Partnerzy serwisu:
Komentarze

Fundacja ProKolej apeluje o ujednolicenie peronów w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Matka podsadzająca malucha do pociągu i próbująca wciągnąć za sobą wózek, staruszek mierzący wzrokiem pełnym obaw przepaść dzielącą go od peronu na który ma wysiąść, ciężka walizka, której filigranowa nastolatka nie jest w stanie załadować do wagonu – to codzienne obrazki z polskich stacji kolejowych. Dawno powinny należeć do przeszłości. Ale trwają, dzięki masowym odstępstwom od przepisów regulujących parametry peronów – alarmuje fundacja ProKolej i postuluje zmiany w tym zakresie.

Od strony prawnej wszystko jest jasne. Zgodnie z obowiązującymi normami wysokość peronu to 55 albo 76 cm, a luka pomiędzy peronem a wagonem pasażerskim nie przekracza 17 cm. Niestety, według danych zebranych przez Fundację ProKolej ponad połowa stacji i przystanków nie spełnia tych norm. Mimo potężnych inwestycji w infrastrukturę, w 60 przypadkach pociągi zatrzymują się na stacjach bez żadnych peronów, w ponad 400 przypadkach obiekty obsługi podróżnych nie osiągają minimalnej wymaganej wysokości 300 mm, ale za to 128 lokalizacjach są zbyt wysokie. Łącznie, aż 2950 z prawie 5,9 tys. peronów, nie spełnia wymaganego prawem standardu wysokości.

To nie wszystko. Znaczna część jest celowo odsunięta od stopni wagonów. „Mimo zmiany przepisów i integracji Polski z Unią Europejską na wielu liniach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stosowana jest stanowiąca relikt z czasów Układu Warszawskiego skrajnia 1-WM zapożyczona z kolei rosyjskich. Ze względu na większe gabaryty szerokotorowego taboru określa ona odległość krawędzi peronu od osi toru na 1725 mm. Przy pojazdach europejskich, stosowanych w Polsce, zmusza to do powiększenia problematycznej odległości o dodatkowe 5–7 cm” – zwraca uwagę Fundacja ProKolej w piśmie do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. To właśnie do tego organu fundacja apeluje, prosząc o interwencję na rzecz egzekwowania standardów bezpieczeństwa i jakości podróży.

– Przyczyną nieprawidłowości jest ignorowanie obowiązującego prawa. Inwestujemy miliony złotych w perony, które są często niedostosowane do zatrzymującego się przy nich taboru – zauważa Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji ProKolej. – Prowadzi to do absurdów, takich jak połacie betonu, przy których pozują jednoczłonowe szynobusy, czy dziury, które trzeba przeskakiwać, wysiadając z pociągów. Bo na stacjach w małych miejscowościach powstają budowle dostosowane do ruchu dalekobieżnego, a w miejscach do których nigdy nie dotrze skład towarowy odsuwa się perony od torów, zostawiając miejsce dla wyimaginowanych przesyłek ponadgabarytowych. Tak jak na podziemnej stacji pasażerskiej Warszawa Lotnisko Chopina.

Kwestie podnoszone przez Fundację ProKolej są istotne z punktu widzenia jakości i konkurencyjności kolejowych przewozów pasażerskich oraz bezpieczeństwa podróżnych. W 2014 roku spółka SKM w Trójmieście przeprowadziła badanie w którym 88% ankietowanych wskazało, że odstęp między pociągiem a peronem jest przyczyną problemów podczas podróży, a w 58% prowadzi do rezygnacji z korzystania z pociągów.

– Infrastruktura kolejowa to nie tylko obiekty inżynieryjne, torowiska, rozjazdy i systemy sterowania ruchem. Najwyższy czas, żeby kolejarze spojrzeli na nią również z ludzkiej perspektywy, oczami pasażera, który chciałby bezpiecznie wsiąść do pociągu. Dlatego Fundacja „Pro Kolej” zwróciła się do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o szczegółową kontrolę inwestycji peronowych – podsumowuje Jakub Majewski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Michał Szymajda 25 lipca 2023

Wielkopolska: PLK z umową na nowe perony dla kilku pasażerów

Infrastruktura

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Infrastruktura

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Roman Czubiński 14 kwietnia 2023

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Infrastruktura

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Gazeta Wyborcza 07 lutego 2013

Perony na stacji w Katowicach gotowe

Fotorelacje

Perony na stacji w Katowicach gotowe

PKP PLK 03 września 2013

Zobacz również:

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Infrastruktura

W Ropczycach niemal nowe perony wymagają przebudowy

Michał Szymajda 25 lipca 2023

Wielkopolska: PLK z umową na nowe perony dla kilku pasażerów

Infrastruktura

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Infrastruktura

UTK będzie sprawdzał wysokość peronów

Roman Czubiński 14 kwietnia 2023

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Infrastruktura

Poznań: Brakuje pieniędzy na remont peronów

Gazeta Wyborcza 07 lutego 2013

Perony na stacji w Katowicach gotowe

Fotorelacje

Perony na stacji w Katowicach gotowe

PKP PLK 03 września 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5