NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Ogromne przetargi Kolei Czeskich - kupią nawet 90 lokomotyw i wynajmą 30

| Jakub Madrjas 02.07.2020 121

Ogromne przetargi Kolei Czeskich - kupią nawet 90 lokomotyw i wynajmą 30
Fot. CD
Koleje Czeskie (České Dráhy) ogłosiły dziś ogromny przetarg na dostawy do 90 elektrowozów wraz z utrzymaniem. Przygotowują też długoterminowy leasing kolejnych 30 lokomotyw. Wszystkie mają być wielosystemowe, zapewniając funkcjonowanie w kilku krajach. 
O przetargu jako pierwszy napisał serwis zdopravy.cz. Obejmuje on zawarcie umowy ramowej na dostawę do 90 lokomotyw. Od razu ma zostać też zawarta umowa wykonawcza na 40 sztuk; pozostałe 50 będzie mogło być zamawianych w ciągu ośmiu lat. Lokomotywy mają być wielosystemowe, o prędkości maksymalnej 200 km/h oraz dopuszczone do ruchu w Czechach, Austrii, Polsce, Niemczech, na Węgrzech i na Słowacji. Umowa obejmuje również pełną obsługę techniczną pojazdów przez 10 lat.

Kryteria wyboru to cena lokomotyw i całkowity koszt utrzymania. Wartość przetargu szacowana jest na ponad 10 miliardów koron (1,7 mld zł). Václav Nebeský, prezes spółki České dráhy podkreśla, że wielosystemowe lokomotywy zapewnią przewoźnikowi długoterminową konkurencyjność na środkowoeuropejskim rynku. Jak podkreśla, starzejących się maszyn z lat 70. "nie warto już modernizować ani wyposażać w system ETCS". Pierwsze cztery lokomotywy mają rozpocząć kursowanie najwcześniej w ciągu 40 miesięcy od podpisania umowy. 

W dialogu technicznym przed ogłoszeniem przetargu uczestniczyły Siemens, Bombardier, Talgo i Škoda Transportation. Lokomotywy mają mieć moc 6 MW, trzy systemy zasilania, system rekuperacji energii i możliwość obsługi składów push-pull. Dostawca ma zapewnić dziesięcioletnie utrzymanie (na poziomie 98% dostępności) z opcją na kolejne pięć lat. 

Jednocześnie České Dráhy ogłosiły dziś wstępne konsultacje rynkowe w sprawie wynajmu do trzydziestu kolejnych lokomotyw wielosystemowych na okres dziesięciu lat. Maksymalną prędkość lokomotyw również określono na 200 km/h. Elektrowozy miałyby mieć dopuszczenie do ruchu w takich krajach, jak powyższe, ale – co zaskakujące – na tej liście nie ma Niemiec.

Portal zdopravy podkreśla, że wymiana lokomotyw jest tematem głównym dla czeskiego przewoźnika od kilku lat, a koncepcje zmieniały się wielokrotnie – proponowano np. prędkość maksymalną 230 km/h. CD mają obecnie 294 lokomotywy elektryczne 17 różnych typów. Ich średni wiek wynosi od 35 do 42 lat. Jeśli chodzi o najnowszy tabor, przewoźnik korzysta m.in. z leasingowanych lokomotyw Siemens Vectron, a niedawno wprowadził do eksploatacji nowe lokomotywy Bombardier Traxx
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (635)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (635)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5