Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Nowe ukraińskie wagony sypialne w pociągu Warszawa - Kijów [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
05-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Od początku pełnoskalowej wojny na Ukrainie zarówno polscy jak i ukraińscy kolejarze robią co mogą, by wzmacniać pociągi kursujące między naszymi krajami. Pociąg z Kijowa do Warszawy ma obecnie 15 wagonów, a w jego składzie można spotkać prawdziwą perełkę.

– Przypominamy, że ze względu na rozbieżność w szerokości toru i konieczność przestawienia wagonów na granicy, po tej trasie, bez konieczności przesiadki, kursują tylko węższe, międzynarodowe wagony standardowe RIC z przedziałami trzyosobowymi – napisały Koleje Ukraińskie. Istnieje też możliwość dotarcia szerokimi ukraińskimi „stodołami” w ramach tego samego pociągu do Chełma. Wtedy trzeba przesiąść się do polskich wagonów, dołączanych do ukraińskich wagonów RIC. Razem docierają one do Warszawy.

2 marca pociąg, który dojechał do Warszawy, miał aż 15 wagonów, z których osiem było polskich (kursują z Chełma do Warszawy), a 7 – ukraińskich. Wśród nich prawdziwa perełka.

Od 1 marca Koleje Ukraińskie włączają do pociągu swój najnowocześniejszy wagon, zbudowany na początku 2020 roku w Kriukiwskich Zakładach Budowy Wagonów. Mieliśmy okazję obejrzeć wo na stacji końcowej pociągu – Warszawie Wschodniej, w składzie pociągu nr 67/68 Kijów – Warszawa Wschodnia. To bardzo ciekawa i unikalna konstrukcja.

Tylko dwie sztuki 

Przede wszystkim dlatego, że wyprodukowano tylko dwa takie pojazdy, które zaprezentowano bardzo ograniczonemu gronu dziennikarzy i politykom na wiosnę 2020 roku. Jak czytamy w opisie konstrukcji, „wagon produkowany jest w dwóch wersjach, w zależności od typu wózka, do prędkości 160 i 200 km/h. Żywotność wagonu wynosi 40 lat."

Wagon o oznaczeniu 61-734 przeznaczony jest do międzynarodowego ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych o rozstawie torów 1520 i 1435 mm. Wagon może być wyposażony w automatyczny system informacji i diagnostyki pociągu (PAIDS). Ma długość 26696 mm, szerokość 2824 mm, masa własna nie przekracza 58,5 tony. W środku jest 11 przedziałów dla pasażerów, po 3 miejsca leżące każdy (można je ograniczyć do dwóch, ale w sytuacji olbrzymiego zainteresowania przewozami z Kijowa do Warszawy nie ma to sensu). W każdym przedziale znajduje się umywalka i szafki. Wagon posiada dwie łazienki, z których jedna wyposażona jest w kabinę prysznicową. Jest całkowicie klimatyzowany i wyposażony w systemy audiowizualne. Bardzo nowocześnie i ergonomicznie wyposażona jest kabina kierownika wagonu.

Wagon może pojechać 200 km/h

Co ciekawe – wagony posiadają wózki na 200 km/h (istnieje wersja z wózkami na 160 km/h). Wyposażenie wagonu jest wyjątkowo schludne i o całe lata świetlne odbiega od tego, co serwował pasażerom Związek Radziecki. Wagony wyglądają od wewnątrz naprawdę bardzo nowocześnie i Ukraińcy nie powinni mieć żadnych kompleksów wobec kolegów z Europy Zachodniej. Zwłaszcza, że nowe pojazdy sypialne w ogóle mało kto produkuje.

Na razie ambitny plany budowy takich kolejnych wagonów, które mogłyby być włączane nie tylko do warszawskiego pociągu, ale też np. do składów do Wiednia czy Budapesztu, z oczywistych powodów, zostały ograniczone. Ale liczymy, ze wkrótce ukraiński producent znajdzie w Europie niszę. Wielu przewoźników obecnie poszukuje takich pojazdów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij