PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację peronu 1 z opcją na modernizację peronów 2 i 3 na stacji kolejowej w Szczecinku. Zadanie w modelu “projektuj i buduj” zrealizuje Rajbud. To kolejne przedsięwzięcie w tym mieście realizowane w ramach rządowego programu przystankowego po wykonaniu przystanku osobowego Szczecinek Bugno.
Liczący 38 tys. mieszkańców Szczecinek jest jednym z najważniejszych węzłów kolejowych w województwie zachodniopomorskim. Zbiegają się tu linie kolejowe z aż pięciu kierunków. To LK nr 210 Chojnice – Runowo Pomorskie, LK nr 404 Szczecinek – Kołobrzeg oraz LK nr 405 Piła Główna – Ustka. Obecnie duże zmiany przechodzi ciąg łączący Piłę z Kołobrzegiem. Niedawno zakończono realizację prac utrzymaniowych na odcinku Szczecinek – Białogard, zaś na przyszły rok wstępnie zaplanowano naprawę główną fragmentu Białogard – Kołobrzeg. Już wkrótce poprawi się także standard obsługi pasażerów na stacji kolejowej w Szczecinku.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały bowiem umowę z Rajbudem na wykonanie modernizacji peronu 1 z opcją na modernizację peronów 2 i 3 oraz dynamicznego systemu informacji pasażerskiej oraz zabudowę systemu monitoringu wizyjnego. Zadanie zostanie zrealizowane w modelu “projektuj i buduj”, zaś w ramach zamówienia podstawowego dokumentacja projektowa wykonana zostanie dla wszystkich trzech peronów.
O otwarciu ofert w przetargu informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w marcu. Przypomnijmy, że realizacją zadania zainteresowanych było aż 7 wykonawców, a wartość ich ofert w większości przypadków nie przekraczała kosztorysu zamawiającego.
O wyborze wykonawcy przesądziła cenaOstatecznie prace wykona Rajbud, który złożył najtańszą ofertę, choć należy tu dodać, że na nieznacznie wyższą kwotę realizację zadania wyceniło NDI Energy. Wartość netto umowy w zakresie wszystkich prac, z prawami opcji włącznie, wynosi 19 mln zł, natomiast w ujęciu brutto ponad 23 mln zł. Budżet PKP PLK przeznaczony na realizację przedsięwzięcia w pełnym zakresie został natomiast określony na kwotę 35 mln zł. – Modernizacja peronów na stacji Szczecinek znacząco poprawią jakość podróży koleją. Te inwestycje przynoszą realne korzyści dla mieszkańców, zapewniając lepszy dostęp do kolei – powiedział Jacek Krzemiński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie.
Dziś na stacji kolejowej w Szczecinku znajdują się trzy perony – jeden jednokrawędziowy oraz dwa dwukrawędziowe, a zatem w sumie pięć krawędzi peronowych. Są to wyłącznie perony niskie. Utrudnia to wsiadanie do pociągów wielu grupom pasażerów – osobom starszym, osobom o ograniczonej mobilności, poruszającym się na wózkach inwalidzkich, czy też rowerzystom i podróżnym z dużym bagażem. W ramach modernizacji wszystkie perony zostaną podwyższone do 76 centymetrów. Peron 1 zostanie nieco skrócony – dziś jego długość wynosi blisko 430 metrów, natomiast po modernizacji wyniesie 400 metrów. Długość peronów 2 i 3 wyniesie natomiast 320 metrów.
Nowa jakość podróżowania w SzczecinkuJak informują PKP PLK w komunikacie prasowym, perony w Szczecinku po modernizacji zyskają antypoślizgową nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Pojawią się także nowe wiaty i ławki, energooszczędne oświetlenie LED, tablice z czytelnym oznakowaniem, gabloty i wyświetlacze z rozkładami jazdy oraz nagłośnienie. Budowa windy na peronie 1 poprawi dostępność dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej. Przypomnijmy, że do peronów 2 i 3 można już dostać się windami, natomiast lepszy dostęp do peronu 1 zapewniła platforma przyschodowa.
Szacowany okres obowiązywania zamówienia został określony na 31 marca 2025 roku – 31 grudnia 2026 roku, przy czym modernizacja peronu 1 powinna zostać zakończona już w czwartym kwartale bieżącego roku. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, podobnie jak
nowy przystanek osobowy Szczecinek Bugno, który został udostępniony pasażerom w ubiegłym roku w czerwcu. Efektem jego powstania jest poprawa dostępu do kolei w północnej części miasta, gdzie znajdują się zarówno osiedla mieszkaniowe, jak i zakłady przemysłowe.