NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Nowy Jedwabny Szlak szansą dla PKP Cargo i całej gospodarki

| inf. prasowa PKP Cargo 30.05.2017 43

Nowy Jedwabny Szlak szansą dla PKP Cargo i całej gospodarki
Fot. PKP Cargo
Nowy Jedwabny Szlak to projekt, który z każdym dniem się rozwija. Po wizycie premier Beaty Szydło w Chinach pewne jest, że Polska będzie chciała wykorzystać szansę, jaką polskim firmom może przynieść uczestnictwo w tym projekcie. Chiński rząd już chwali zaangażowanie Polski, a polskie firmy już zacierają ręce – informuje PKP Cargo.
Pod względem obrotów handlu zagranicznego Chiny są największym partnerem gospodarczym Polski w Azji. Niestety, obecnie więcej wozimy z Chin niż w przeciwnym kierunku. Nowy Jedwabny Szlak ten bilans mógłby poprawić, a położenie Polski na styku systemów o szerokości torów 1520 i 1435 mm jest sytuacją z punktu widzenia naszych firm wręcz wymarzoną. To ogromna szansa, którą PKP Cargo już wykorzystuje.

– Rozwój połączeń kolejowych między Chinami, a Europą jest bardzo dynamiczny. Z miesiąca na miesiąc środkową Azję przemierza coraz więcej chińskich pociągów, kierujących się w stronę naszego kontynentu. Jako PKP Cargo jeszcze kilka miesięcy temu obsługiwaliśmy zaledwie kilka takich składów w tygodniu. Teraz, jest to już prawie 20 par pociągów, a niebawem nasze zaangażowanie będzie jeszcze większe – podkreśla Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.

Rosnący udział kolei

Kolej już dziś łączy 27 chińskich miast z 11 europejskimi krajami, a sami Chińczycy oczekują, że ich wymiana handlowa z krajami leżącymi na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku przekroczy 2,5 biliona dolarów rocznie, w trakcie nadchodzącej dekady. PKP Cargo w związku z tym spodziewa się znacznego zwiększenia przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Istotna jest też zmiana struktury tego transportu. Dziś większość pociągów to pociągi z Chin do Polski i dalej do Europy, w drugą stronę sytuacja nie wygląda już tak dobrze. – Chcemy to zmienić – mówi Libiszewski. – Tego oczekują też chińscy partnerzy, bowiem obecnie do każdego transportowanego kontenera dopłacają od 30 do 40 proc. rzeczywistych kosztów. Jeżeli ruch towarów będzie równy w obie strony, transport ten stanie się w pełni opłacalny dla jego organizatorów, co będzie także z korzyścią dla gospodarek europejskich – zaznacza prezes.

Własne struktury w Chinach

Spółka doskonale rozumie szanse, jakie otwiera przed nią współpraca z Chinami. Dlatego kilka tygodni temu PKP Cargo podpisało porozumienie o współpracy z chińską globalną spółką logistyczną, co pozwoli polskiemu operatorowi utworzyć własne struktury w Państwie Środka.

– Nowy Jedwabny Szlak to bez wątpienia ogromna szansa dla PKP Cargo i innych tego typu firm. I jestem przekonana, że PKP Cargo tę szansę wykorzystuje – mówi prof. Aleksandra Laskowska, logistyk z Uczelni Łazarskiego i dodaje: – Pamiętajmy jednak o tym, że to projekt dający szansę dla rozwoju całej polskiej gospodarki, modernizacji infrastruktury logistycznej i transportowej.

Jej zdaniem zaangażowanie Polski w projekt Nowego Jedwabnego Szlaku musi także oznaczać zielone światło dla powstania w naszym kraju dużego centrum logistycznego, na czym bezpośrednio skorzystałoby PKP Cargo. – W polskim interesie jest budowa na terenie kraju centralnego intermodalnego hubu, obsługującego potoki ładunkowe. Istnienie takiego centrum stanowi miejsce pracy dla wielu osób i daje zatrudnienie wielu firmom w tym: transportowym, logistycznym, informatycznym czy producentom sprzętu i wyposażenia, potrzebnym do funkcjonowania centrum. Ponadto jest to jedyna taka szansa na inwestycje w modernizację transportowej infrastruktury kolejowej oraz taboru kolejowego. Budowa takiego centrum logistycznego jest okazją, którą należy błyskawicznie wykorzystać. Istnieje realne zagrożenie powstania takiego hubu poza granicami Polski i przejęcia związanych z tym korzyści – podkreśla profesor Laskowska.

Wyższość kolei nad promem

Premier Beata Szydło po powrocie z Chin mówiła, że utworzenie Centralnego Portu komunikacyjnego jest w tej chwili jednym z priorytetów jej gabinetu. Szczegóły tego pomysłu i jego harmonogram już niedługo ma przedstawić minister Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Lotniczego.

Póki taki centralny hub nie powstanie, towary z Chin będą docierać przede wszystkim do należącego do PKP Cargo terminalu w Małaszewiczach przy granicy z Białorusią, a stamtąd praktycznie do wszystkich krajów Europy. Chiny postawiły na kolej i raczej nic tego nie zmieni. Transport kolejowy jest szybszy i bezpieczniejszy. Pociąg może dotrzeć z Chin do Europy w 11-14 dni podczas, gdy transport wodny zajmuje 40-50 dni. Transport kolejowy jest też o wiele tańszy od transportu lotniczego. Dlatego pociągów z Chin będzie przybywać, a Polska i polskie firmy tą szansę powinny wykorzystać.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5