Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Opolskie rozważa dzierżawę taboru, by ratować sytuację

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
05-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Opolskie rozważa dzierżawę taboru, by ratować sytuację
fot. Phil Richards, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org
Sytuacja taborowa w województwie opolskim nie poprawiła się. Oznacza to, że podróżujący na niezelektryfikowanych trasach wychodzących z Nysy muszą liczyć się z koniecznością przesiadki do autobusów zastępczych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom operatora region rozważa możliwość dzierżawy dodatkowych pojazdów spalinowych.

W styczniu opisywaliśmy na naszych łamach trudną sytuację pasażerów kolei regionalnej na Opolszczyźnie. Korzystający z linii niezelektryfikowanych często muszą podróżować nie pociągiem, a autobusem zastępczym, który kursuje drogą okrężną, co z kolei generuje opóźnienia. Opolski zakład Polregio nie dysponuje bowiem wystarczającą liczbą czynnych jednostek z silnikami Diesla i nie może bez komplikacji zrealizować założonego rozkładu jazdy.

Czy będą naprawy opolskich SA103?

Jedną z przyczyn wystąpienia utrudnień jest odstawienie dwóch pojazdów serii SA103, które oczekują na planowy i wymagany prawem przegląd. Jak tłumaczy samorząd, który jest właścicielem wszystkich spalinowych jednostek wykorzystywanych w regionie, w normalnych warunkach wyłączenie ich z eksploatacji nie powinno skutkować odczuwalnymi przez klientów kolei zmianami. – W ostatnim czasie doszło jednak do splotu zdarzeń losowych, których nie można było przewidzieć, takich jak wypadki dwóch pojazdów na przejazdach kolejowo-drogowych, poważne awarie silników czy powrót pojazdu z naprawy z kilkumiesięcznym opóźnieniem – mówi Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.

Dodaje, że wnioski samorządu składane do Komisji Europejskiej i do polskich władz centralnych w ramach programu Polski Ład o dofinansowanie zakupu jednostek hybrydowych spotkały się z odmową. Choć region wciąż ma plan zakupu pociągów spalinowo-elektrycznych, ich dostawa nie nastąpi tak szybko, jak byłoby to możliwe, gdyby udało się pozyskać finansowanie zewnętrzne. Mimo że wcześniej UMWO zakładał, że sprzeda odstawione SA103, bo zastąpi je pojemniejszymi hybrydami, dziś realne wydają się także inne scenariusze. – Ponownie brany jest pod uwagę wariant zlecenia operatorowi [Polregio] wykonania przeglądów dwóch pojazdów serii SA103 – mówi nasza rozmówczyni.

Dzierżawa pojazdów może okazać się za droga

Na razie trudno jednak ocenić, kiedy do naprawy wyłączonych z eksploatacji jednostek mogłoby rzeczywiście dojść. Proces samego zlecania przeglądów jest dość długotrwały, a czas ich realizacji może okazać się wydłużony z uwagi na problemy z dostępnością części zamiennych. Szybką poprawę sytuacji podróżnych mogłoby natomiast przynieść wydzierżawienie dodatkowego taboru spalinowego. W zeszłym miesiącu Polregio wskazało, że z uwagi na brak wolnych jednostek na rynku jest to niemożliwe. Teraz działania w tej sprawie podjął natomiast urząd marszałkowski. – Złożyliśmy zapytania do dwóch podmiotów prowadzących taką działalność na rynku – informuje przedstawicielka UMWO.

– 30 stycznia wpłynęła do nas odpowiedź, która jest teraz analizowana pod kątem finansowym – relacjonuje Violetta Ruszczewska. W najbliższych tygodniach ma zapaść ostateczna decyzja co do pozyskania jednostek. Jak podkreśla rzecznik samorządu, zarząd województwa weźmie pod uwagę konieczność optymalnego i zasadnego gospodarowania środkami publicznymi. Choć póki co nie wiemy, jaka kwota byłaby niezbędna, by wydzierżawić pojazdy, należy się zatem spodziewać, że nie jest ona niska.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Polregio dojechało do Przechlewa [zdjęcia]

Pasażer

Polregio dojechało do Przechlewa [zdjęcia]

Jakub Madrjas 16 kwietnia 2024

Zobacz również:

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Tabor i technika

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

Opolskie: Szynobusów wciąż za mało. Nie ma decyzji o dzierżawie taboru

Zintegrowany transport

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Polregio dojechało do Przechlewa [zdjęcia]

Pasażer

Polregio dojechało do Przechlewa [zdjęcia]

Jakub Madrjas 16 kwietnia 2024

Zobacz również:

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Tabor i technika

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

Opolskie: Szynobusów wciąż za mało. Nie ma decyzji o dzierżawie taboru

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5