Partnerzy serwisu:
Pasażer

Opolskie: Kierunki rozwoju siatki – Głuchołazy, Głubczyce i pociągi do Pyrzowic

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Opolskie: Kierunki rozwoju siatki – Głuchołazy, Głubczyce i pociągi do Pyrzowic
fot. Anna Hampel, PKP PLKPociąg regionalny w Opolskiem
Priorytetowe nowe kierunki regionalnych przewozów kolejowych to dla opolskiego Urzędu Marszałkowskiego reaktywacja nieczynnego dziś odcinka linii 144 oraz poprawa obsługi Głuchołaz – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym marszałek województwa Szymon Ogłaza. Pierwszy cel wymaga tylko remontu istniejącej infrastruktury, drugi – budowy nowego odcinka między Prudnikiem a Pokrzywną. Władze regionu wiążą też duże nadzieje z inwestycją programu Kolej Plus, dzięki której dostęp do pociągów pasażerskich odzyskają Głubczyce.

– Chcielibyśmy doprowadzić linię 144 do użytkowania na całej jej długości. Dzisiaj jeździmy na niej do Zawadzkiego, ale jeśli byłaby to relacja z Opola przez Zawadzkie do Tarnowskich Gór, a docelowo również na lotnisko w Pyrzowicach, to myślę, że miałaby zupełnie inne zainteresowanie pasażerów – uważa samorządowiec.

Do Pyrzowic można też przez Lubliniec

Związek z obsługą lotniska Katowice Pyrzowice ma także inny pomysł UMWO. – Rozważamy już dziś przetarg na obsługę do lotniska przez Lubliniec – ujawnia nasz rozmówca. Odległość jest co prawda większa niż w przypadku linii 144, jednak – według wyliczeń Urzędu – różnica w czasie przejazdu będzie nieznaczna.

– Lotnisko w Pyrzowicach jest podstawowym lotniskiem dla mieszkańców Opola i województwa opolskiego, przynajmniej jego wschodniej części – uzasadnia Ogłaza. Warto też przypomnieć o innym przejawie chęci zacieśnienia współpracy samorządów wojewódzkich z Opola i Katowic: UMWO wyraził niedawno chęć objęcia udziałów w Kolejach Śląskich (władze województwa śląskiego nie odpowiedziały jeszcze na nasze pytania w tej sprawie).

Do Głuchołaz nie tylko kieszeniowo?

Realizacja tych planów wymagałaby – jak przyznaje marszałek – poprawy stanu technicznego linii 144. W przypadku zamierzeń dotyczących południa regionu zakres prac byłby już większy – obejmowałby bowiem budowę nowego odcinka. Mowa o poprawie połączenia kolejowego Głuchołaz. Urząd Marszałkowski chciałby dobudować krótki odcinek łączący linię 137 od strony Prudnika z Pokrzywną na linii 333. Pozwoliłoby to uruchamiać pociągi Prudnik – Nysa przez Głuchołazy bez zmiany czoła i wjazdu kieszeniowego na tę ostatnią stację.

– Na pewno byłoby to cenne i dawałoby nam też możliwość wykorzystania linii, która zahacza o Rzeczpospolitą Polską, a jest wykorzystywana dzisiaj tylko przez operatorów czeskich – wyjaśnia Ogłaza. Jak podkreśla, dodatkowym argumentem za takim rozwiązaniem byłoby wsparcie dla mieszkańców terenów dotkniętych ubiegłoroczna powodzią.

Nasz rozmówca deklaruje chęć obsługi w ruchu pasażerskim wszystkich linii na terenie województwa. – Dzisiaj nie ma żadnej czynnej linii, która nie jest obsługiwana przez nas w ruchu pasażerskim – podkreśla. Jak zastrzega, priorytetem jest przywrócenie przewozów kolejowych w powiecie głubczyckim, którego mieszkańcy w ogóle nie mają obecnie dostępu do kolei pasażerskiej. Właśnie dlatego rewitalizacja linii 177 i 294 na odcinku Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie została zgłoszona do programu Kolej Plus. Niedawno podpisano umowę na zaprojektowanie tej inwestycji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus. O 20 minut szybciej z Zamościa do Lublina

Infrastruktura

Kolej Plus. O 20 minut szybciej z Zamościa do Lublina

PKP PLK 22 maja 2025

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Opolskie: W I kwartale przetarg na tabor spalinowy

Pasażer

Opolskie: W I kwartale przetarg na tabor spalinowy

Roman Czubiński 13 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus. O 20 minut szybciej z Zamościa do Lublina

Infrastruktura

Kolej Plus. O 20 minut szybciej z Zamościa do Lublina

PKP PLK 22 maja 2025

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Opolskie: W I kwartale przetarg na tabor spalinowy

Pasażer

Opolskie: W I kwartale przetarg na tabor spalinowy

Roman Czubiński 13 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5