NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Opolskie. Nie będzie naprawy trzech linii kolejowych, pieniędzy starczy na jedną

| Michał Szymajda 12.03.2018 5

Opolskie. Nie będzie naprawy trzech linii kolejowych, pieniędzy starczy na jedną
Fot. Damian Kapinos
Do niebywałej sytuacji doszło w województwie opolskim. Plan modernizacji trzech linii kolejowych w województwie weźmie w łeb, bo pierwotne szacunki dotyczące kosztów prac na liniach, wykonane przez PKP PLK, okazały się oszacowane zdecydowanie zbyt nisko.
W 2015 roku urząd marszałkowski województwa opolskiego optymistycznie informował o projekcie dotyczącym rewitalizacji trzech najważniejszych regionalnych linii kolejowych w regionie. Chodziło o przeprowadzenie generalnych remontów linii z Nysy do Opola (linia 287), z Opola do Kluczborka (linia nr 301 i 293) i z Nysy do Brzegu (linia nr 288). Wszystko w ramach projektu „Polepszenie jakości świadczonych usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych o znaczeniu regionalnym".

Szacunki prowadzili pracownicy PLK. Skąd więc różnica?

Projekt zakładał, że remont około 140 kilometrów linii kolejowych będzie kosztował około 130 milionów złotych, które miały pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020.

– Wtedy szacowanie kosztów tych prac przeprowadzali specjaliści z PKP PLK. To na tych szacunkach oparte były kwoty, które znalazły się w liście. To nie urząd wyliczał koszty remontów, bo przecież nie ma takich specjalistów – to PKP PLK takie wyliczenia robiło, to PKP PLK miało być inwestorem, bo to do nich należą tory i stacje. Zarząd województwa postarał się, aby pieniądze na takie prace, ważne dla regionu, się znalazły – wyjaśnia Violetta Ruszczewska rzecznik prasowy w gabinecie marszałka województwa opolskiego.

Tymczasem z województwa zaczęły spływać bardzo niepokojące sygnały, o których informuje nas Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie. Okazuje się, że najnowsze szacunki PKP PLK, dotyczące kosztów naprawy trzech linii, skrajnie różnią się od tych z roku 2015 roku.

– Dziś PKP PLK wyliczyło, że remont tylko jednej linii Opole-Nysa będzie kosztował 101,5 mln zł. Na pozostałe linie pozostaje więc o wiele za mało, by takie remonty wykonać – komentuje Violetta Ruszczewska. Jednocześnie dodaje, że zarząd województwa stoi na stanowisku, że za ten błędny szacunek odpowiada PKP PLK.

– Jednocześnie zarząd województwa jest zdeterminowany, by doprowadzić do remontu wszystkich trzech linii kolejowych – dodaje rzeczniczka. Urząd wspierają aktywiści z Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei na Opolszczyźnie. W tej chwili trwa zbiórka podpisów mieszkańców pod petycją w sprawie obrony, rewitalizacji i modernizacji tras z Opola do Kluczborka oraz z Nysy do Brzegu. Równolegle wystosowane zostały pisma do posłów na Sejm RP Ziemi Opolskiej, poproszono o interwencje samorządy gminne i powiatowe.

Pieniędzy starczy tylko na projekt?

Wygląda na to, że kilka milionów jakie zostały, wystarczy jedynie na dokumentację techniczną generalnej naprawy pozostałych dwóch linii. I to, ze względów proceduralnych, nie będzie łatwe. Bo aby zlecić wykonanie dokumentacji technicznej zamiast wykonania kompleksowych remontów (na podstawie dokumentacji) trzeba mieć zgodę Komisji Europejskiej.

Województwo nie traci nadziei, że modernizację linii z Opola do Kluczborka i z Nysy do Brzegu uda się wykonać. To jednak nosi znamiona życzenia.

– Jest duża szansa, że pod koniec tej perspektywy unijnej zostaną na kolei pieniądze i wówczas szanse na remonty będą miały te inwestycje, które będą miały kompletną dokumentację – powiedział Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.

PLK komentuje

PKP PLK w komentarzu o który prosiliśmy informuje, że w marcu planuje podpisanie umowy na rewitalizację linii nr 287 Opole – Nysa. – Wyprzedzająco przystąpiliśmy już do opracowania projektu fazowania przyszłych prac na tej linii. Roboty budowlane powinny się rozpocząć w maju br. – informuje biuro prasowe przewoźnika.

– Natomiast na dwóch pozostałych trasach kolejowych, jakie zostały przewidziane do rewitalizacji w woj. opolskim, tj. na linii nr 288 Nysa – Brzeg i trasy z Opola do Kluczborka planowane jest wykonanie dokumentacji projektowej. Umożliwi to sprawniejszą i szybszą realizację robót w kolejnym naborze projektów – odpisał Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Opolskie (334)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Opolskie (334)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5