Województwo opolskie otworzyło oferty w przetargu na co najmniej pięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Tradycyjnie do przetargu stanęły Newag i Pesa. Zamówienie jest ważne, bo zamówień na przyszły rok brakuje.
Województwo rozpisało przetarg na wykonanie 5 sztuk fabrycznie nowych ezt. Samorządowcy zawarowali sobie możliwość zamówienia jednego lub dwóch kolejnych pociągów w ramach tego przetargu. Kosztorys inwestorski wynosił ponad 86,6 mln złotych netto (106,5 mln zł brutto).
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", w przetargu wzięły udział Newag i Pesa. Oferta Newagu jest korzystniejsza cenowo - wynosiła 88 338 600 zł brutto. Pesa za pięć pojazdów chce 103 233 900 złotych brutto. Cena jest kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w zaledwie 60%, od czego odwołała się Pesa.
Reszta kryteriów to warunki techniczne i wyposażenia postawione producentowi. 10% stanowi warunek „podparcia nadwozia za pośrednictwem usprężynowania drugiego stopnia na wózku". 20 procent punktów można było otrzymać za długość niskiej podłogi, a ostatnie 10 procent - za ilość miejsc siedzących.
- Oferty będą teraz wnikliwie badane pod kątem formalnym. Możliwe są też zapytania o wyjaśnienia do oferentów - powiedziała "Rynkowi Kolejowemu" Violetta Ruszczewska, z biura rzecznika marszałka województwa. Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", łączna punktacja wypada na korzyść Newagu.
Pierwsze dwa fabrycznie nowe ezt mają dotrzeć do Opola w 2016 roku.
Przeczytaj rozmowę Robertem Siwikiem – przewodniczącym komisji ds. zamówień publicznych Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, specjalizującym się w prawie zamówień publicznych, na portalu Monitor. Na przykładzie tego przetargu mówi on o:
-
kryteriach pozacenowych przetargów,
-
inicjatywie dowodowej,
-
czasie koniecznym na badanie zgodności taboru z TSI

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
