NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Od marca szybciej z Wrocławia do Poznania. Kiedy pojedziemy w 90 minut?

| Michał Szymajda 03.03.2021 8,6k

Od marca szybciej z Wrocławia do Poznania. Kiedy pojedziemy w 90 minut?
Pociąg Polregio na stacji Mosinafot. M. Szymajda
Między Rawiczem a Czempiniem, na linii Wrocław – Poznań, rozpoczęła pracę podbijarka torowa i maszyna do szlifowania szyn. W drugiej połowie roku pozwoli to uzyskać prędkość 160 km/h na niemal całym odcinku ze stolicy Wielkopolski do Wrocławia. Ale pociągi pojadą krócej już od marca.
– Od Rawicza w stronę Czempinia regulację 70 kilometrów torów prowadzi podbijarka torowa. Następnie do szlifowania szyn wykorzystywany jest pociąg Speno. To maszyna, która bada ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra. Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów – mówi Radosław Śledziński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jak dodaje, praca maszyn nie wpływa na rozkład jazdy pociągów. Wymagana jest specjalna organizacja ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie przygotowany musi być tor i zabezpieczony teren skrzyżowania (informacje o zmianach w ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco dla każdej miejscowości). Prace na skrzyżowaniach zajmują od kilku godzin do 2 dni i są uzgadniane z zarządcami dróg. Zakończenie pobijania toru i szlifowania szyn przewidziane jest w kwietniu.

Krócej będzie już od marca, szybciej za kilka miesięcy

Obecnie na magistrali E59 pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem pociągi mogą kursować z prędkością 160 km/h na dwóch z trzech odcinków, gdzie przeprowadzono modernizację. Tak dzieje się pomiędzy Wrocławiem i Rawiczem, oraz między Poznaniem a Czempiniem (tu podniesienie prędkości miało miejsce we wrześniu 2020, po kilkunastu miesiącach od zakończenia prac torowych na tym odcinku).

Obecnie najszybsze pociągi PKP Intercity kursujące między Wrocławiem a Poznaniem jadą w godzinę i 44 minut (maksymalny czas przejazdu dla pociągów TLK i IC to z kolei 2 godziny). Od marcowej korekty rozkładu jazdy, czyli od 14 marca, czas ten uda się jeszcze skrócić. Najszybszy poranny IC Pomorzanin pojedzie z Poznania do Wrocławia w godzinę i 39 minut, a czas przejazdu pozostałych pociągów TLK i IC kursujących przez Leszno skróci się średnio o 5 minut. Szybciej pojadą też pociągi regionalne. Te zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach – w czasie od 2:34 do 2:50, zaś przyspieszone w 2 godziny i 24 minuty.

Podniesienie prędkości do 160 km/h, po zakończeniu pracy podbijarki i szlifowaniu szyn, na odcinku Rawicz – Czempiń, planowane jest w drugiej połowie 2021 roku – wyjaśnia Śledziński. Wtedy najszybsze pociągi PKP Intercity będą mogły przejechać trasę z Poznania do Wrocławia w 90 minut.

Czy kolej powalczy o kierowców?

– Istotnym efektem inwestycji na „środkowym” odcinku Czempiń – granica województwa dolnośląskiego jest 5 dostępniejszych stacji i 6 przystanków. Dla podróżnych, szczególnie osób mających trudności z poruszaniem się, przygotowano windy oraz pochylnie. Są nowe tory, sieć trakcyjna, nowoczesne urządzenia sterowania. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowe bezkolizyjne skrzyżowania oraz przebudowa 24 przejazdów kolejowo-drogowych – dodaje rzecznik PLK.

Modernizacja odcinka Wrocław – Poznań miała się zakończyć już kilka lat temu, jednak nad linią ciążyło fatum opóźnień i niesolidnych wykonawców. W grudniu 2019 linii kolejowej E59 wyrósł drogowy konkurent – gotowa droga ekspresowa S5. Czas przejazdu po niej, z centrum jednego miasta do drugiego, wynosi w sprzyjających warunkach, około godziny i 45 minut.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, to inwestycja za ok. 1,5 mld zł współfinansowana w wysokości ok. 1 mld zł ze środków Unii Europejskiej z instrumentu (CEF) „Łącząc Europę”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5