Już niecałe dwa tygodnie ma zarządca infrastruktury na złożenie wniosków w naborze do unijnego instrumentu,, Łącząc Europę" (CEF). PKP PLK w pierwszym naborze mają zgłosić projekty o całkowitej wartości ponad 8 mld zł.
W ramach CEF kolej ma ubiegać się o realizację pięciu projektów infrastrukturalnych. Chodzi o czwarty etap prac na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań (odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń), prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań (pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz), prace na linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447), prace na linii obwodowej w Warszawie (odcinek Warszawa Gołąbki/ Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska) oraz prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne.
Całkowita wartość zaplanowanych prac to około 8 mld zł. Dofinansowanie w ramach instrumentu,, Łącząc Europę" na zaproponowane inwestycje miałoby łącznie wynieść około 5,6 mld zł. 1,5 mld zł ma pochodzić z budżetu państwa, a 900 mln zł – z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Do Polski w ramach CEF ma jednak trafić prawdopodobnie mniej pieniędzy.
Wyżej wymienione projekty mają być realizowane w ramach tzw. kopert narodowych. To oznacza, że nie będą rywalizowały z innymi projektami transportowymi z Europy o wsparcie unijne, a będą realizowane w ramach środków zapewnionych Polsce w ramach CEF. Koperty mają zostać zniesione w roku 2017 i wtedy składający wnioski o dofinansowanie będą mieli mniejsze szanse na pozyskanie środków, ponieważ trzeba będzie rywalizować o unijne wsparcie również z innymi krajami.
Priorytetami przy wykorzystaniu funduszy unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” będą przede wszystkim brakujące połączenia i wąskie gardła na sieci bazowej TEN-T, czy odcinki transgraniczne.
Unia Europejska w tegorocznym naborze ma do rozdania aż 11,9 mld euro na transport w ramach CEF. Łącznie z kolejnymi naborami zaplanowano przeznaczyć na rozwój i modernizację europejskiej sieci transportowej aż 26,4 mld euro.