- Mówi się o nas „ściana wschodnia". Tymczasem ściana to mur, a Lubelszczyzna stanowi raczej ruchliwą, tętniącą wielokulturowością bramę - bramę na wschód. - powiedziała wojewoda Genowefa Tokarska podczas uroczystości oficjalnego oddania do użytku rozbudowanej i zmodernizowanej osobowej części kolejowego przejścia granicznego w Terespolu.
- Znajdujemy się na przejściu granicznym, które dzięki podjętym w minionych latach działaniom staje się naszą wizytówką i dołącza do grona placówek na miarę nowoczesności. Do przejść, gdzie dziś pracuje się i które przekracza się w warunkach odpowiadających współczesnym standardom - dodała Genowefa Tokarska.
Trzykondygnacyjny budynek administracyjny o kubaturze 14 606 m3 i powierzchni całkowitej 3 635 m2, połączony funkcjonalnie z infrastrukturą kolejową, zapewniający odpowiednie warunki do sprawnej i skutecznej kontroli ruchu granicznego będzie teraz nowym miejscem pracy funkcjonariuszy Straży Granicznej i Służby Celnej RP na tym przejściu granicznym. Dotychczas do dyspozycji służb granicznych były pomieszczenia o łącznej powierzchni 811m2, czyli ponad czterokrotnie mniejszej niż w nowym budynku, co sprawiało znaczne utrudnienia w ich prawidłowym funkcjonowaniu służb granicznych.
W uroczystości udział wzięli m.in. samorządowcy, przedstawiciele służb i straży oraz delegacja z Białorusi.
Działania zmierzające do dostosowania infrastruktury kolejowych przejść granicznych, funkcjonujących na zewnętrznej granicy lądowej Unii Europejskiej do wymogów i standardów Schengen podjęte zostały już w połowie ubiegłego dziesięciolecia, w związku z planowanym przystąpieniem Polski do Układu z Schengen.
Podstawowymi celami realizowanych przedsięwzięć w tym zakresie były: wzmocnienie bezpieczeństwa i szczelności granicy, m.in. poprzez bardziej czytelny podział między ruchem krajowym i międzynarodowym oraz poprawę warunków niezbędnych do sprawnej i skutecznej kontroli granicznej i celnej, a także sprostanie współczesnym wymaganiom w zakresie obsługi międzynarodowego ruchu pasażerów, m.in. poprzez usprawnienie odpraw podróżnych, a co za tym idzie - skrócenie czasu postoju pociągów na stacjach granicznych.
Obok Kuźnicy Białostockiej i Przemyśla, modernizacją zostało objęte kolejowe przejście graniczne w Terespolu, położone w ciągu międzynarodowego korytarza transportowego Berlin - Warszawa - Mińsk - Moskwa i należące do najważniejszych w Polsce pod względem ilości obsługiwanych pasażerów i towarów.
Przed 2006 rokiem, tj. w czasie, kiedy administratorem kolejowych przejść granicznych był minister właściwy do spraw transportu, rozpoczęto modernizację osobowej części tego przejścia. Nakładem ok. 30 mln zł (z czego 75 % pochodziło z przedakcesyjnego funduszu PHARE) wykonano wówczas: peron dla obsługi ruchu międzynarodowego i dwukomorowe przejście tunelowe oraz ogrodzenie i oświetlenie terenu stacji. Wybudowano także drogi kołowe wzdłuż nasypów kolejowych wraz z ogrodzeniem, które służą Straży Granicznej do zabezpieczenia odcinka pomiędzy granicą państwa a stacją w Terespolu.
Niestety, z powodu braku środków finansowych nie zbudowano obiektów dla służb granicznych, co było jednym z celów projektu.
Z dniem 1 stycznia 2006 roku obowiązek stałego utrzymania kolejowych przejść granicznych przejęli wojewodowie. Wojewoda lubelski wznowił inwestycję na przejściu w październiku 2007 r. Zakres rzeczowy robót objął wówczas: opracowanie projektu wykonawczego inwestycji, stanu surowego wraz z elewacją budynku służb granicznych oraz garaży, budowę klatki schodowej z tunelu do budynku służb granicznych i przyłączy mediów. Budowę realizowało (do połowy 2008 r.) konsorcjum firm: „BUDOMEX" i „ARCH - DOM" z Białej Podlaskiej, a środki finansowe na tę część zadania pochodziły z rezerwy celowej budżetu państwa, uruchomionej przez ministra finansów na wniosek wojewody lubelskiego.
Kolejne etapy budowy zrealizowano w latach 2009 - 2010, finansując je z pozyskanych środków budżetowych. Wykonawcami robót były firmy: „MERX", „BUDIMEX" i „T4B". W ciągu I półrocza bieżącego roku wyposażono budynek w niezbędne urządzenia i sprzęt biurowy i specjalistyczny.
Łączny koszt budowy budynku (wraz z wyposażeniem), zespołu garaży służbowych oraz infrastruktury towarzyszącej wyniósł 30 777 437 zł, w tym 579 576 zł pochodziło z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, z przeznaczeniem na zakup części wyposażenia służb granicznych w urządzenia i sprzęt do kontroli ruchu granicznego.