wielkości sieci kolejowej w Polsce i uzyskania zrozumienia dla ewentualnych decyzji.  

Operacja faktycznego zamykania linii kolejowych musi być prowadzona w sposób niezwykle staranny i transparentny.

1. Rzetelne informacje i konsultacje

Zarządca infrastruktury przygotowując plan wycofania się z zarządzania daną linią kolejową powinien przedstawić te zamierzenia do szerokich konsultacji społecznych. Konsultacje powinny objąć wszystkie zainteresowane strony to znaczy  operatorów przewozów, samorządy i społeczności lokalne. Dane te powinny w sposób transparentny wskazywać na podstawowe parametry odnoszące się do danej linii kolejowej - jej stan, wykonywaną pracę przewozową, wielkość ponoszonych przez PKP PLK SA kosztów związanych z utrzymaniem, analizę perspektyw i prognoz dotyczących potencjalnego wykorzystania linii w przyszłości, możliwości połączeń alternatywnych, otoczenie społeczno-gospodarcze wreszcie   szczegółowe uzasadnienie proponowanych rozwiązań. W przypadku linii o niewielkim ruchu nie powinno unikać się analizy wariantowej – uproszczonych zasad prowadzenia ruchu, nadania linii charakteru bocznicy i innych.

Niestety, dotychczasowa praktyka wskazuje, że konsultacje takie są prowadzone przez PKP PLK SA w zdecydowanie niewystarczającym zakresie, w szczególności brak jest publicznej lub dostępnej przynajmniej dla przewoźników, analizy poszczególnych linii.

2. Przewidywalność prowadzenia biznesu

Działalność operatorów kolejowych i innych przedsiębiorców zaangażowanych w prace związane z obsługą danej linii kolejowej  lub podmiotów korzystających z tego zasobu nie może być ograniczana decyzjami o zamknięciu (i/lub zawieszeniu)  ruchu kolejowego w sposób uniemożliwiający dostosowanie się wszystkim zainteresowanym podmiotom do proponowanych zmian.  W szczególności decyzje dotyczące poszczególnych linii nie mogą zaskakiwać przewoźników na krótko przed terminem zgłaszania wniosków do rozkładu jazdy 2013/2014  i stanowić dodatkowy czynnik ograniczający ofertę zarządcy infrastruktury, ponad ograniczenia już ustalone w ramach Regulaminu dostępu 2013/2014.

3. Niejasność procedur

W różnego rodzaju komunikatach  przekazywanych przez PKP PLK SA spotykamy się z propozycjami  „zamykania”, „zawieszenia”,  „tymczasowego  zamknięcia”,” czasowego wyłączenia linii kolejowych”  „likwidacji” itp.  dotyczących linii kolejowych.  Ustawa o transporcie kolejowym wyraźnie  opisuje procedurę  likwidacji linii kolejowej. Jest ona obwarowana wieloma warunkami a wśród nich najważniejszym, czyli wyrażeniem zgody przez Radę Ministrów (w przypadku linii kolejowych o znaczeniu państwowym) lub Ministra właściwego do spraw transportu (dla linii pozostałych).

Uważamy, iż  zamknięcie ruchu na linii kolejowej z przyczyn innych niż techniczne, czyli z powodów jej „ nierentowności’ jest de facto równoznaczne z likwidacją linii w rozumieniu art. 9 Ustawy o transporcie kolejowym. Konsekwencją tego poglądu jest postulat podporzadkowania decyzji o „zamknięciu” linii procedurom tożsamym z procedurami dotyczącymi likwidacji określonymi w art. 9 Ustawy o transporcie kolejowym. Pozwoliłoby to na wprowadzenie konsultacji z  przewoźnikami i  samorządami  terytorialnymi  w sposób analogiczny do  procedury „ likwidacji”, co jest wręcz niezbędne w związku z obowiązkiem samorządów  sporządzania planów transportowych. 

Niezbędna optymalizacja  kosztów PKP PLK SA powinna wiązać się nie tylko z dyskusją o zamykaniu linii kolejowych, ale także z propozycjami i planami tworzenia nowych oraz rewitalizacji i modernizacji elementów infrastruktury oraz   dostosowania  w ten sposób układu sieci kolejowej do przyszłych potrzeb społeczno-gospodarczych.

 

Henryk Klimkiewicz

Przewodniczący Zarządu

Forum Kolejowe - Railway Business Forum

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Klimkiewicz: Przewoźnicy towarowi walczą o klienta

Rynek Kolejowy TV

Klimkiewicz: Przewoźnicy towarowi walczą o klienta

Rynek Kolejowy 04 stycznia 2013

Ryzykowne oszczędności na kolei

Biznes

Ryzykowne oszczędności na kolei

Henryk Klimkiewicz, Arkadiusz Krężel, Tadeusz Syryjczyk 01 października 2013

Kolej bez wizji

Biznes

Kolej bez wizji

Rynek Kolejowy 19 grudnia 2013

Klimkiewicz: Witecki był urzędnikiem z duszą kontrolera

Kadry

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Biznes

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Rynek Kolejowy 22 grudnia 2014

Zobacz również:

Klimkiewicz: Przewoźnicy towarowi walczą o klienta

Rynek Kolejowy TV

Klimkiewicz: Przewoźnicy towarowi walczą o klienta

Rynek Kolejowy 04 stycznia 2013

Ryzykowne oszczędności na kolei

Biznes

Ryzykowne oszczędności na kolei

Henryk Klimkiewicz, Arkadiusz Krężel, Tadeusz Syryjczyk 01 października 2013

Kolej bez wizji

Biznes

Kolej bez wizji

Rynek Kolejowy 19 grudnia 2013

Klimkiewicz: Witecki był urzędnikiem z duszą kontrolera

Kadry

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Biznes

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Rynek Kolejowy 22 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5