NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Objazdy a zmiana terminu przejazdu. Problemy pasażerów z Warszawy i Łodzi

| Kasper Fiszer 28.07.2021 2,4k

Objazdy a zmiana terminu przejazdu. Problemy pasażerów z Warszawy i Łodzi
Pociąg PKP Intercity w Łodzifot. Kasper Fiszer
Kupując bilet na podróż w relacji do Warszawy Centralnej, nie możemy liczyć na jego wymianę na taki wydany do stacji Warszawa Gdańska, jeśli zechcemy przesunąć godzinę odjazdu. Przepisy PKP Intercity dotyczące wymian i zwrotów są takie same w całym kraju i nie biorą pod uwagę aktualnej specyficznej sytuacji wynikającej z prac torowych w stolicy. Podobne problemy dotyczą pasażerów jeżdżących do i z Łodzi.
Trwa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, która wymusiła zmianę przebiegu części kursów spółki PKP Intercity. Niektóre pozostały jednak na swoich pierwotnych trasach, w związku z czym wyjeżdżając z tego samego miasta o różnych porach dnia, będziemy mogli wysiąść na różnych stołecznych dworcach. Podróżni poinformowali nas o powstałym w związku z tym problemie z wymianą biletów na pociągi dalekobieżne: jeśli zdecydujemy się na wyjazd np. o godzinę czy dwie później, niż planowaliśmy pierwotnie, może się okazać, że nie jest możliwa zmiana rezerwacji w systemie sprzedaży internetowej bez pobierania odstępnego za zwrot biletu na pierwotnie wybrany kurs.

Zasady są stałe i niezależne od relacji: można jechać dalej, ale nie na inny dworzec


System działa zresztą podobnie w miastach, w których pociągi standardowo zatrzymują się na różnych dworcach, np. w Łodzi, gdzie część kursów dojeżdża do Łodzi Fabrycznej, a część – tylko na Widzew. Realizując podróż pomiędzy tymi samymi miastami, możemy więc potrzebować biletów w różnych relacjach. Dlaczego przewoźnik nie pozwala w takich przypadkach wymienić biletu, a jedynie go zwrócić z potrąceniem 15-procentowej opłaty manipulacyjnej?

– Zgodnie z naszymi przepisami umowę przewozu można zmienić w zakresie wskazanym w par. 11 ust. 1 Taryfy przewozowej (TP-IC), tj. w zakresie terminu odjazdu, przejazdu poza stację przeznaczenia, kategorii pociągu, klasy wagonu lub kategorii miejsca – mówi Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity. Podkreśla jednocześnie, że zasady te mają charakter ogólny i dotyczą wszystkich kanałów sprzedaży. Na wymianę biletu wystawionego do stacji Warszawa Centralna na taki wydany np. do Warszawy Gdańskiej nie można zatem liczyć również w kasie.

Kiedy bilet na podróż z więcej niż jedną przesiadką?

– Analizujemy możliwość zmiany przepisów we wskazanym zakresie – stwierdza także nasza rozmówczyni. Póki co nie wiemy jednak, kiedy ewentualnie przewoźnik dopuściłby rozszerzenie zakresu wymian. Nie wiemy też, kiedy spółka mogłaby otworzyć możliwość zakupu biletów przez internet na podróże z więcej niż jedną przesiadką. Póki co takie bilety sprzedawane są wyłącznie w kasach.

Podróżni nie muszą natomiast już udawać się na dworzec, aby nabyć bilet na przejazd w krótkich relacjach. – Ograniczenie kilometrowe w internetowym systemie sprzedaży zostało zniesione w czerwcu 2020 r. – przypomina bowiem Katarzyna Grzduk. To bardzo ważna zmiana, zwłaszcza w kontekście utrzymania obowiązkowej rezerwacji miejsc w części pociągów także po zniesieniu większości obostrzeń pandemicznych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5