NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Nowe dworce kolejowe z zamkniętymi kasami. „Brakuje zainteresowanych przewoźników”

| Kasper Fiszer 28.12.2021 7,8k

Nowe dworce kolejowe z zamkniętymi kasami. „Brakuje zainteresowanych przewoźników”
Stacja kolejowa w Nidzicyfot. Piotr Kłos, lic. CC BY-SA 4.0
PKP SA nie zawsze przewidują możliwość otwarcia kasy biletowej w budowanych przez siebie dworcach kolejowych. Chętni na wynejęcie okienek znajdują się bowiem przede wszystkim w największych miastach. W mniejszych ośrodkach zdarza się, że zaprojektowane pomieszczenia kasowe stoją puste.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o zamknięciu ostatniej kasy biletowej na dworcu kolejowym w Mławie. Budynek ten otwarto raptem sześć lat temu jako jeden z tzw. innowacyjnych dworców systemowych. W prawie nowym obiekcie nie ma więc ani jednego czynnego okienka, choć podczas projektowania wnętrza założono, że pasażerowie będą mogli kupować tam bilety u obsługi. Nie jest to jedyny przypadek, gdy w postawionym w ciągu kilku ostatnich lat budynku nie ma ani jednej czynnej kasy biletowej.

W czterech miastach powstały okienka kasowe, ale nie kasy


– Nie wszystkie nowe dworce mają przewidziane pomieszczenia na kasy biletowe – zastrzega przy tym Agnieszka Jurewicz z Zespołu ds. Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Decyzje w tym zakresie są podejmowane na etapie projektowania budynku w wyniku konsultacji z przewoźnikami, którzy odpowiadają za sprzedaż biletów. W ciągu ostatnich dziesięciu lat PKP SA wybudowały od podstaw 21 nowych dworców. Na aż dziewięciu z nich nie ma w ogóle przestrzeni, która miałaby być zagospodarowana na kasy.

Na pozostałych 12 dworcach powstały okienka kasowe. – Są one w większości wynajęte – zapewnia nasza rozmówczyni. Pomieszczenia zostały zagospodarowane głównie w największych miastach: na stacjach Kraków Główny, Bydgoszcz Główna, Poznań Główny, Katowice, Nasielsk, Ciechanów, Warszawa Zachodnia i Czeremcha. W opisywanej już przez nas Mławie, ale i w Oświęcimiu, Pomiechówku oraz w Nidzicy kasy są zamknięte, choć – jak zapewnia właściciel dworców – w każdej chwili mogą zostać zagospodarowane, jeśli znajdzie się zainteresowany najemca.

Kasy wypierane przez sprzedaż internetową

Zarządca nieruchomości podkreśla, że nie ma bezpośredniego wpływu na to, czy na danym dworcu kasy będą otwarte, czy nie, bo jest to suwerenna decyzja przewoźników. – My jedynie wynajmujemy powierzchnię pod prowadzenie tego rodzaju działalności – tłumaczy przedstawicielka Polskich Kolei Państwowych. Zwraca też uwagę, że zgodnie z deklaracjami części przewoźników w ostatnich latach rośnie odsetek biuletów kupowanych przez internet. Twierdzi także, że niektórzy operatorzy ułatwiają pasażerom zakup biletów na pokładzie pociągów. Rzeczywiście niektóre spółki regionalne, np. Łódzka Kolej Aglomeracyjna, instalują we wnętrzach pojazdów biletomaty.

Dziesięcioletnie i młodsze dworce, na których nie przewidziano pomieszczeń kasowych, to Strzelce Krajeńskie-Wschód, Sterkowiec, Biadoliny, Czarna, Biskupice Wielkopolskie, Pobiedziska-Letnisko, Janikowo i Sędziszów Małopolski. W Bielsku Podlaskim jest natomiast lokal komercyjny, który mógłby pełnić rolę kasy. – Brak jest jednak zainteresowania wśród przewoźników – stwierdza Agnieszka Jurewicz.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5