NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Odbudowa linii kolejowej do strefy czarnobylskiej zakończona w rekordowym tempie

| Michał Szymajda 02.08.2021 8k

Odbudowa linii kolejowej do strefy czarnobylskiej zakończona w rekordowym tempie
fot. Energoatom
Odbudowa linii kolejowej do strefy czarnobylskiej zakończona w rekordowym tempie
Odbudowa linii kolejowej do strefy czarnobylskiej zakończona w rekordowym tempie
Odbudowa linii kolejowej do strefy czarnobylskiej zakończona w rekordowym tempie
Odbudowa linii kolejowej do strefy czarnobylskiej zakończona w rekordowym tempie
29 lipca testowy pociąg przejechał po odbudowanej linii Wilcza – Janów. Obudowa była konieczna z uwagi na potrzebę transportu zużytego paliwa jądrowego w pobliże Prypeci, gdzie rozpoczęło działalność Centralne Składowisko Wypalonego Paliwa Jądrowego.
Najpierw 43 kilometrowy odcinek linii kolejowej od stacji Wilcza do Janowa (nazwa jest myląca, bowiem to stacja dawniej obsługująca Prypeć) na początku roku przekazano z rąk Kolei Ukraińskich do państwowego przedsiębiorstwa Energoatom. W czerwcu Energoatom podpisał umowę z wykonawcą prac, którym zostały… Koleje Ukraińskie.

Od razu rozpoczęto demontaż starego toru oraz montaż nowego, na nowym tłuczniu, oraz karczowanie lasu, który po wielu latach braku eksploatacji odcinka zaczął zarastać tory. Po miesiącu prac (!) ekipy remontowe zakończyły prace, a 29 lipca po odcinku przejechała lokomotywa z wagonem, na którym umieszczono atrapę pojemnika z odpadami atomowymi. Odbudowa linii była przy tym tania i kosztowała blisko 340 milionów hrywien, czyli około 48 mln złotych.

– Wraz z zakończeniem odbudowy linii jesteśmy przygotowani na otwarcie centralnego składowiska odpadów na 30. rocznice uzyskania niepodległości przez Ukrainę – powiedział minister energetyki Ukrainy Herman Haluszczenko. Ta przypada na 24 sierpnia 2021 roku. To niezły prezent dla ukraińskich podatników, którzy do tej pory przeznaczali rocznie 200 milionów dolarów na składowanie atomowych odpadów poza granicami kraju, w Rosji.

Regularne pociągi ze zużytym paliwem atomowym zaczną docierać do stacji Janów we wrześniu 2021 roku. Składowisko zlokalizowane w pobliżu elektrowni atomowej w Prypeci zniszczonej w 86 roku, będzie przyjmować odpad z trzech z czterech działających na Ukrainie siłowni, które czerpią moc z rozszczepienia atomów. Znajdują się w Równem, Chmielnickim i Jużnoukraińsku. Odpady będzie można przechowywać przez około 100 lat.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (406)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (406)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5