NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Nocne rozkomunikowanie pociągów PKP IC w Katowicach. Zabraknie czterech minut

| Kasper Fiszer 07.12.2021 8,8k

Nocne rozkomunikowanie pociągów PKP IC w Katowicach. Zabraknie czterech minut
Pociąg "Karkonosze" w Łodzifot. Kasper Fiszer
Od najbliższej niedzieli nocny pociąg TLK „Karkonosze” z Warszawy do Wrocławia, Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby będzie omijać Łódź. Pasażerowie z tego miasta nie mogą też liczyć na dogodną przesiadkę w Katowicach. Pociąg odjedzie bowiem stamtąd zaledwie cztery minuty przed przyjazdem kursu z Łodzi.
Nowy roczny rozkład jazdy, który wejdzie w życie w najbliższą niedzielę, przyniesie pewne zmiany w siatce pociągów nocnych. Z punktu widzenia pasażerów z Łodzi najważniejszą wydaje się zmiana trasy przejazdu „Karkonoszy” (dziś IC, a już za kilka dni TLK, prowadzony lokomotywą i wagonami, o co zabiegała większość pasażerów nocnego kursu). Z Warszawy do Wrocławia (i dalej do Szklarskiej Poręby) pociąg nie pojedzie już przez Łódź i Ostrów Wielkopolski, a przez Zawiercie, Katowice i Opole z wykorzystaniem Centralnej Magistrali Kolejowej i magistrali E20.

Nie będzie nawet przesiadkowej alternatywy

Łodzianie stracą jednak nie tylko możliwość bezpośredniego dojazdu na Dolny Śląsk w porze nocnej, ale też jakąkolwiek opcję dojazdu w rozsądnym czasie bez spędzania wielu godzin na dworcu w Katowicach. Nie zapewniono tam skomunikowania, i to mimo że późnowieczorne pociągi z Warszawy i Łodzi pojawią się na stacji niemal jednocześnie. „Karkonosze” odjadą w stronę Wrocławia o godz. 0:56. Cztery minuty później, o 1:00, na stację wjedzie IC „Hutnik” Gdynia – Łódź – Katowice – Bielsko-Biała. Na kolejny pociąg do Wrocławia trzeba będzie czekać ponad cztery godziny.

Jak to możliwe, że w obliczu bardzo niewielkiej skali ruchu w godzinach nocnych doszło do takiego braku synchronizacji? Odpowiedź jest prosta: możliwości przesiadki w zasadzie nie założono podczas konstrukcji rozkładu. – W rocznym rozkładzie jazdy pociąg „Hutnik” zaplanowano z przyjazdem do Katowic o 22:49, a pociąg „Karkonosze” – o 0:51 – mówi Agnieszka Serbeńska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Dwugodzinne oczekiwanie byłoby w większości przypadków nieracjonalne, bo szybszy dojazd np. z Łodzi do Wrocławia w porze wieczornej zapewniają inne pociągi.

PKP IC zapowiada zmiany w rozkładzie, ale sytuacja pozostanie trudna


Roczny rozkład ma jednak wyłącznie charakter wzorcowy, a realne godziny odjazdów i przyjazdów określają wyznaczane na jego podstawie tzw. rozkłady zamknięciowe (przygotowywane z uwzględnieniem zamknięć torów na czas prowadzonych remontów). W okresie od 12 do 31 grudnia „Hutnik” będzie kursować dużo później, niż wynikałoby to z początkowych założeń, z uwagi na toczącą się wciąż modernizację linii kolejowej nr 16 Kutno – Łódź. – „Hutnik” będzie czasowo kursował trasą okrężną przez Łowicz, co spowoduje wydłużenie czasu przejazdu – informuje nasza rozmówczyni.

Sytuacja ma się zmienić 1 stycznia, kiedy pociąg wróci na swoją podstawową trasę przez Łęczycę. Od tego dnia będzie przyjeżdżał do Katowic o 23:09. – To znacznie bliżej godziny zaplanowanej w rocznym rozkładzie jazdy – stwierdza Agnieszka Serbeńska. I ten grafik połączeń trudno jednak uznać za optymalny dla przesiadających się, bo wymaga on około dwóch godzin oczekiwania na kolejny kurs.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5