NUMER 05/2019
NUMER 05/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej na giełdzie
szukaj
Śledź nas:

Opuszczony „Orient Express” odjechał z Małaszewicz. Jest już we Francji

| Kasper Fiszer 03.01.2019 409

Opuszczony „Orient Express” odjechał z Małaszewicz. Jest już we Francji
Skład Orient Expressu (fot. archiwalna)fot. Rynek Kolejowy
Wagonów budzących sensację wśród miłośników luksusowych podróży, sympatyków kolejnictwa i... lokalnych zbieraczy złomu, które od lat stały w Małaszewiczach, nie ma już w Polsce. W grudniu zostały one wywiezione samochodami ciężarowymi do Francji, gdzie znalazły nowego właściciela. Na razie nie wiemy nic o jego planach.
Na naszych łamach wielokrotnie opisywaliśmy skomplikowaną sprawę pociągu wycieczkowego, który niszczał przez lata na stacji granicznej w Małaszewiczach. Był to jeden ze składów noszących nazwę „Orient Express”, a oferowane nim dawniej podróże – głównie do Rosji – nawiązywały charakterem do legendarnego pociągu najwyższego standardu. Trzynaście luksusowych wagonów stało na terenie należącym do spółki Cargotor. Na bocznym torze utknęło dziewięć wagonów sypialnych oraz po jednym wagonie barowym, restauracyjnym, bagażowym i kąpielowym.

Okradane, dewastowane, narażone na deszcz i śnieg

Trwający od 2007 r. pat związany był z koniecznością zapłacenia przez poprzedniego właściciela taboru opłaty za przechowywanie wózków normalnotorowych do opisywanych wagonów na terenie stacji Brześć. Koleje Białoruskie (Biełaruskaja Czyhunka) miały nie otrzymać pieniędzy, a wagony pozostały nieruchome na jednym z torów szerokich po stronie polskiej. Według artykułu z 2012 r. opublikowanego na łamach „Dziennika Wschodniego” ich właścicielem był obywatel Austrii, ale nie udało się z nim skontaktować nawet polskiej policji, która próbowała poinformować go o dokonanej dewastacji.

Wagony nie były też w jakikolwiek sposób zabezpieczone przed oddziaływaniem warunków atmosferycznych. Elementy ich wyposażenia były nie tylko niszczone, ale i kradzione – siedem lat temu pisaliśmy o wagonach jako o „łatwym łupie dla złomiarzy”. Cargotor zapewniał w zeszłym roku, że dogląda składu, choć nie jest do tego zobowiązany ani żadną umową, ani przepisami ogólnymi. Podkreślał przy tym, że wagony zajmują jego tor w sposób bezumowny, a przez długi czas spółka nie mogła ustalić, kto był ówczesnym właścicielem wagonów.

Nowy właściciel na razie unika rozgłosu

W grudniu skład został jednak z Małaszewicz wywieziony. Poinformowała o tym firma przewozowa Międzynarodowy Transport Drogowy Kazimierz Skuratowicz z Niemodlina na łamach swojego profilu umieszczonego na portalu Facebook. – Obecnie wagony stanowią niesamowitą wartość sentymentalną i historyczną. 13 sztuk zostało dostarczonych bezpiecznie do Francji, gdzie zaopiekują się nimi jak prawdziwym zabytkiem – czytamy w poście, do którego załączone zostały fotografie wagonów załadowanych na samochodowe lawety.

O tym, do kogo trafiły wagony i jak w przyszłości będą wykorzystywane, na razie nie wiemy nic. – W związku z pojawiającym się zainteresowaniem owym transportem nasz zleceniodawca nie wyraził zgody na udzielanie informacji. Mamy to zapisane w zleceniu – powiedział nam jedynie Marek Gutowski, przedstawiciel MTD Skuratowicz. Nie ulega jednak wątpliwości, że jeśli tylko zostaną odrestaurowane, znów staną się sensacją – tym razem nie tylko ze względu na zawiłości prawne i spektakularny upadek legendy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2019
NUMER 05/2019
W numerze 5/2019 miesięcznika "Rynek Kolejowy" analizujemy raporty roczne kolejowych spółek giełdowych (i nie tylko) oraz plan PKP PLK na warszawską "średnicę". Poza tym piszemy o problemie z punktualnością na linii Polska – Ukraina, karach umownych (a raczej ich braku) dla Pesy w Wielkopolsce i rozwoju kolei w Polsce Wschodniej. Polecamy również rozmowy, w tym z Kolejami Rosyjskimi (RŻD) oraz firmą Graw.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5