Partnerzy serwisu:
Biznes

O wiele mniej pociągów towarowych na podlaskich przejściach z Białorusią

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
22-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-02-2024
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
O wiele mniej pociągów towarowych na podlaskich przejściach z Białorusią
fot. Rafamiga, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgTransgraniczny odcinek na linii kolejowej Białystok – Grodno
W ciągu dwóch ostatnich lat liczba pociągów przekraczających polsko-białoruską granicę w Kuźnicy i Siemianówce spadła o ponad połowę. Choć tamtejsza infrastruktura była niedawno modernizowana, jej wykorzystanie zmniejszyło się po rosyjskiej inwazji na Ukrainę z 2022 r. Trudno spodziewać się odwrócenia tego trendu.

W zeszłym roku polski zarządca infrastruktury informował o dużym spadku przewozów towarowych na najważniejszym przejściu granicznym w Terespolu. W stosunku do roku 2021 w 2022 r. odprawiono tam o aż ok. 60 proc. składów mniej. Na pozostałych przejściach (Kuźnica Białostocka – Grodno i Siemianówka – Swisłocz) skala spadku zainteresowania przewoźników była wówczas mniejsza, ale dziś możemy już mówić o podobnej redukcji przewozów ładunków.

Ponad połowa pociągów mniej

– Na stacji Kuźnica Białostocka w 2021 r. obsłużyliśmy prawie 3,2 tys. pociągów towarowych, a w roku 2022 – ok. 2,6 tys. W roku 2023 było ich 1,2 tys. – wylicza Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Przekłada się to na spadek odpowiednio o 16,5 proc. i 60,2 proc. w stosunku do roku 2021.

W 2021 r. w Siemianówce PLK odprawiły zaś ponad 3,9 tys. składów. Rok później było ich 2,6 tys., a w 2023 r. – 1,7 tys. – W porównaniu do roku 2021 oznacza to spadki odpowiednio o 33,5 proc. w roku 2022 i 55,5 proc. w roku 2023 – wskazuje nasz rozmówca.

Szerokotorowe trasy w Polsce po modernizacji

Dodaje on, że na obu stacjach granicznych zlokalizowanych w województwie podlaskim w ostatnich latach prowadzone były prace modernizacyjne. – Na szerokotorowych liniach nr 57 Kuźnica Białostocka – Geniusze oraz nr 59 granica państwa – Chryzanów wymieniono tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym – mówi przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Druga ze wspomnianych tras obsługuje rejon przejścia Siemianówka – Swisłocz.

Modernizacje objęły też obiekty inżynieryjne i przejazdy kolejowo-drogowe. – Celem obu inwestycji było zwiększenie przepustowości i usprawnienie ruchu pociągów, a w efekcie sprawniejszy transport towarów – deklaruje Karol Jakubowski. Wykorzystanie zwiększonego potencjału tras wydaje się jednak w aktualnych warunkach nierealne.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij