Partnerzy serwisu:
Pasażer

Nowy pociąg TLK Górski. PKP Intercity uhonorowało legendarnego trenera

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

W niedzielę 13 grudnia na tory po raz pierwszy wyjechał pociąg TLK Górski, nazwany na cześć legendarnego polskiego trenera Kazimierza Górskiego. W ten sposób PKP Intercity pragnie przypomnieć sylwetkę wybitnego szkoleniowca, którego setna rocznica urodzin przypada w 2021 roku.

Podczas uroczystości na stacji Warszawa Centralna, towarzyszącej inauguracyjnemu przejazdowi pociągu, członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk wręczył pamiątkową tablicę relacyjną Dariuszowi Górskiemu, synowi Kazimierza Górskiego.

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity na sezon 2020/2021 pociąg TLK Górski będzie kursować codziennie między Rzeszowem a Szczecinem, przejeżdżając m.in. przez Lublin, Warszawę i Poznań. Co ciekawe: będzie to jeden z kilku pociągów, który po elektryfikacji odcinka Lublin - Stalowa Wola, przejechał całą swoją trasę z wykorzystaniem lokomotywy elektrycznej.

– Wybór połączenia na tej trasie nie jest przypadkowy. Chcieliśmy, aby był to pociąg, który przejeżdża przez wiele regionów Polski, symbolicznie oddając to, jak piłkarska reprezentacja Polski pod wodzą Pana Kazimierza Górskiego łączyła cały kraj w sportowych emocjach i świętowaniu ogromnych sukcesów. Cieszymy się, że możemy dołożyć swoją cegiełkę do uczczenia pamięci wybitnego trenera – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

– Jest mi niezmiernie miło, że pamięć o moim ojcu jest wciąż żywa. A przecież od sukcesów prowadzonej przez niego reprezentacji minęło już tyle lat. To cenna inicjatywa PKP Intercity, które postanowiło nazwać pociąg na cześć mojego ojca tuż przed setną rocznicą jego urodzin – mówi Dariusz Górski.

Z koleją Kazimierz Górski związany był od urodzenia. W lwowskich warsztatach kolejowych pracował jego ojciec, Maksymilian. Przekaz rodzinny mówił, że prowadził słynny pociąg pancerny, biorący udział w obronie Lwowa, później nazwany, od im. podpułkownika Lisa-Kuli , właśnie „Lis Kula”. Podczas niemieckiej okupacji Lwowa w latach 1941-1944 zatrudnienie w tych samych warsztatach znalazł sam Kazimierz Górski. Po ponownym zajęciu miasta przez Rosjan mógł wrócić do gry w piłkę, dostając angaż w klubie Dynamo Lwów, zrezygnował więc z pracy w warsztatach.

Pod koniec 1944 roku jako ochotnik zgłosił się do Wojska Polskiego, trafiając niedługo potem do Warszawy, z którą związał się na większość późniejszego życia. Niemal cała rodzina Kazimierza Górskiego przeniosła się do Szczecina, w którym był potem częstym gościem.

Warszawa to rozkwit kariery Górskiego. Do jej zakończenia jako zawodnik w 1953 roku był piłkarzem warszawskiej Legii. W kolejnych latach był jej trenerem, trenował również m.in. juniorską i młodzieżową reprezentację Polski, Lubliniankę Lublin i Gwardię Warszawa. W latach 1970 – 1976 był selekcjonerem reprezentacji Polski, z którą odniósł historyczne triumfy: złoty medal igrzysk olimpijskich w Monachium w 1972 roku, trzecie miejsce na mistrzostwach świata w RFN w 1974 roku oraz srebrny medal igrzysk olimpijskich w Montrealu w 1976 roku.
Mimo licznych sukcesów i dużej rozpoznawalności wśród sympatyków piłki nożnej, przez długie lata, do około połowy lat siedemdziesiątych, Kazimierz Górski podróżował po Polsce głównie koleją.

Po zakończeniu przygody z kadrą narodową, przez 10 lat niemal nieprzerwanie trenował greckie kluby, zdobywając mistrzostwa kraju z Panathinaikosem Ateny i Olympiakosem Pireus. Po powrocie do Polski pracował w Polskim Związku Piłki Nożnej, będą m.in. jego prezesem w latach 1991-1995. Tygodnik „Piłka Nożna” uznał Kazimierza Górskiego najlepszym trenerem XX wieku, a prowadzoną przez niego reprezentację z lat 1973-1974 za najlepszą polską drużynę XX wieku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Czwarty przetarg na naprawy okresowe EP08 zakończył się fiaskiem

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Czwarty przetarg na naprawy okresowe EP08 zakończył się fiaskiem

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5