Olkuski parlamentarzysta Jacek Osuch (PiS) zapowiedział mocny lobbing na rzecz powstania w okolicach miasta nowej nitki CMK, która łączyłaby Śląsk i Małopolskę z Warszawą. Przedstawiciele Centrum Kolei Dużych Prędkości PLK wstępnie zapowiedzieli, że po ewentualnym wyborze „olkuskiego” wariantu, możliwa byłaby budowa stacji „Olkusz Południe” w ciągu nowej linii Kolei Dużych Prędkości.
Na czwartkowym spotkaniu przedstawiciele rozmawiali o różnych koncepcjach przebiegu linii. Wstępnie zaplanowano 4 różne warianty przedłużenia CMK. Jedne z nich przebiega przez powiat olkuski. – Wariant ten wart jest szczególnego rozważenia, gdyż daje możliwość aktywizacji nowych terenów i ożywienia gospodarczego tej części Małopolski Zachodniej, która dotychczas była pozbawiona możliwości skorzystania z szybkiego połączenia kolejowego Kraków/Katowice-Warszawa – czytamy w interpelacji posła Jacka Osucha.
Parlamentarzysta zwraca jednak uwagę na pewne niedociągnięcia koncepcyjne. – Budowa nowej linii kolejowej powinna być jednak szeroko konsultowana z lokalną społecznością. Zaprezentowany wstępnie wariant KDP został poprowadzony bowiem przez tereny zurbanizowane i już zagospodarowane – w tym m.in. przez Szkołę Podstawową w Żuradzie –podkreśla poseł PiS z Olkusza. – W najbliższym czasie zwrócę się do radnych miejskich oraz powiatowych celem poparcia koncepcji przebiegu KDP przez Olkusz. Uważam, że rady powinny przesłać swoje stanowiska do instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie koncepcji. Samorząd powinien dać zielone światło dla takiej inwestycji – zapewnił olkuski parlamentarzysta.
Podczas czwartkowego spotkania w Starostwie Powiatowym w którym uczestniczyli lokalni samorządowcy oraz dyrektor biura poselskiego posła Jacka Osucha zaprezentowano wstępne warianty czasowe dla poszczególnych odcinków. Z opracowanych tych wynika, że czas przejazdu pomiędzy odcinkiem Olkusz-Warszawa przy prędkości 300 km. na godz. wyniósłby zaledwie 60 minut. Nowo wybudowanym odcinek linii Olkusz-Katowice udałoby się pokonać w czasie 12 minut, zaś Olkusz-Kraków w 17 minut. Dla mieszkańców regionu olkuskiego byłaby to prawdziwa rewolucja. Obecnie pociąg do katoci jedzie ponad 80 minut. Do Warszawy z przesiadką w Katowicach najszybszym połączeniem dostaniemy się w ciągu około 5 godzin.