Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowe perony w Szczecinku już wkrótce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
03-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowe perony w Szczecinku już wkrótce
fot. Bartosz Pietrzykowski (PKP Polskie Linie Kolejowe) / mat. pras.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację peronu 1 z opcją na modernizację peronów 2 i 3 na stacji kolejowej w Szczecinku. Zadanie w modelu “projektuj i buduj” zrealizuje Rajbud. To kolejne przedsięwzięcie w tym mieście realizowane w ramach rządowego programu przystankowego po wykonaniu przystanku osobowego Szczecinek Bugno.

Liczący 38 tys. mieszkańców Szczecinek jest jednym z najważniejszych węzłów kolejowych w województwie zachodniopomorskim. Zbiegają się tu linie kolejowe z aż pięciu kierunków. To LK nr 210 Chojnice – Runowo Pomorskie, LK nr 404 Szczecinek – Kołobrzeg oraz LK nr 405 Piła Główna – Ustka. Obecnie duże zmiany przechodzi ciąg łączący Piłę z Kołobrzegiem. Niedawno zakończono realizację prac utrzymaniowych na odcinku Szczecinek – Białogard, zaś na przyszły rok wstępnie zaplanowano naprawę główną fragmentu Białogard – Kołobrzeg. Już wkrótce poprawi się także standard obsługi pasażerów na stacji kolejowej w Szczecinku.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały bowiem umowę z Rajbudem na wykonanie modernizacji peronu 1 z opcją na modernizację peronów 2 i 3 oraz dynamicznego systemu informacji pasażerskiej oraz zabudowę systemu monitoringu wizyjnego. Zadanie zostanie zrealizowane w modelu “projektuj i buduj”, zaś w ramach zamówienia podstawowego dokumentacja projektowa wykonana zostanie dla wszystkich trzech peronów. O otwarciu ofert w przetargu informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w marcu. Przypomnijmy, że realizacją zadania zainteresowanych było aż 7 wykonawców, a wartość ich ofert w większości przypadków nie przekraczała kosztorysu zamawiającego.

O wyborze wykonawcy przesądziła cena

Ostatecznie prace wykona Rajbud, który złożył najtańszą ofertę, choć należy tu dodać, że na nieznacznie wyższą kwotę realizację zadania wyceniło NDI Energy. Wartość netto umowy w zakresie wszystkich prac, z prawami opcji włącznie, wynosi 19 mln zł, natomiast w ujęciu brutto ponad 23 mln zł. Budżet PKP PLK przeznaczony na realizację przedsięwzięcia w pełnym zakresie został natomiast określony na kwotę 35 mln zł. – Modernizacja peronów na stacji Szczecinek znacząco poprawią jakość podróży koleją. Te inwestycje przynoszą realne korzyści dla mieszkańców, zapewniając lepszy dostęp do kolei – powiedział Jacek Krzemiński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie.

Dziś na stacji kolejowej w Szczecinku znajdują się trzy perony – jeden jednokrawędziowy oraz dwa dwukrawędziowe, a zatem w sumie pięć krawędzi peronowych. Są to wyłącznie perony niskie. Utrudnia to wsiadanie do pociągów wielu grupom pasażerów – osobom starszym, osobom o ograniczonej mobilności, poruszającym się na wózkach inwalidzkich, czy też rowerzystom i podróżnym z dużym bagażem. W ramach modernizacji wszystkie perony zostaną podwyższone do 76 centymetrów. Peron 1 zostanie nieco skrócony – dziś jego długość wynosi blisko 430 metrów, natomiast po modernizacji wyniesie 400 metrów. Długość peronów 2 i 3 wyniesie natomiast 320 metrów.

Nowa jakość podróżowania w Szczecinku

Jak informują PKP PLK w komunikacie prasowym, perony w Szczecinku po modernizacji zyskają antypoślizgową nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Pojawią się także nowe wiaty i ławki, energooszczędne oświetlenie LED, tablice z czytelnym oznakowaniem, gabloty i wyświetlacze z rozkładami jazdy oraz nagłośnienie. Budowa windy na peronie 1 poprawi dostępność dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Przypomnijmy, że do peronów 2 i 3 można już dostać się windami, natomiast lepszy dostęp do peronu 1 zapewniła platforma przyschodowa.

Szacowany okres obowiązywania zamówienia został określony na 31 marca 2025 roku – 31 grudnia 2026 roku, przy czym modernizacja peronu 1 powinna zostać zakończona już w czwartym kwartale bieżącego roku. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, podobnie jak nowy przystanek osobowy Szczecinek Bugno, który został udostępniony pasażerom w ubiegłym roku w czerwcu. Efektem jego powstania jest poprawa dostępu do kolei w północnej części miasta, gdzie znajdują się zarówno osiedla mieszkaniowe, jak i zakłady przemysłowe.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Infrastruktura

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Roman Czubiński 14 kwietnia 2023

Fundacja ProKolej apeluje o ujednolicenie peronów w Polsce

Komentarze

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Infrastruktura

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Gazeta Wyborcza 07 lutego 2013

Perony na stacji w Katowicach gotowe

Fotorelacje

Perony na stacji w Katowicach gotowe

PKP PLK 03 września 2013

Zobacz również:

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Infrastruktura

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Roman Czubiński 14 kwietnia 2023

Fundacja ProKolej apeluje o ujednolicenie peronów w Polsce

Komentarze

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Infrastruktura

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Gazeta Wyborcza 07 lutego 2013

Perony na stacji w Katowicach gotowe

Fotorelacje

Perony na stacji w Katowicach gotowe

PKP PLK 03 września 2013

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5