Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Nowe Elfy 2 w Kujawsko-Pomorskiem. Region chce kupować pojazdy wodorowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
25-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Zakupione przez samorząd województwa w bydgoskiej Pesie nowe elektryczne zespoły trakcyjne, z klimatyzacją i 150 miejscami siedzącymi, zostały dzisiaj (25 listopada) oficjalnie przekazane. Podczas uroczystości na Dworcu Toruń Główny marszałek Piotr Całbecki zapowiedział wymianę pociągów spalinowych na zasilane energią wodorową.

Konsekwentnie unowocześniamy tabor kolejowy, obecny zakup to etap na drodze do tego, żeby wszystkie pociągi na torach w naszym regionie utrzymane były w takim standardzie, jak te, które właśnie zakupiliśmy, zarówno na trasach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. A jeśli o tych ostatnich mowa: w najbliższym czasie rozpoczniemy przygotowania do wymiany wszystkich pociągów spalinowych na składy zasilane energią wodorową. Będzie to prawdziwa rewolucja. Cieszę się, że współpracujemy w tym zakresie z Pesą, która jest polskim liderem w dziedzinie tej technologii. Wiele wskazuje na to, że będziemy pierwszym województwem, które wprowadzi skład zasilany wodorem do obsługi regularnych połączeń – mówił dziś na dworcu Toruniu marszałek Piotr Całbecki.

– Pesa, poprzez dostawy taboru, od lat uczestniczy w rozwoju kolei na Kujawach i Pomorzu. Dzięki długofalowej strategii samorządu województwa realizowane są inwestycje w infrastrukturę i nowy tabor, a mieszkańcy naszego regionu podróżują nowoczesnymi pociągami. Spółka dynamicznie się rozwija, stawia na innowacyjne, przyjazne środowisku pojazdy, zmienia się, by spełniać oczekiwania naszych klientów i pasażerów. Zapewniam pana marszałka, że województwo kujawsko-pomorskie może na nas liczyć – powiedział podczas uroczystości przekazania nowych pojazdów Elf 2 prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

Pojazdy te należą do najnowszej generacji elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanej przez Pesę. Te czteroczłonowe, przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego, poruszające się z prędkością do 160 km/h, mogą jednocześnie przewieźć 439 pasażerów, w tym 151 na miejscach siedzących. Wysoki komfort i bezpieczeństwo pasażerów zapewnią m.in. klimatyzacja, Wi-Fi, gniazda do ładowania urządzeń mobilnych, miejsca do przewozu rowerów, 2 miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, toaleta dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także defibrylatory.

Elfy 2, które miała dostać SKM Warszawa

Obsługa pojazdów będzie miała do dyspozycji wydzieloną, dedykowaną przestrzeń z siedzącym miejscem pracy i dostępem do systemów monitoringu oraz nowoczesnych systemów sterowania oświetleniem i klimatyzacją.

– Elfy2 dla kujawsko-pomorskiego to komfortowe, bezpieczne i przyjazne środowisku elektryczne zespoły trakcyjne przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Ich wnętrze przystosowaliśmy do konkretnych oczekiwań klienta i jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i obsługa pojazdów będą z nich zadowoleni – dodał Czesław Zych, Szef Sprzedaży Rynku Kolejowego Pesa. Zakup został sfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego perspektywy 2014-2020. Umowa z Pesą, która wygrała przetarg zakupowy, została podpisana w październiku.

W przejeździe inauguracyjnym uczestniczyli też dyrektor bydgoskiego zakładu Polregio Anna Cukrowska oraz uczniowie Technikum Kolejowego w Bydgoszczy. Za zasługi dla kolei regionalnej marszałek Piotr Całbecki otrzymał statuetkę Ambasadora Polregio.

Pesa jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Zatrudnia blisko 4 tys. pracowników w swoich zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim, a współpracuje z ponad 1500 firmami zatrudniającymi łącznie kilkadziesiąt tysięcy osób. Pociągi i tramwaje PESA kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast oraz w kilkunastu krajach Europy. Z tramwajów PESA korzystają m.in. mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Bydgoszczy, Torunia, Kijowa Sofii czy rumuńskich Jassów. Wyprodukowane w bydgoskich zakładach pociągi wożą pasażerów Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceskich Drah czy PKP Intercity.

Kujawsko-pomorskie kupuje pociągi od "swojego" producenta

Produkcja pojazdów bezemisyjnych, w tym napędzanych wodorem lokomotyw i pociągów pasażerskich, jest kluczowym elementem strategii „Zielona Pesa”, która zakłada maksymalne zmniejszenie śladu węglowego zarówno w produkcji, jak i eksploatacji pojazdów szynowych.

Pesa to jedna z największych firm w województwie kujawsko-pomorskim. W bydgoskich zakładach spółki pracuje prawie 3 tysiące osób. Wśród dostawców i kooperantów Pesy jest prawie 500 firm z regionu, których obroty z Pesą rocznie przekraczają 300 mln zł.

Pesa współpracuje uczelniani wyższymi i szkołami średnimi z regionu. Realizuje wspólne projekty badawcze, organizuje staże dla studentów i uczniów. Spółka jest również sponsorem drużyny bydgoskich siatkarzy, zawodów szachowych, angażuje się także ż w regionalne inicjatywy popularyzujące wiedzę techniczną czy np. design. Ostatnio była partnerem Bydgoskich Dni Projektowych organizowanych przez Młyny Rothera.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Tabor i technika

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Pasażer

Pociągiem Polregio na Paradę Parowozów 2024

Polregio 23 kwietnia 2024

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Tabor i technika

Jak sfinansować zakupy taboru kolejowego?

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2024

PKP Intercity konkuruje z operatorami regionalnymi. Resort analizuje

Pasażer

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij