Partnerzy serwisu:
Biznes

Klimkiewicz: Ofiarą sporów pomiędzy GDDKiA a wykonawcami staną się inwestycje PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
29-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Klimkiewicz: Ofiarą sporów pomiędzy GDDKiA a wykonawcami staną się inwestycje PLK
W mojej ocenie Unia Europejska poprzez m.in. raport Reutersa, czy stanowisko ambasadorów, a także inne działania wysyła jasne i czytelne sygnały, że dotychczasowe relacje i praktyki miedzy publicznym zamawiającym, a prywatnymi wykonawcami jej się nie podobają – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Henryk Klimkiewicz, Przewodniczący RBF i członek Inicjatywy dla Infrastruktury.

Ze specjalnego raportu Reutersa wyłonił się obraz polskich dróg, które prowadzą do ruiny polskie i zagraniczne firmy. Jego autorzy zarzucają GDDKiA pęd ku oszczędnościom i brak dbałości strony państwowej o wykonawców i innych uczestników procesu inwestycyjnego. Jest Pan podobnego zdania?

Nie mam dostatecznej wiedzy, by obiektywnie rozstrzygnąć, która ze stron ma w tych sporach rację. Bez winy nie pozostaje zarówno Generalna Dyrekcja, jak i wykonawcy. Jednak kardynalnym błędem GDDKiA jest doprowadzenie do sytuacji, w której zaufanie w relacjach zamawiający – wykonawca, zostało zredukowane niemal do zera.

To sytuacja nie do pomyślenia i nie rozumieją jej m.in. urzędnicy Unii Europejskiej, których stanowisko, w mojej ocenie wyraża, raport Reutersa. Wcale się im jednak nie dziwię, bowiem w krajach starej Unii kultura biznesu budowlanego jest zupełnie inna. To, co mocno łączy zamawiającego i wykonawców, to wspólny cel, czyli wykonanie i rozliczenie inwestycji publicznych w określonych wcześniej kosztach, czasie i parametrach. U nas tak się niestety nie dzieje.

Jakie są tego konsekwencje? Jaki będzie dalszy ciąg zdarzeń?

Widzę dwa scenariusze. Pierwszy z nich zakłada, że - niestety - relacje pozostają niezmienne. W efekcie tego wykonawcy głęboko ograniczą swój potencjał, dużo wyżej szacują swoje ryzyka, a w związku z tym - na przestrzeni roku, może dwóch lat - koszty wykonawstwa rosną. W zbliżającej się unijnej perspektywie będziemy więc budować spokojniej i dużo drożej.

Ten proces już się rozpoczął. Ostatnie przetargi na dokończenie inwestycji po zagranicznych wykonawcach utwierdzają mnie w tym przekonaniu, bowiem coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, gdzie w postępowaniach oferty składa tylko jeden podmiot. Firmy przekonały się bowiem, że w obecnych okolicznościach założenie, iż uda się osiągnąć wyższe zyski poprzez większą skalę inwestycji jest nietrafne. Trzeba ograniczać potencjał i angażować się tylko w te inwestycje, które są maksymalnie pewne. Firmy, które poszły na skalę działalności, mówiąc kolokwialnie, „wyłożyły się”. A więc lepiej jest zrobić mniej, a pewniej.

Oprócz członkostwa w stowarzyszeniu Inicjatywa dla Infrastruktury, jest pan również przewodniczącym Railway Business Forum. Czy to, co dzieje się w branży drogowej – niezdrowe relacje pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami – będzie pana zdaniem miało miejsce również na kolei?

Mam poważne obawy, że wsparcie rządu dla maksymalnie restrykcyjnego podejścia GDDKiA do relacji z wykonawcami, w dość naturalny sposób przeniesie się na inwestycje PLK. To będzie oznaczać, że poprzez stosowanie mocno sformalizowanych zasad spowoduje znaczące ograniczenie i tak niezbyt szerokich możliwości prowadzenia uzgodnień co w przypadku inwestycji liniowych na kolei może mieć tragiczne skutki.

Inwestycje kolejowe są bowiem dużo bardziej skomplikowane technicznie niż drogowe, a to chociażby ze względu na kwestie związane ze sterowaniem ruchem, zasilaniem sieci, interoperacyjnością. Są to warunki dużo trudniejsze niż w przypadku dróg. W momencie kiedy podobne zachowania, jakie teraz mają miejsce na drogach, przeniosą się na kolej, a powoli się to dzieje, inwestycje będą zagrożone. Nie możemy doprowadzić do sytuacji, kiedy przez zbyt sformalizowane procedury i niechęć do współpracy, Polska straci, nie będzie w stanie wykorzystać unijnych środków. Więc zarówno strona rządowa, zamawiający, jak i wykonawcy muszą ze sobą współpracować, maksymalnie zmobilizować się, aby osiągnąć wspólny cel – wykorzystać szansę, jaką daje nam unijne wsparcie na rozwój Infrastruktury. Nie będzie to możliwe w kulturze prowadzenia biznesów, jaka ma w tej chwili miejsce w sektorze budownictwa drogowego.


Całą rozmowę można przeczytac na portalu Rynek-Infrastruktury.pl

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Klimkiewicz: Przewoźnicy towarowi walczą o klienta

Rynek Kolejowy TV

Klimkiewicz: Przewoźnicy towarowi walczą o klienta

Rynek Kolejowy 04 stycznia 2013

Ryzykowne oszczędności na kolei

Biznes

Ryzykowne oszczędności na kolei

Henryk Klimkiewicz, Arkadiusz Krężel, Tadeusz Syryjczyk 01 października 2013

Kolej bez wizji

Biznes

Kolej bez wizji

Rynek Kolejowy 19 grudnia 2013

Klimkiewicz: Witecki był urzędnikiem z duszą kontrolera

Kadry

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Biznes

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Rynek Kolejowy 22 grudnia 2014

Zobacz również:

Klimkiewicz: Przewoźnicy towarowi walczą o klienta

Rynek Kolejowy TV

Klimkiewicz: Przewoźnicy towarowi walczą o klienta

Rynek Kolejowy 04 stycznia 2013

Ryzykowne oszczędności na kolei

Biznes

Ryzykowne oszczędności na kolei

Henryk Klimkiewicz, Arkadiusz Krężel, Tadeusz Syryjczyk 01 października 2013

Kolej bez wizji

Biznes

Kolej bez wizji

Rynek Kolejowy 19 grudnia 2013

Klimkiewicz: Witecki był urzędnikiem z duszą kontrolera

Kadry

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Biznes

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Rynek Kolejowy 22 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5