Nocny pociąg z Jeleniej Góry do Warszawy kursuje zmienioną trasą przez Tomaszów Mazowiecki i Opoczno. Znacznie wydłuża to czas przejazdu na odcinku z Łodzi do stolicy. Resort odpowiedzialny za organizację połączeń dalekobieżnych tłumaczy to komfortem pasażerów i zapewnieniem transportu dla kolejnych miejscowości.
Zgodnie z
zapowiedziami z sierpnia zmieniona została trasa nocnego pociągu IC „Karkonosze” ze Szklarskiej Poręby i Jeleniej Góry do Warszawy. Bez zmian dojeżdża on do Pabianic, a następnie kieruje się na stację Łódź Kaliska. Postój na łódzkich Chojnach został zlikwidowany, więc bez zatrzymania podróżni docierają do Łodzi Widzewa. Zamiast przez Koluszki, Skierniewice i Żyrardów, skład jedzie następnie przez Tomaszów Mazowiecki i Opoczno Płd., by po Centralnej Magistrali Kolejowej dotrzeć na stołeczny Dworzec Zachodni. Potem już standardowo przystaje przy peronach Warszawy Centralnej, by zakończyć bieg na stacji Warszawa Wschodnia.
Dłuższa podróż może być atrakcyjniejsza?
W rezultacie przejazd na odcinku Pabianice – Warszawa wydłużył się o 1 godz. 39 min. Trasa, jaką pokonują pasażerowie, jest też o ok. 80 km dłuższa. Przewoźnik, PKP Intercity, poinformował nas, że takie rozwiązanie zostało wprowadzone na wniosek Ministerstwa Infrastruktury. Teraz potwierdza to także resort odpowiedzialny za organizację i finansowanie kolejowych połączeń dalekobieżnych.
– Zmiana umożliwiła bezpośredni dojazd do stolicy m. in. z Opoczna – mówi Rafał Jaśkowski, dyrektor Biura Komunikacji MI. Stwierdza także, że zalety nowej organizacji powinni odczuć pasażerowie podróżujący pomiędzy Dolnym Śląskiem a Warszawą. W jego ocenie „Karkonosze” lepiej wypełniają teraz funkcję pociągu nocnego.
– Co do zasady łączny czas przejazdu takiego pociągu powinien być wydłużony, aby nie przyjeżdżał do stacji docelowej w bardzo wczesnych godzinach porannych lub wyjazd ze stacji początkowej nie następował w bardzo późnych godzinach wieczornych – argumentuje nasz rozmówca. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że „Karkonosze” w przeciwnym kierunku nie zostały skierowane przez Opoczno i Tomaszów. Czas przejazdu w relacji Warszawa – Jelenia Góra pozostaje więc krótszy niż z powrotem.
Za dodatkowe minuty trzeba sporo dopłacić
Wydłużenie trasy przejazdu przełożyło się na wzrost cen biletów. Przykładowo podróż dla studenta z Łodzi Widzewa do Warszawy Centralnej kosztuje w przypadku „Karkonoszy” 28,42 zł, a przy wykorzystaniu innych pociągów PKP Intercity – 19,60 zł (ceny według taryfy podstawowej PKP Intercity). MI podkreśla jednak, że ostateczny koszt zależy nie tylko od posiadanych ulg ustawowych, ale i od zastosowanych promocji. Te są oferowane głównie w przypadku przedsprzedaży.