Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowy sposób promowania kolei. Powstaje innowacyjna publikacja o słynnym EN57

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Czterech redaktorów z Wrocławia tworzy album o trójczłonach EN57 pod tytułem "Kult Jednostki”. Wierzą, że kolej jest przyszłością, potrzebuje zatem też nowych form narracji i promocji. Chcą opowiedzieć o radykalnej pasji wokół "Jednostek”, tak aby nawoływać do korzystania z kolei i inspirować zjawiskami, które wokół torów kwitną. Zbierają środki na druk poprzez platformę crowdfoundingową Kickstarter.

Jak piszą autorzy, przygotowywana książka to historia najdłużej produkowanego na świecie pociągu elektrycznego, zwanego popularnie „jednostką” i jego zaskakującej sile oddziaływania. To projekt o radykalnej pasji, który odkrywa nieopisany do tej pory świat skrajnych obsesji i sentymentów – piszą autorzy, którzy spędzili kilka lat, podróżując po Polsce, rozmawiając z zapaleńcami, fotografami, konstruktorami, modelarzami, twórcami graffiti i wieloletnimi użytkownikami pociągu i odnajdując nieudostępniane do tej pory archiwa.

Oprócz bogatego materiału fotograficznego w albumie zamieszczonych zostanie około 20 wywiadów, specjalnie opracowane graficznie dane statystyczne i - co zapewne ucieszy oko niejednego miłośnika – ponad 70 malatur, również innowacyjnie zestawionych. 

Tytułowa „Jednostka” czyli model EN57, produkowany od 1962 roku we Wrocławskim PAFAWAGU, spotykany do dziś na torach wywalczył specjalne miejsce w rodzimym pejzażu kolejowym. Stał się z jednej strony pociągiem nielubianym, uznawanym za niewygodny i kojarzonym z poprzednią epoką. Z drugiej strony, wśród niezwykle różnorodnej społeczności miłośników, urósł do pozycji kultowego. Redaktorzy zapewniają, że materiał jest mocny, czasem kontrowersyjny, a ich ambicją jest aby ta prezentacja poszerzyła wręcz granice terminu „pasja”.

Jak to się zaczęło? – Jako Wrocławianie zainteresowani historią naszego miasta jak i szeroko pojętą kulturą wizualną zwróciliśmy uwagę na fenomen związany z pociągiem EN57. Zjawisko olbrzymiej pasji wokół modelu EN57 jest wielowymiarowe i wielopokoleniowe. Ukazało się nam w tak wyjątkowek skali, że zaczęliśmy zbierać materiały dotyczące historii tego pociągu, ale zgromadziliśmy też olbrzymią ilość dokumentacji działalności twórczej inspirowanej tym modelem – opisują. – W tym momencie jesteśmy pewni – to zjawisko zupełnie niezwykłe i zupełnie nieopisane – dodają.

Ich zdaniem innowacyjność przedsięwzięcia to szerokie i różnorodne sposoby przedstawienia fenomenu jako zjawiska kulturotwórczego, które tworzą bardzo różne grupy – czasem antagonistyczne. – Chcemy je odkryć przed naszymi odbiorcami, zarazem promując pozytywne aspekty kultury wizualnej tworzonej w obrębie świata kolei jak i kreślić nowy sposób postrzegania kolei jako zrównoważonego środka transportu. Wierzymy, że taki transport jest przyszłością, potrzebuje zatem też nowych form narracji i promocji. Chcemy opowiedzieć o radykalnej pasji wokół "Jednostki" tak aby motywować do przemieszczania się koleją i czerpania z niej witalnych inspiracji – podsumowują.

Aby dowiedzieć się więcej i wesprzeć projekt poprzez zamówienie egzemplarza w przedsprzedaży należy odwiedzić platformę zbiórek internetowych Kickstarter.com Zbiórka trwa do 15 listopada.

Album o objętości ponad 500 stron i kilkaset barwnych ilustracji ukaże się w wersji polskiej i angielskojęzycznej. Pod redakcją: Dawid Błaszczyk, Tomasz Czechowicz, Maciej Janus, Marian Misiak. Torypress to nowe wydawnictwo z Wrocławia, eksplorujące kulturę wizualna. Współwydawcą jest rodzima platforma dystrybuująca kroje pism Threedotstype.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Jakub Rösler 11 września 2022

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Tabor i technika

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Michał Szymajda 02 lutego 2022

Żółto-niebieski EN57 z 1963 roku jeździ po mazowieckich torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Jakub Rösler 11 września 2022

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Tabor i technika

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Michał Szymajda 02 lutego 2022

Żółto-niebieski EN57 z 1963 roku jeździ po mazowieckich torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5