NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Nowy pociąg z Krakowa do Budapesztu jednak mógłby pojechać już za rok?

| Kasper Fiszer 11.12.2022 1,9k

Nowy pociąg z Krakowa do Budapesztu jednak mógłby pojechać już za rok?
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Czy ostatecznie dojdzie jednak do porozumienia rządów Polski, Słowacji i Węgier w sprawie nowego połączenia kolejowego Kraków – Budapeszt? Ministerstwo Infrastruktury nie wyklucza, że pociąg mógłby rozpocząć kursowanie za około rok. Ma być to jednak zależne m.in. od dostępności taboru i środków finansowych.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o słowackiej propozycji uruchomienia nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Budapesztu przez Koszyce. Strona polska miała ją jednak odrzucić. PKP Intercity argumentowało, że czas przejazdu z wykorzystaniem obecnie istniejącej infrastruktury byłby nieatrakcyjny. Przewoźnik stwierdził, że mogłoby to zmienić otwarcie projektowanej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Ta zostanie jednak otwarta nie wcześniej niż za ok. pięć lat.

MI nie wyklucza startu połączenia pod koniec przyszłego roku

Czy na przywrócenie kursów dalekobieżnych realizowanych przez polsko-słowackie przejście graniczne w Leluchowie nieopodal Muszyny rzeczywiście będziemy czekać tak długo? – Przedstawiona w połowie listopada tego roku propozycja strony słowackiej jest obecnie rozpatrywana – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, które potencjalnie miałoby finansować kurs. Dodaje, że Słowacy chcieliby, by pociąg został wprowadzony do rocznego rozkładu 2023/2024, który wejdzie w życie za około rok – w połowie grudnia 2023.

Stanowisko resortu wydaje się znacznie bardziej przychylne uruchomieniu nowego kursu niż przewoźnika. MI nie wykluczyło bowiem przystania na proponowany Polsce wariant. – Ewentualna decyzja o uruchomieni połączenia Kraków – Koszyce – Budapeszt będzie uzależniona m.in. od dostępności taboru kolejowego, obsługi trakcyjnej i finansowania – usłyszeliśmy przy tym od naszego rozmówcy.

Na Słowację i Węgry bez wjazdu do Czech

Jeśli kraje ostatecznie dojdą do porozumienia i zadecydują o wspólnym finansowaniu kursu, oferta połączeń na styku Polski i Słowacji ulegnie znaczącej poprawie. Bez przesiadki dotrzeć będzie można z Krakowa do szeregu miast wschodniej częsci Słowacji, w tym przede wszystkim do Koszyc – jednego z największych ośrodków naszego południowego sąsiada. Dziś można tam dotrzeć przede wszystkim samolotem lub pociągami regionalnymi z przesiadkami.

Wzbogacona zostałaby również oferta połączeń na Węgry. Dziś z Krakowa do Budapesztu można co prawda dojechać nocnym pociągiem „Chopin” z Warszawy z wagonami do Budapesztu, Wiednia i Pragi, ale połączenie realizowane jest okrężną trasą przez teren Republiki Czeskiej. Do węgierskiej stolicy swoje kursy regularnie realizuje także FlixBus.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5