Partnerzy serwisu:
Biznes

Olszewski: PKP Informatyka ma pracować dla Grupy PKP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
11-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Olszewski: PKP Informatyka ma pracować dla Grupy PKP
Fot. PKP SA
– PKP Informatyka będzie stopniowo wracała do roli, do której została powołana – obsługi informatycznej całej Grupy PKP – mówi członek zarządu PKP SA Andrzej Olszewski.

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: W zarządzie PKP SA, oprócz finansów, zajmuje się Pan również informatyką. Czyli sferą przez wiele lat na kolei krytykowaną…

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP SA: W przeszłości ta sfera działalności sprawiała na kolei pewne problemy, ale ze strategicznego punktu widzenia chcemy potraktować PKP Informatykę jako spółkę, która będzie kreować rozwiązania informatyczne w Grupie PKP. Bardzo istotną rolę PKP Informatyka odegrała np. w pracach nad wspólnym blankietem trzech przewoźników kolejowych: PKP Intercity, POLREGIO i SKM w Trójmieście, który już w najbliższych dniach wchodzi na rynek (rozmowę przeprowadziliśmy w ubiegłym tygodniu, nowa oferta zadebiutowała dziś, 11 września - przyp. JM.).

Czy to prawda, że właściwie każda duża spółka z Grupy PKP chce „zrobić z siebie PKP”, czyli zapewniać bezpieczeństwo, zamówienia czy właśnie usługi informatyczne we własnym zakresie?

Poprzednie zarządy nie wyznaczyły spółce PKP Informatyka wyraźnej roli. Zdarzały się wręcz stwierdzenia, że jest to spółka niepotrzebna. Po tego typu sygnałach pozostałe spółki zaczęły rzeczywiście tworzyć własne struktury i kreować własne rozwiązania informatyczne bez udziału PKP Informatyki. Obecnie mamy do czynienia z momentem przejściowym: po tym, jak nowy zarząd postawił nowe zadania, PKP Informatyka będzie stopniowo wracała do roli, do której została powołana – obsługi informatycznej całej Grupy PKP. W dużej mierze nadal zresztą pełni tę rolę dla kilku spółek.

Problemem będzie teraz zapewne synchronizacja systemów i migracja danych?

Jeśli spojrzymy na główny produkt PKP Informatyki – program KURS do sprzedaży biletów w kasach – wykorzystują go wszyscy przewoźnicy pasażerscy, również ci samorządowi. Trzeba zastanawiać się nad jego dalszym rozwojem lub tworzeniem nowego systemu, który potrafiłby wykorzystywać tę samą bazę danych. Nad tym właśnie PKP Informatyka pracuje.

Czy spółka zrezygnuje ze świadczenia usług na rynku?

Nie, nie zamierzamy ograniczać tej aktywności. Pierwszoplanową działalnością mają być jednak usługi na rzecz Grupy PKP. Jeśli spółka potrafi zdobyć i obsłużyć merytorycznie dodatkowe kontrakty, uważamy, że jest to dobra droga.

Czy spółkę PKP Informatyka należałoby znacznie powiększyć, żeby realnie obsługiwać całą Grupę PKP?

Obecnie spółka ma wystarczające zasoby do obsługi Grupy . Trzeba pamiętać, że wiele zleceń jest realizowanych za pośrednictwem podwykonawców. Struktura jest na tyle elastyczna, że PKP Informatyka jest w stanie zarządzać kosztami, a w trudniejszych chwilach działać efektywnie, dopasowując się do sytuacji na rynku. Różne inicjatywy w zakresie potrzeb informatycznych, np. obsłużenie wspomnianego wspólnego blankietu i otwarcie nowych kanałów jego dystrybucji, były przez kilka ostatnich miesięcy priorytetem, oczywiście poza codziennym nadzorem nad systemami spółek. Nie zakładamy zwiększenia zatrudnienia w PKP Informatyka i rozbudowy jej struktur. Wszystko ma odbywać się na tyle elastycznie, by móc dostosowywać się do zmiennych potrzeb. Dotychczasowy model funkcjonowania był pod tym względem dobry.

A kto w Grupie PKP odpowiada za cyberbezpieczeństwo?

Każda ze spółek prowadzi własne działania w tym zakresie. Oczywiście, nie lekceważymy groźby ataków hakerskich i chcemy być do ewentualnego ryzyka jak najlepiej przygotowani. PKP Informatyka w razie ogłoszenia przetargu na rozwiązania w tym zakresie będzie w nim startować. Spółka posiada wszystkie certyfikaty bezpieczeństwa – zarówno wojskowe, jak i cywilne – i jest w związku z tym przygotowana do złożenia oferty.

Rozmowę z Andrzejem Olszewskim o finansach Grupy PKP będzie można przeczytać już w najbliższym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”. Zapraszamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

PKP SA przymierzają się do remontu dworca w Rudawie

Infrastruktura

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

PKP SA przymierzają się do remontu dworca w Rudawie

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5