Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Oddanie do użytku budynku na kolejowym przejściu granicznym w Terespolu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
29-07-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Marszałkowiski Województwa Lubelskiego, 29 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Oddanie do użytku budynku na kolejowym przejściu granicznym w Terespolu
- Mówi się o nas „ściana wschodnia". Tymczasem ściana to mur, a Lubelszczyzna stanowi raczej ruchliwą, tętniącą wielokulturowością bramę - bramę na wschód. - powiedziała wojewoda Genowefa Tokarska podczas uroczystości oficjalnego oddania do użytku rozbudowanej i zmodernizowanej osobowej części kolejowego przejścia granicznego w Terespolu.

- Znajdujemy się na przejściu granicznym, które dzięki podjętym w minionych latach działaniom staje się naszą wizytówką i dołącza do grona placówek na miarę nowoczesności. Do przejść, gdzie dziś pracuje się i które przekracza się w warunkach odpowiadających współczesnym standardom - dodała  Genowefa Tokarska.

Trzykondygnacyjny budynek administracyjny o kubaturze 14 606 m3 i powierzchni całkowitej 3 635 m2, połączony funkcjonalnie z infrastrukturą kolejową, zapewniający odpowiednie warunki do sprawnej i skutecznej kontroli ruchu granicznego będzie teraz nowym miejscem pracy funkcjonariuszy Straży Granicznej i Służby Celnej RP na tym przejściu granicznym. Dotychczas do dyspozycji służb granicznych były pomieszczenia o łącznej powierzchni 811m2, czyli ponad czterokrotnie mniejszej niż w nowym budynku, co sprawiało znaczne utrudnienia w ich prawidłowym funkcjonowaniu służb granicznych.

W uroczystości udział wzięli m.in. samorządowcy, przedstawiciele służb i straży oraz delegacja z Białorusi.

Działania zmierzające do dostosowania infrastruktury kolejowych przejść granicznych, funkcjonujących na zewnętrznej granicy lądowej Unii Europejskiej do wymogów i standardów Schengen podjęte zostały już w połowie ubiegłego dziesięciolecia, w związku z planowanym przystąpieniem Polski do Układu z Schengen.

Podstawowymi celami realizowanych przedsięwzięć w tym zakresie były: wzmocnienie bezpieczeństwa i szczelności granicy, m.in. poprzez bardziej czytelny podział między ruchem krajowym i międzynarodowym oraz poprawę warunków niezbędnych do sprawnej i skutecznej kontroli granicznej i celnej, a także sprostanie współczesnym wymaganiom w zakresie obsługi międzynarodowego ruchu pasażerów, m.in. poprzez usprawnienie odpraw podróżnych, a co za tym idzie - skrócenie czasu postoju pociągów na stacjach granicznych.

Obok Kuźnicy Białostockiej i Przemyśla, modernizacją zostało objęte kolejowe przejście graniczne w Terespolu, położone w ciągu międzynarodowego korytarza transportowego Berlin - Warszawa - Mińsk - Moskwa i należące do najważniejszych w Polsce pod względem ilości obsługiwanych pasażerów i towarów.

Przed 2006 rokiem, tj. w czasie, kiedy administratorem kolejowych przejść granicznych był minister właściwy do spraw transportu, rozpoczęto modernizację osobowej części tego przejścia. Nakładem ok. 30 mln zł (z czego 75 % pochodziło z przedakcesyjnego funduszu PHARE) wykonano wówczas: peron dla obsługi ruchu międzynarodowego i dwukomorowe przejście tunelowe oraz ogrodzenie i oświetlenie terenu stacji. Wybudowano także drogi kołowe wzdłuż nasypów kolejowych wraz z ogrodzeniem, które służą Straży Granicznej do zabezpieczenia odcinka pomiędzy granicą państwa a stacją w Terespolu.

Niestety, z powodu braku środków finansowych nie zbudowano obiektów dla służb granicznych, co było jednym z celów projektu.

Z dniem 1 stycznia 2006 roku obowiązek stałego utrzymania kolejowych przejść granicznych przejęli wojewodowie. Wojewoda lubelski wznowił inwestycję na przejściu w październiku 2007 r. Zakres rzeczowy robót objął wówczas: opracowanie projektu wykonawczego inwestycji, stanu surowego wraz z elewacją budynku służb granicznych oraz garaży, budowę klatki schodowej z tunelu do budynku służb granicznych i przyłączy mediów. Budowę realizowało (do połowy 2008 r.) konsorcjum firm: „BUDOMEX" i „ARCH - DOM" z Białej Podlaskiej, a środki finansowe na tę część zadania pochodziły z rezerwy celowej budżetu państwa, uruchomionej przez ministra finansów na wniosek wojewody lubelskiego.

Kolejne etapy budowy zrealizowano w latach 2009 - 2010, finansując je z pozyskanych środków budżetowych. Wykonawcami robót były firmy: „MERX", „BUDIMEX" i „T4B". W ciągu I półrocza bieżącego roku wyposażono budynek w niezbędne urządzenia i sprzęt biurowy i specjalistyczny.

Łączny koszt budowy budynku (wraz z wyposażeniem), zespołu garaży służbowych oraz infrastruktury towarzyszącej wyniósł 30 777 437 zł, w tym 579 576 zł pochodziło z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, z przeznaczeniem na zakup części wyposażenia służb granicznych w urządzenia i sprzęt do kontroli ruchu granicznego.

 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W pociągu z Rosji przemycano rekordowe ilości papierosów

Biznes

W pociągu z Rosji przemycano rekordowe ilości papierosów

mj / inf. pras. 22 czerwca 2017

PKP IC: Mniej TLK do Terespola

Pasażer

PKP IC: Mniej TLK do Terespola

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 30 grudnia 2014

Pociąg do Mińska nie zniknie? Trwają negocjacje

Pasażer

Pociąg do Mińska nie zniknie? Trwają negocjacje

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 23 stycznia 2015

Warszawa – Mińsk: Co dalej z nocnym połączeniem?

Pasażer

Warszawa – Mińsk: Co dalej z nocnym połączeniem?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 20 kwietnia 2015

Pociąg do Mińska zostanie, ale tylko dwa razy w tygodniu

Pasażer

Pociąg do Mińska zostanie, ale tylko dwa razy w tygodniu

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 24 kwietnia 2015

Zobacz również:

W pociągu z Rosji przemycano rekordowe ilości papierosów

Biznes

W pociągu z Rosji przemycano rekordowe ilości papierosów

mj / inf. pras. 22 czerwca 2017

PKP IC: Mniej TLK do Terespola

Pasażer

PKP IC: Mniej TLK do Terespola

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 30 grudnia 2014

Pociąg do Mińska nie zniknie? Trwają negocjacje

Pasażer

Pociąg do Mińska nie zniknie? Trwają negocjacje

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 23 stycznia 2015

Warszawa – Mińsk: Co dalej z nocnym połączeniem?

Pasażer

Warszawa – Mińsk: Co dalej z nocnym połączeniem?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 20 kwietnia 2015

Pociąg do Mińska zostanie, ale tylko dwa razy w tygodniu

Pasażer

Pociąg do Mińska zostanie, ale tylko dwa razy w tygodniu

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 24 kwietnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5