Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwo udzieliło informacji w sprawie kilkuletnich wyników w sprawie punktualności polskiego przewoźnika połączeń dalekobieżnych. Okazuje się, że na przestrzeni dwóch lat poziom ten jest mocno zbliżony.
Średnia punktualność pociągów PKP Intercity na uruchomieniu wyniosła 91,1% w 2016 roku, wobec 92% w 2015 roku. Nieco słabiej wygląda jednak punktualność pociągów na przybyciu. W roku 2016 wskaźnik ten wyniósł 79,5%., zaś w 2015 roku – 80,7%. Andrzej Bittel, który w imieniu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podkreśla jednak, że w roku 2016 uruchomiono 128 754 pociągów, wobec 110 407 pociągów uruchomionych w 2015 roku. Liczba ta wrosła zatem o 16,5%. Łączna praca przewozowa wykonywana w 2016 roku zwiększyła się o 25% w porównaniu do 2015 r. i wyniosła 57,57 mln pockm.
Z kolei na pytania posła Marka Krząkały o powody opóźnień, resor wymienia awarie taboru, w tym lokomotyw spalinowych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. – Powodowało to konieczność uruchamiania autobusowej komunikacji zastępczej oraz zastępowania ezt składami wagonowymi – wyjaśnia wiceminister. – Nie bez znaczenia pozostawały również wypadki i zdarzenia losowe, których liczba w roku 2016 zwiększyła się o 20% względem roku 2015. Łącznie w 2016 roku 25% opóźnień pociągów spowodowanych było wypadkami i zdarzeniami losowymi – dodaje.
Warto podkreślić, że za naruszenie wskaźnika punktualności, gdy opóźnienie wynika z winy przewoźnika, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nakłada na PKP Intercity kary finansowe. – W 2016 r. MIB nałożył na przewoźnika z tego tytułu kary w wysokości 514 631,96 zł – podaje Bittel.
Jak tłumaczy wiceminister, PKP Intercity podjęło działania w celu zmniejszenia awaryjności posiadanego taboru i zminimalizowania pozostałych przyczyn zależnych od spółki, aby poprawić wskaźniki punktualności. – Dokonano korekty rozkładu jazdy i zmiany obiegiwania składów pociągów, co spowodowało, że w marcu 2017 roku współczynnik punktualności na uruchomieniu wynosił 94,9% a poziom punktualności na przybyciu osiągnął wartość 87% – wyjaśnia Bittel. Dodał również, że PKP PLK wyznaczyło sobie cele związane z poprawą czynników wpływających na m.in. poprawę punktualności przewoźników.
Wskaźniki punktualności PKP Intercity w ujęciu miesięcznym
Oprac. własne