NUMER 10/2017
NUMER 10/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Polska kolej roku 2017
szukaj
Śledź nas:

Gazeta Polska martwi się o cyberbezpieczeństwo SRK. Bombardier wyjaśnia

| Jakub Madrjas 07.09.2017 105

Gazeta Polska martwi się o cyberbezpieczeństwo SRK. Bombardier wyjaśnia
Fot. Bombardier
W ostatnim tygodniu „Gazeta Polska Codziennie” poddała w wątpliwość bezpieczeństwo systemów sterowania ruchem firmy Bombardier Transportation przed atakami cyberprzestępców. Producent przedstawia odmienne stanowisko.
Artykuł skupia się na modernizacji linii nr 7 na odcinku Otwock – Lublin, który w ubiegłym roku podzielono na zadania. Jedna z części, która nie została jeszcze rozstrzygnięta (pomimo rozpoczętych już prac torowych) dotyczący urządzeń sterowania ruchem. Gazeta przypomina, że Bombardier złożył najkorzystniejszą ofertę w wysokości 443,13 mln zł przy kosztorysie 986,1 mln zł. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała odrzucenie oferty Bombardiera z powodu uchybień formalnych, ale nie dopatrując się rażąco niskiej ceny. Następna w kolejności oferta, o ponad 160 mln zł droższa, konsorcjum Thales Polska i DP System opiewała na 607,9 mln zł. Bombardier odwołał się od wykluczenia z przetargu do Urzędu Zamówień Publicznych.

Tygodnik „Gazeta Polska” już w kwietniu, gdy otwarto oferty w postępowaniu, poszukiwał związków firmy Bombardier z rosyjskimi oligarchami. Tymczasem codzienna wersja gazety cytuje pismo rosyjskiego dyrektora Centrum Cyberbezpieczeństwa Borysa Makarowa do wiceprezesa Kolei Rosyjskich Walentina Gapanowicza. Znalazła się w nim informacja, że podczas badań systemów EBI Lock 950 wykryto błędy, które mogą zagrażać bezpieczeństwu i umożliwiać ataki hakerskie, w wyniku których np. sygnalizacja może zostać zmieniana tak, aby doprowadzić do zderzania pociągów.

Bombardier: To my zamówiliśmy te testy

O całą sprawę zapytaliśmy polski oddział firmy Bombardier Transportation. Jak zauważa rzecznik Maciej Kaczanowski – jesteśmy zdumieni i zasmuceni, że w dobie wzmacniania polskiego przemysłu kolejowego, nasza polska fabryka staje się przedmiotem bezpodstawnego i nieuzasadnionego ataku, tym bardziej że ma to miejsce w „przededniu” rozstrzygania postępowania przetargowego dotyczącego modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej na Linii 7 – zauważa. – Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, działająca na polskim rynku od ponad 90 lat, to jedyne w kraju przedsiębiorstwo dysponujące tak szerokim portfolio systemów i usług z zakresu srk, a zarazem zasobami umożliwiającymi realizować duże projekty na czas na najwyższym poziomie.

Jak wyjaśnia, Gazeta Polska Codziennie opublikowała jedynie część przesłanego jej stanowiska Bombardier Transportation. Dokument, na który powołuje się gazeta to raport centrum bezpieczeństwa instytutu NIIAS dotyczący testów systemów EBI Lock 950 rozwijanych, adaptowanych do rosyjskich wymagań i standardów oraz produkowanych przez zakład koncernu w Rosji na potrzeby rosyjskiego rynku. Jak zaznacza Kaczanowski, te testy zamówił… sam Bombardier, aby zweryfikować poziom bezpieczeństwa swoich urządzeń.

Jak podkreśla, opublikowane wyniki dotyczą testów, prowadzonych w latach 2014-2016. Dzięki nim można było rozwinąć produkt i dostosować go do wymagań rynku rosyjskiego - I właśnie dzięki temu systemy Bombardiera są w pełni bezpieczne i spełniają wymagany poziom cyberbezpieczeństwa – mówi „Rynkowi Kolejowemu”. I dodaje, że fakt ten został potwierdzony w kolejnym dokumencie instytutu NIIAS z marca 2017 roku – którego jednak gazeta nie cytuje.

Nagroda za cyberbezpieczeństwo

Przedstawiciel Bombardier Transportation podkreśla, że w efekcie zrealizowanych działań Bombardier został nagrodzony za rozwiązania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym przez Koleje Rosyjskie RŻD podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans 2016 w Berlinie, a systemy SRK firmy Bombardier znajdują się również na liście rozwiązań rekomendowanych przez RŻD w zakresie projektowania i użytkowania.

– Bombardier, na podstawie światowych doświadczeń i wobec świadomości zagrożeń związanych z technologią cyfrową, kładzie szczególny nacisk na tę sferę działalności. Od ponad 90 lat bezpieczeństwo naszych technologii, a co za tym idzie klientów stosujących technologie koncernu, są naszym priorytetem. Bezpieczeństwo wszystkich produktów Bombardier zawsze było, jest i będzie sprawą najważniejszą. Jednocześnie stale podejmujemy kolejne kroki w kierunku dalszego zabezpieczenia tych systemów przed dostępem osób niepożądanych – deklaruje Maciej Kaczanowski.

Różne urządzenia pod wspólną nazwą

Bombardier oferuje komputerowe systemy urządzeń stacyjnych na różnych rynkach pod wspólną nazwą EBI Lock 950. - W praktyce jednak, nie są to te same urządzenia. Ich konfiguracja, zarówno w zakresie sprzętowym, jak i oprogramowania jest zdecydowanie różna – podsumowuje Maciej Kaczanowski. Przypomnijmy że producentem polskiej wersji systemów EBI Lock pozostaje polski zakład Bombardiera z Katowic.

– Wszystkie oferowane przez BT urządzenia i systemy zostały opracowane lub zaadaptowane do Polskich standardów i wymagań kolejowych. By mogły być stosowane na polskiej sieci kolejowej przeszły pełen zakres testów badań terenowych z udziałem Polskich Jednostek badawczych upoważnionych do tego typu badań oraz zarządcy infrastruktury – PKP PLK. Na wszystkie oferowane urządzenia i systemy Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał bezterminowe Świadectwa dopuszczenia typu urządzenia do prowadzenia ruchu kolejowego – podsumowuje na koniec Kaczanowski.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41106)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (41106)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2017
NUMER 10/2017
W związku z targami Trako 2017 przygotowaliśmy trzy edycje „Rynku Kolejowego” z różnymi okładkami. Numer jest dostępny bezpłatnie na targach na naszym stoisku: nr 04 w hali B. Serdecznie zapraszamy! W tym wyjątkowym numerze postanowiliśmy podsumować aktualny stan polskiej kolei. Analizujemy zmiany w Krajowym Programie Kolejowym, pokazujemy, jakie zmiany czekają Centralną Magistralę Kolejową i jakie wyzwania stoją przez PKP Intercity i PolRegio. Nie brakuje ważnych rozmów, w tym z prezesami spółek: PKP SA, PKP Intercity, STK, OT Logistics, ZUE, KZN „Bieżanów”, Torprojektu, czy Pol-Miedź Trans. Ciekawej lektury nie zabraknie – objętość tego numeru wynosi ponad dwieście stron!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS