NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Niskoemisyjny silnik kolejowy od Caterpillar®

| Andrzej Jankowski, Inżynier Sprzedaży ds. Silników Przemysłowych CAT® 28.09.2021 994

Niskoemisyjny silnik kolejowy od Caterpillar®
fot. Eneria
Nowe regulacje klimatyczne Unii Europejskiej stają się coraz większym problemem m.in. dla sektora transportowego. Ciężary ograniczeń emisji dotykają nawet kolej, która – choć w dużej mierze zelektryfikowana – wciąż korzysta z silników spalinowych. Na wyzwania te odpowiada oferta silnikowa Caterpillar, dostosowana do nowych standardów.
Coraz ambitniejsze przepisy klimatyczne pchają unijną gospodarkę w kierunku neutralności emisyjnej, jaką UE osiągnąć ma w roku 2050. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało kompleksowej transformacji praktycznie wszystkich sektorów – m.in. transportowego. Zmiany, jakie Bruksela szykuje dla tej branży będą bardzo głębokie – widać to chociażby po przedłożonych przez Komisję Europejską propozycjach pakietu Fit for 55, który przewiduje m.in. objęcie transportu systemem handlu emisjami.

Zmiany dotkną również sektor kolejowy, który uważany jest za dość przyjazny dla środowiska środek transportu. Kolej jest w dużej mierze zelektryfikowana, co ma istotny wpływ na jej ślad węglowy. Jednakże również w tej branży wciąż stosuje się silniki spalinowe. W niektóry przypadkach jest to jedyna opcja dla napędzania pociągów – dlatego też przewoźnicy z niepokojem patrzą na zaciskający się gorset regulacyjny unijnego prawa.

Silnik C.9 marki Caterpillar® do pojazdów szynkowych

Unia Europejska już od dawna ogranicza emisyjność silników kolejowych. Pierwszym aktem prawa UE w tym zakresie była dyrektywa 97/68/WE, która została przyjęta 16 grudnia 1997 r., wprowadziła dwa etapy (I i II) granicznych wartości emisji dla silników o zapłonie samoczynnym w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach publicznych (tzw. Non Road Mobile Machinery). Normy etapu I i II obejmowały silniki napędzane olejem napędowym o mocy od 37 do 560 kW, ale nie obejmowały one pojazdów kolejowych takich jak lokomotywy, wózki motorowe czy drezyny. Z kolei Dyrektywa 2004/26/WE, przyjęta dnia 21 kwietnia 2004 r., zmieniła wspomnianą dyrektywę rozszerzając jej zapisy o statki, lokomotywy i pojazdy szynowe. 14 września 2016 r. przyjęta została dyrektywa 2016/1628, która zmieniła i uchyliła dyrektywę 97/68/WE. Jest to obecnie obowiązująca dyrektywa wyznaczająca „wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach”. Dyrektywa ta uwzględnia zarówno silniki przemysłowe jak również silniki kolejowe.

Patrząc na powyższe regulacje widać jednoznacznie, że silnikom kolejowym stawia się coraz to wyższe wymagania. Maszyny te muszą być one niezawodne, efektywne, ekonomiczne przy jednoczesnym zachowaniu najnowszych norm emisji spalin.


Stoisko firmy Eneria podczas targów Trako2021

Te wyśrubowane warunki spełniają silniki Caterpillar. Zostały one docenione przez przemysł kolejowy na całym świecie. W ofercie firmy znajdują się silniki w zakresie mocy od 205 kW do 3000 kW, które można instalować w modernizowanych jak i nowo projektowanych lokomotywach liniowych, manewrowych oraz pojazdach szynowych. Dzięki spełnianiu restrykcyjnych norm emisji spalin, silniki Caterpillar są idealną propozycją dla przedsiębiorstw zajmujących się modernizacją eksploatowanego w Polsce taboru – w szczególności lokomotyw typu SM-48 oraz rodziny lokomotyw SM-42.

Ogromnym atutem dla potencjalnych klientów jest też doświadczenie ekspertów firmy Caterpillar, dzięki któremu zapewnia ona wsparcie techniczne zarówno na etapie prac projektowych jak i podczas budowy lokomotyw. Specjaliści firmy służą poradą zarówno przy doborze modelu silnika CAT® jak i  w procesie jego instalacji.

Silniki Caterpillar cieszą się zaufaniem wielu polskich spółek, dlatego też maszyny te używane są przy szeregu inwestycji kolejowych w Polsce. Wśród obecnie realizowanych projektów wskazać można m.in. modernizację lokomotywy SM42 (produkcja FABLOK), modernizację lokomotywy TEM2/SM48 tzw. „Tamara” czy modernizację wózka motorowego WM15 (produkcji KOLSAM).

Silniki Caterpillar
https://bit.ly/3ANpyqd
https://eneria.pl/oferta/silniki/silniki-dla-kolei-loco/

Silnik przemysłowe
https://bit.ly/3EV4cK6
https://eneria.pl/oferta/silniki/silniki-przemyslowe/
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Izabelin-Dziekanówek (1)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5